arokh Skrevet 8. august 2005 Del Skrevet 8. august 2005 Tja, ifølge de fleste spillutviklerne så er Dual Core Hot : *Relativt billig for dual kjerne (pentium D). *Behovet for høyere kraft i form av Mhz blir erstattet med behov for flerkjerner. Tenker da spesielt på at det nå er vanskelig å øke ytelsen på dagens cpu'er i form av massiv Mhz økning, vi har enda ikke sett en P4 / Amd som bryter 4Ghz /3Ghz med boksed kjøler. Og Arokh de fleste hovedkort som støttet dual cpu tok veldig lang tid før de fikk Agp port i det hele tatt og var ikke noe særlig tess for spilling i det hele tatt og prisen var jo ganske høy da. Edit: Og pcen vil uansett være like fulstappet med spyware og annet søppel uavhengig av dobbelkjerne eller ei, men med x2 så vil det gå smooth i disse tilfellene også... Gode poeng, men Athlon MP arkitekturen hadde AGP port. Som nevnt fins det noen titler med SMP støtte, men i benchmarks gjorde ikke dual cpu'er noe særlig utslag. Teknologien har vært tilstede lenge, men resultatene har altså uteblitt. Kanskje det blir bedre nå som teknologien er mer moden og prisen er lavere, men synes rett og slett det blir spekulering. Uansett, hvorfor ikke kjøpe en single core nå, og så oppgradere til dual core om det plutselig viser seg å være en stor fordel (noe som absolutt ikke kommer til å skje over natta om det i hele tatt skjer). Og forresten, hvis du synes det er en fordel å kjøre spyware mer smooth så greit nok. Jeg ser fortsatt ikke poenget. Lenke til kommentar
wotg Skrevet 8. august 2005 Del Skrevet 8. august 2005 Jeg synes det opprinnelige forslaget ditt så veldig bra ut. 3 ting som jeg ville forandre er: -Bytte fra Patriot ram til Geil value ram, legge de 250,- du sparer i en Plextor PX-712SA DVD brenner. -19" LCD blir liksom litt rart (sitter foran en nå - H950) 1280x1024 gjør seg best på en 17" LCD. Kjøpte nettopp en Benq FP783, den kan virkelig anbefales. Som noen andre har nevnt før meg så bør du bytte fra 6800GT til 7800GTX Min neste pc skal også ha en A64 x2, har veldig tro på AMD`s dobbeltkjærne teknologi. Kanskje ikke så viktig i spill, men bra å ha når man f.eks spiller CS, hører på mp3 og samtidig kjører seti og noen websider Forhåpentligvis kommer det snart spill som utnytter denne teknologien også. Lenke til kommentar
Finbeck Skrevet 8. august 2005 Del Skrevet 8. august 2005 Har hatt denne cpu nå i 2 mnd og er svært fornøyd. Spiller mye CS source og synes det er utrolig behagelig og kunne legge ned spillet for å svare folk på msn. Tar 2 sec og åpne spillet igjen. Dere som er litt pc nerder i tillegg til kun og spille vet at man ofte kjører mange prosesser samtidig. Ofte spiller man musikk og har noen nedlastinger igang mens man spiller. Med en x2 vil ikke prosessoren behøve sette ting på vent for og utføre opperasjoner. Min x2 har gått stabilt nå i 1 mnd på denne speeden uten feil. Venter på vannavkjøling som er bestillt og da tror jeg 3.0ghz vil være stabil på denne cpu. Selvsagt vil fortsatt en single core fx55/57 være bedre til gaming nå men kjenner ingen som kun bruker sin comp til bare gaming. Hilsen Finbeck Lenke til kommentar
Sagacious Skrevet 8. august 2005 Del Skrevet 8. august 2005 Skal prøve å styre unna å blande meg inn i X2 /singelcore diskusjonen. Men jeg har 3500+ nå og kommer til å oppgradere til 4400+ (X2) i løpet av uken. Grunnen til at jeg ønsker en X2 selv om jeg er en gamer er: - Hater lagg fordi jeg har glemt IE med vg.no i bakgrunnen og vg.no autorefresher. - Kjører ofte bittorrent på max 100k/100k på min 2Mbit shdsl slik at jeg i utgangspunktet kan spille... men en gang i blandt trenger TorrentStromen min litt CPU -> lagg igjen. En annen ting til trådstarter er at du bør sjekke pris på en av nettbuttikkene for jeg ser at du kjøper fra 5 forskjellige og da kan det fort bli noen ekstra penger for sending, enn hvis du bestiller alt fra en. njaal Lenke til kommentar
daffyd Skrevet 8. august 2005 Del Skrevet 8. august 2005 Mine to cent: Gjør som MANGE tidligere har foreslått: Kjøp 3(5/7/8)00+ og 7800GTX Blir omtrent samme pris (muligens litt rimeligere), men spillytelsen blir fundamentalt bedre. Om 1 år oppgraderer du til dual-core. Da får du helt sikkert noe ala 4800+(X2) for samme pris som 3800+(X2) nå. Selvsagt er X2 mer fremtidsrettet enn å kjøpe single-core nå, men siden ditt bruksområde primært er spilling er det bare dumt å kjøpe noe annet enn et 7800GTX kort, og da må du kutte litt inn på CPU'en for å være innenfor budsjettet. Så i mine øyne har diskusjonen så langt vært litt feil da den har gått på single/dual core istedenfor 6800/7800 som faktisk er det som betyr mest. (Forøvrig, om du gjør som Njaal[NOR] og diverse andre: har X antall program oppe mens du spiller, så er du ikke en "ekte" gamer ) Lenke til kommentar
drugis Skrevet 8. august 2005 Del Skrevet 8. august 2005 Jeg synes det opprinnelige forslaget ditt så veldig bra ut. 3 ting som jeg ville forandre er: -Bytte fra Patriot ram til Geil value ram, legge de 250,- du sparer i en Plextor PX-712SA DVD brenner. -19" LCD blir liksom litt rart (sitter foran en nå - H950) 1280x1024 gjør seg best på en 17" LCD. Kjøpte nettopp en Benq FP783, den kan virkelig anbefales. Som noen andre har nevnt før meg så bør du bytte fra 6800GT til 7800GTX Min neste pc skal også ha en A64 x2, har veldig tro på AMD`s dobbeltkjærne teknologi. Kanskje ikke så viktig i spill, men bra å ha når man f.eks spiller CS, hører på mp3 og samtidig kjører seti og noen websider Forhåpentligvis kommer det snart spill som utnytter denne teknologien også. haha, det klarer nå min celeron D 2,66ghz spu! :!: Lenke til kommentar
Evleos Skrevet 8. august 2005 Del Skrevet 8. august 2005 Ser det er flere som hevder at X2 vil være en braksuksess i framtiden for spill, har dere vært hos en spåkone eller? Og hvordan forklarer dere at "SMP aware" spill ikke har dratt nytte av dual cpu's tidligere? Hva er så spesielt med dualcore? Hvorfor spill ikke har dratt nytte av flere kjerner tideligere? Du er vel klar over at dual-core cpu'er ikke skulle komme for fult før senere i år, og da med premium på pris. Og eksemplene mine var på enkelt oppgaver som får de fleste pc'er ned i knestående, altså en ( 1 ) slik oppgave kombinert med en annne oppgave ( 1 + 1 = 2 ) går dårlig. Lenke til kommentar
arokh Skrevet 8. august 2005 Del Skrevet 8. august 2005 Spiller mye CS source og synes det er utrolig behagelig og kunne legge ned spillet for å svare folk på msn.Tar 2 sec og åpne spillet igjen. Dere som er litt pc nerder i tillegg til kun og spille vet at man ofte kjører mange prosesser samtidig. Ofte spiller man musikk og har noen nedlastinger igang mens man spiller. Med en x2 vil ikke prosessoren behøve sette ting på vent for og utføre opperasjoner. Øh, skifte til MSN? Det klarer min single cpu like bra som din X2. Samme gjelder for nedlastinger og musikk. Virker som med en gang X2 traff markedet så mener alle plutselig at en single cpu ikke kan multi-taske. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 8. august 2005 Del Skrevet 8. august 2005 Spiller mye CS source og synes det er utrolig behagelig og kunne legge ned spillet for å svare folk på msn.Tar 2 sec og åpne spillet igjen. Dere som er litt pc nerder i tillegg til kun og spille vet at man ofte kjører mange prosesser samtidig. Ofte spiller man musikk og har noen nedlastinger igang mens man spiller. Med en x2 vil ikke prosessoren behøve sette ting på vent for og utføre opperasjoner. Øh, skifte til MSN? Det klarer min single cpu like bra som din X2. Samme gjelder for nedlastinger og musikk. Virker som med en gang X2 traff markedet så mener alle plutselig at en single cpu ikke kan multi-taske. Spørs hva du mener med "kan mulititaske" men de er ikke så veldig gode på det akkurat. AtW Lenke til kommentar
Finbeck Skrevet 8. august 2005 Del Skrevet 8. august 2005 Prøv og legg ned CS source midt i spillet for å svare på en melding på msn. Deretter åpner du spillet igjen og sjekker hvor lang tid det tar før du er inne igjen. Da vil du fort merke hvor stor fordel det er med x2 Hos meg tar det 2 sec. Hilsen Finbeck Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå