blackbrrd Skrevet 4. august 2005 Del Skrevet 4. august 2005 Jeg hadde aldri i livet giddet å kjøpt dyr ram. Du får kanskje 5% høyere ytelse til en vesentlig høyere pris. Legg heller pengene i et skjermkort. Mer ram er også mye nyttigere enn kjapp ram. Spesiellt hvis du skal ha dual core og altså kjøre flere programmer samtidig. 2gb ram = utrolig digg hvis du f.eks liker wow. Amd x2 3800+ er bra, men kun hvis du samtidig får deg 7800gtx evt muligens 7800gt. Jeg hadde ikke kjøpt meg noen lcd skjerm hvis jeg hadde en 21" crt. Lenke til kommentar
brsseb Skrevet 4. august 2005 Del Skrevet 4. august 2005 Drop X2-en og velg en vanlig 35/3800+, hiv inn 500kr til og bytt ut det 6800-kortet med en 7800gtx Lenke til kommentar
bureaucrator Skrevet 4. august 2005 Del Skrevet 4. august 2005 Mht. prosessor: X2 3800 er dessverre, i det minste tilsynelatende, ikke en god overklokkingsprosessor. Jeg ville vurdert i alle fall å gå opp til X2 4200+, hvis jeg skulle ha en dobbelkjerneprosessor. 3800 klokker sannsynligvis ikke lenger enn til 2400, mens 4200 sannsynligvis klokker til 2700. Og dette gjør ganske stor forskjell; dobbelkjerneytelsen skalerer raskt i tråd med økt hastighet. Hvis du skal kjøpe enkeltkjerne, kan du egentlig kjøpe en billig en, i alle fall hvis du skal overklokke. Dvs. skal du kjøpe Asus' SLI-kort, bør du kanskje kjøpe i alle fall 3200, for det er nok visse grenser for hvor høyt du får FPS. Kjøper du DFI Ultra eller SLI, er saken en annen. Men dette er altså dyrere. Asus' kort er faktisk kjempebra. For øvrig er det du sier om 7800GT sikker klokt. Se det an, sannsynligvis er den nesten like bra som GTX, og forhåpentligvis en del billigere. Lenke til kommentar
Evleos Skrevet 4. august 2005 Del Skrevet 4. august 2005 Sorry, men jeg har faktisk en Winchester. Du har sikkert jævlig mye viktige ting som du absolutt må gjøre samtidig som du spiller, veldig godt argument. Trådstarter skulle forresten ha spill-maskin, ikke kontor-maskin. Til dere som enda ikke innser fakta, finn en link til en test der X2 slår tilsvarende single-kjerne i et spill. Please. Av en eller annen grunn provoserer du meg veldig. Ikke alle har så "rene" pc'er som test folkene! Har et mylder av programmer som kjører i bakgrunnen på min desktop pc, noe som går ut over spill ytelsen. Også har vi alle disse stundene hvor jeg; starter Azureus, redigerer filmer, brenner noe, dekomprimerer noe, oppgraderer og instalerer, kopierer..... Ved alle disse tilfellene blir pc'en totalt sirup! Hadde kjøpt en dobbel kjerne pc på flekken... En annen ting er at alle x2 cpu'ene kjører dagens spill glatt. Morgendagens støtter flere tråder... Kanskje en x2 ikke gir deg høyest 3dmark 1999 score.... Men bare vent. Kjører selv 2.21 ghz Amd Lenke til kommentar
Finegan Skrevet 4. august 2005 Forfatter Del Skrevet 4. august 2005 heia! Har sett flere som anbefaler DFI sitt hovedkort. Når det gjelder rammen fram Patriot, er den bra? jeg heller vel egentlig mellom den og GeIL. Har satt opp en alternativ maskin. men tar forbehold om å skifte det skjermkortet til hva en Nvidia har opp ermet den 11 Når det gjelder X2 vs vanlig så kommer jeg til å velge X2, prisen er nesten den samme, (4-500 ekstra) og jeg håper å kunne få noen extra Hz ut av den Mvh Jon. PS: er det noen som kan linke til en _god_ guide til å overklokke for nybegynnere som tar for seg det hovedkortet jeg kommer til å velge (DFI antageligvis). Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 4. august 2005 Del Skrevet 4. august 2005 Mht. prosessor: X2 3800 er dessverre, i det minste tilsynelatende, ikke en god overklokkingsprosessor. Hmm, interessant, hvor har du lest dette? Testene jeg har sett tyder på bra klokkingsevne. AtW Lenke til kommentar
Evleos Skrevet 4. august 2005 Del Skrevet 4. august 2005 20% er ikke saa utrolig mye. Forresten; Hvordan setter man tastaturet over paa norsk? Lenke til kommentar
apwr Skrevet 4. august 2005 Del Skrevet 4. august 2005 Vel, du bør ikke kjøpe LCD-skjerm hvis du skal spille. (dårlig responstid, kontrast, etterslep, innsynsvinkel og fast oppløsning...) Dessuten er skjermen beregnet på 1280 x 1024-oppløsning, som ikke er 4:3, som igjen betyr at alle andre oppløsninger vil bli utstrekte i den ene eller andre retningen. Jeg begynner å bli ganske lei alle disse usanne utsagnene dine angående LCD-skjermer. Alt du oppnår med å skrive slikt tull er mindre respekt her på forumet, samt at du samtidig viser at du har ingen peiling på skjermer. Derfor bør du ikke kommentere/anbefale skjermer i fremtiden, så fremt du ikke øker kunnskapen din betraktelig. Til trådstarter: Den skjermen du linker til skal være meget bra til de fleste bruksområder. Spilling takler den også med glans. Lenke til kommentar
bureaucrator Skrevet 4. august 2005 Del Skrevet 4. august 2005 Mht. prosessor: X2 3800 er dessverre, i det minste tilsynelatende, ikke en god overklokkingsprosessor. Hmm, interessant, hvor har du lest dette? Testene jeg har sett tyder på bra klokkingsevne. AtW Testene har vært blandet. De fleste, så vidt jeg har sett, har bare fått den opp til ca. 2,4 Ghz. Riktignok nådde Hot Hardware 2,5 GHz og både Legit Reviews og AMD Zone nådde 2,7 GHz... Om dette er "bra" eller "dårlig" får man vurdere selv. Flere har i alle fall gitt uttrykk for en viss moderasjon: X-bit labs: "Looks like AMD doesn’t use the best cores for the youngest processors in its dual-core family. For example, when we tested Athlon 64 X2 4800+ processor, though this one was based on Toledo core, we managed to conquer the 2.7GHz bar." Anandtech, litt mer åpent: "The overclocking wasn't as impressive as what we saw with the Toledo based Athlon 64 4200+, but we will save a final conclusion on overclocking until we get more Manchester based processors in house." -Men jeg skal selvfølgelig ikke uttale meg for kategorisk her, og det er vel best å vente og se litt til. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 4. august 2005 Del Skrevet 4. august 2005 Ja ok, personlig synes egentlig at 20 % er så værst for en ny CPU, det er jo mer en de fleste andre dual-core-CPUene selv om den absolutte klokkehastigheten du oppnår er mindre. AtW Lenke til kommentar
Omnikron Skrevet 4. august 2005 Del Skrevet 4. august 2005 Vel, du bør ikke kjøpe LCD-skjerm hvis du skal spille. (dårlig responstid, kontrast, etterslep, innsynsvinkel og fast oppløsning...) Dessuten er skjermen beregnet på 1280 x 1024-oppløsning, som ikke er 4:3, som igjen betyr at alle andre oppløsninger vil bli utstrekte i den ene eller andre retningen. Er du seriøs eller? Prøvd en LCD skjerm til spilling før? Det er den beste overgangen jeg noen gang har hatt, altså fra en gammal CRT til en LCD skjerm og den er PERFEKT til spilling. Jeg har en skjerm med høyere oppgitt ms og merker ikke dette etterslepet du snakker om. Det er ytterst få spill i dag som ikke støtter 1280*1024, counterstrike-source f eks har man jo valget 1280*1024 (LCD) som det står under grafikkvalgene. Selv med spilling på mindre oppløsninger enn den native kan jeg ikke klage. I og med at du selv sitter på en CRT vil jeg ikke tro mange tar innlegget ditt alvorlig Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 4. august 2005 Del Skrevet 4. august 2005 (endret) Vel, du bør ikke kjøpe LCD-skjerm hvis du skal spille. (dårlig responstid, kontrast, etterslep, innsynsvinkel og fast oppløsning...) Dessuten er skjermen beregnet på 1280 x 1024-oppløsning, som ikke er 4:3, som igjen betyr at alle andre oppløsninger vil bli utstrekte i den ene eller andre retningen. Er du seriøs eller? Prøvd en LCD skjerm til spilling før? Det er den beste overgangen jeg noen gang har hatt, altså fra en gammal CRT til en LCD skjerm og den er PERFEKT til spilling. Jeg har en skjerm med høyere oppgitt ms og merker ikke dette etterslepet du snakker om. Det er ytterst få spill i dag som ikke støtter 1280*1024, counterstrike-source f eks har man jo valget 1280*1024 (LCD) som det står under grafikkvalgene. Selv med spilling på mindre oppløsninger enn den native kan jeg ikke klage. I og med at du selv sitter på en CRT vil jeg ikke tro mange tar innlegget ditt alvorlig Nå er det jo ikke akkurat så veldig relevant å sammenlikne en gamme sliten CRT med dårlige specs med en ny og dyr LCD heller, misforstå meg rett, kommer til å skaffe med LCD nesten gang jeg skal ha skjermer, men det er litt drøyt å sammenlikne et produkt til mange tusen med noe du får gratis. PS: jeg tar innlegget ditt alvorlig enda du sitter på LCD AtW Endret 4. august 2005 av ATWindsor Lenke til kommentar
Omnikron Skrevet 4. august 2005 Del Skrevet 4. august 2005 (endret) PS: jeg har hatt begge deler så jeg veit hvertfall delvis hva jeg snakker om. Ja riktig, jeg hadde ikke en highend CRT skjerm, men det var heller ikke poenget. Poenget var å få fram hvor idiotisk innlegget til han som frarådet LCD skjerm til en spille PC var Edit: Kjøper man ny PC i dag er det bare teit å ikke kjøpe en LCD skjerm nå som prisene er såpass gode som dem er, CRT går en sikker død i møte Endret 4. august 2005 av Omnikron Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 5. august 2005 Del Skrevet 5. august 2005 PS: jeg har hatt begge deler så jeg veit hvertfall delvis hva jeg snakker om. Ja riktig, jeg hadde ikke en highend CRT skjerm, men det var heller ikke poenget. Poenget var å få fram hvor idiotisk innlegget til han som frarådet LCD skjerm til en spille PC var Ja, og om det er poenget, så lønner det seg å argumentere for det på en skikklig måte, slik innnlegget ditt var, så støtter det nesten mer opp om CRT enn det er mot CRT. Men litt mer til saken, CRT er utvilsomt bedre på noen ting, feks svartnivå (og dermed "nyttig" kontrast) og responstid. Men personlig synes jeg LCD begynner å bli bra nok på det meste, pluss at det har en del fordeler ovenfor CRT (skarphet, enkelt å sette opp flimmerflitt, man slipper å tweake en halvtime for å få det til å se greit ut osv). AtW Lenke til kommentar
skyline Skrevet 5. august 2005 Del Skrevet 5. august 2005 PS: jeg har hatt begge deler så jeg veit hvertfall delvis hva jeg snakker om. Ja riktig, jeg hadde ikke en highend CRT skjerm, men det var heller ikke poenget. Poenget var å få fram hvor idiotisk innlegget til han som frarådet LCD skjerm til en spille PC var Ja, og om det er poenget, så lønner det seg å argumentere for det på en skikklig måte, slik innnlegget ditt var, så støtter det nesten mer opp om CRT enn det er mot CRT. Men litt mer til saken, CRT er utvilsomt bedre på noen ting, feks svartnivå (og dermed "nyttig" kontrast) og responstid. Men personlig synes jeg LCD begynner å bli bra nok på det meste, pluss at det har en del fordeler ovenfor CRT (skarphet, enkelt å sette opp flimmerflitt, man slipper å tweake en halvtime for å få det til å se greit ut osv). AtW Joda, jeg skal også være enig i at det er mer behaglig å jobbe forran en LCD skjerm, altså til kontor er LCD perfekt, men til spill har jeg til gode å prøve en LCD skjerm som er god. Her er CRT best forsatt. Ting som irriterer meg grenseløst ved LCD; -Dårlig kontrast på sort/grå nyanser, sort blir aldri helt sort, men litt halv grå, grå blir ofte mye mørkere enn det den skal være. -Til dels forvrengninger på enkelte farger. -Dårlig kontrast på mørke partier. -Sinnsykt dårlig oppløsning, alt mindre enn 1600x1200 er helt ubrukelig. -Etterlslep! Dette er noe LCD skjermer sliter med enda, mye mindre enn før for all del, men jeg har enda ikke prøvd en LCD skjerm som tilfredstiller meg her, Men LCD har sine positive sider; +Små og kompakte, (får lett plass i søppel bøtta ) +Bruker mindre strøm og blir generer mindre varme. +Er estetisk mye finere å se på. +Er mer behaglige å jobbe forran. = Til spill; CRT, til kontor bruk; LCD. Ja jeg har prøvd skikkelige LCD skjermer, har dere prøvd skikkelige CRT skjermer? Det er forskjell på en 17" CRT som fulgte med en gammal Compaq Presario, og en Eizon FlexScan T965 Denne koster 9000kr, men jeg hadde gledelig betalt det for den, det er den verdt. Har hatt gleden av å få prøve den engang. Denne står øverst på ønskelista mi! Lenke til kommentar
arokh Skrevet 7. august 2005 Del Skrevet 7. august 2005 Til dere som enda ikke innser fakta, finn en link til en test der X2 slår tilsvarende single-kjerne i et spill. Please. Av en eller annen grunn provoserer du meg veldig. Ikke alle har så "rene" pc'er som test folkene! Har et mylder av programmer som kjører i bakgrunnen på min desktop pc, noe som går ut over spill ytelsen. Også har vi alle disse stundene hvor jeg; starter Azureus, redigerer filmer, brenner noe, dekomprimerer noe, oppgraderer og instalerer, kopierer..... Ved alle disse tilfellene blir pc'en totalt sirup! Hadde kjøpt en dobbel kjerne pc på flekken... En annen ting er at alle x2 cpu'ene kjører dagens spill glatt. Morgendagens støtter flere tråder... Kanskje en x2 ikke gir deg høyest 3dmark 1999 score.... Men bare vent. Kjører selv 2.21 ghz Amd Enda et glimrende argument ja.... "Kjøp en X2 så du kan ha pc'en stappa med spyware og annet søppel men fortsatt gjøre andre ting!" Personlig hadde jeg ikke klart å starte azureus, redigere en film, brenne noe, dekomprimere noe og oppgradere/installere progs samtidig selv om jeg hadde 32 cpu'er. Men du er jo litt spesiell da virker det som. Ser det er flere som hevder at X2 vil være en braksuksess i framtiden for spill, har dere vært hos en spåkone eller? Og hvordan forklarer dere at "SMP aware" spill ikke har dratt nytte av dual cpu's tidligere? Hva er så spesielt med dualcore? Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 7. august 2005 Del Skrevet 7. august 2005 (endret) Tja, ifølge de fleste spillutviklerne så er Dual Core Hot : *Relativt billig for dual kjerne (pentium D). *Behovet for høyere kraft i form av Mhz blir erstattet med behov for flerkjerner. Tenker da spesielt på at det nå er vanskelig å øke ytelsen på dagens cpu'er i form av massiv Mhz økning, vi har enda ikke sett en P4 / Amd som bryter 4Ghz /3Ghz med boksed kjøler. Og Arokh de fleste hovedkort som støttet dual cpu tok veldig lang tid før de fikk Agp port i det hele tatt og var ikke noe særlig tess for spilling i det hele tatt og prisen var jo ganske høy da. Edit: Og pcen vil uansett være like fulstappet med spyware og annet søppel uavhengig av dobbelkjerne eller ei, men med x2 så vil det gå smooth i disse tilfellene også... Endret 7. august 2005 av Malvado Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 7. august 2005 Del Skrevet 7. august 2005 Personlig hadde jeg ikke klart å starte azureus, redigere en film, brenne noe, dekomprimere noe og oppgradere/installere progs samtidig selv om jeg hadde 32 cpu'er. Men du er jo litt spesiell da virker det som. Det må være dagens beste utsagn! hihih Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 7. august 2005 Del Skrevet 7. august 2005 Maskinen kommer i all hovedsak til å bli brukt til spilling etc. Budsjettet mitt ligger på 15k +-. Siden du hovedsaklig skal bruke din maskin til å spille med, så vil jeg ikke anbefale deg dual core enda. Dette kommer fra en som kjører sin X2 4400+ på 2.55 Ghz luftkjølt. En singel core 3700+ vil jeg anbefale deg. Tror Snekker'n her på forumet er enig med meg her (han har også testet dual core). Så overklokker du den til 2.8 Ghz som bør være veldig sannsynlig, så sant du ikke får en dårlig CPU da, som også kan hende. Så kjøper du deg ett 7800GTX kort. Jeg oppgraderte fra ett 6800 Ultra kort til ett 7800GTX og merket større forskjell der i spill, enn jeg merket forskjell i Windows bruk av å gå fra en FX-55 til en X2 4400+ for så si det sånn... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå