Shroomer Skrevet 2. august 2005 Del Skrevet 2. august 2005 Tenkte på å ha PCen ute i en bod rett utenfor pulten der jeg sitter. Det må ca 2meter kabling til gjennom veggen så ikke noe spesiellt der. Fra PC til andre siden av hullet i veggen er det ca 1/2meter (dvs at det går ann å få SATA kabler gjennom hullet og ut på andre siden). Det beste hadde selvfølgelig vært å ha hardiskene ute også, men ser for meg problemer over tid når de skal starte i -40°. Smøringen i de vil jo da være ganske tyktflytende. Så da blir det vel til å lage en kasse til diskene som monteres til veggen bak kjøleskapet (firkanten til høyre). Fore veggene med skumgummi og lage til noe i kobber som kan lede ut varmen fra diskene. Har et par 10000rpm SATA disker i raid for system, så de er litt knatrete og suser sikkert litt også. CD-brenner er ekstern USB2 sak så den står på pulten. Har hatt PCen utenfor verandadøren i sommer og er deilig når det er helt stille i rommet. Er ikke for slike halvveisløsninger som å senke fart på vifter og dempe kasse. Bedre å plassere hele greia et annet sted hvor man ikke hører den. Eneste problemet blir vel viftene (tåler de -40°?). Noen komentarer eller forslag til dette? Lenke til kommentar
Azton Skrevet 2. august 2005 Del Skrevet 2. august 2005 Viftene har jo lagre de også, så spørs hvor mye de tåler. Menne.. Trenger du egentlig noen vifter i -40 grader? Det som hadde vært flott hadde jo vært vannkjøling uten vifter. Lenke til kommentar
VbD Skrevet 2. august 2005 Del Skrevet 2. august 2005 Skal ikke si helt sikkert men tror vifter\kulelager skal tåle en del. For man har jo vifter feks på badet (ikke helt lik som de vi bruker i pc men kulelager er vel kulelager) og det er ikke mye isolering der, vifta er jo riktignok på innsiden men...så jeg skulle nok tro at kulelagrene tåler endel, men som Azton sier, å måtte trenge noen vifter når det er så kaldt kan vel kanskje diskuteres, men på sommeren er de vel greie å ha. For å være sikker så kanskje teste først med en vifte ute? eller sende email til webshopper ellerno. Lenke til kommentar
Shroomer Skrevet 3. august 2005 Forfatter Del Skrevet 3. august 2005 (endret) Prøv å ikke ha NOE viftestøy i rommet når du hører på mp3 etc. Det er en verden av forskjell! Viftestøy er noe dritt uansett hvor stillegående de er. Jeg synes tilogmed viften på gamecuben min er plagsom... Støydempningsmatter funker bra det, men 30cm med treplank, gips og glava funker enda bedre. Bygger jeg hus en gang så skal jeg bygge tekniske rom/kott i stue og kontor. Så kan alle vifteting stå der man ikke hører de. Fjernt at ikke noen lager en KVM sak som bruker coax e.l (cat5-6 etc blir litt for dårlig) som fikser å sende 1920x1440 oppløsning i 120Hz pluss lyd og USB2 i EN kabel. Samme om den kabelen er en spesiell kabel (hvorfor på død og liv cat5 etc?). Det hadde solgt som bare f*en!... Men ingen nerd som gidder å betale 8000 kroner+ for en boks som greit nok sender VGA, lyd og mus etc frem og tilbake. Problemet med disse er at de ofte skal ha vanlig TP kabel for å gjøre ting enkelt for bedriftene det egentlig er ment for. Kan de ikke blåse i TP kabelen og heller bruke noe som kan sende høyfrekvent digital informasjon? Jeg finner gjerne frem slagborret og åler meg frem på trange loft for å dra kabel, bare det blir musestille! Endret 3. august 2005 av Shroomer Lenke til kommentar
JoKr Skrevet 3. august 2005 Del Skrevet 3. august 2005 Erm, hvis det er en bod som står inntil huset så burde det strengt tatt godt gjøres å nå de -40grader. Kan du ikke bare ta en quick fix å isolere boden i steden for å dele PC'en i 3 retninger? Lenke til kommentar
hugh Skrevet 3. august 2005 Del Skrevet 3. august 2005 Vil ikke for høy luftfuktighet være et potensielt problem her? Om denne uteboden ligner de jeg har sett, er det ikke noe egnet sted for kretskort o.l. Lenke til kommentar
Shroomer Skrevet 3. august 2005 Forfatter Del Skrevet 3. august 2005 Hmmm, fikk en ide. Det blir jo uansett en ganske heftig "navlestreng" til PCen med alle kablene. Så hvorfor ikke også få tak i to stk slanger/fleksible rør som kan transportere luft til en kjøleboks (99,99 på nille) inne fra huset. Er da bare å montere to stk vifter i enden av luftekanalene inne i boksen. Den ene suger inn ene kanalen og den andre blåser ut andre... Disse (kulelager) viftene går døgnet rundt 24/7 hele året. Noe slike gjerne gjør uten å klage nevneverdig på det. Skulle den ene feile så holder fortsatt den andre det ganske bra igang. Da kan jeg også ha en vifte på diskene for å holde de nogenlunde kalde. Og selvfølgelig må jeg isolere rørene godt med skumgummi og plast. Så kan den romtempererte kjøleboksen stå rett ved siden av PCen (100cm for SATA kabler) så slipper jeg også unna lyden fra diskene... Eneste lyden jeg i så fall ville hørt var den som kom gjennom slangene, men en liten lydfelle av skum på enden demper vekk det. Viftene på slangen skal uansett ikke gå på full guffe siden det kun skal være en liten trekk. Blir vel da et stk 10cm hull i veggen for alt rasket. Så er det bare å isolere godt innimellom alle kablene samt skjære til deksel av sponplate. Lenke til kommentar
Shroomer Skrevet 3. august 2005 Forfatter Del Skrevet 3. august 2005 (endret) Vil ikke for høy luftfuktighet være et potensielt problem her? Om denne uteboden ligner de jeg har sett, er det ikke noe egnet sted for kretskort o.l. Vel kondens på metallet er ikke noe problem i skjermede steder siden luften ikke blir varm så fort at metallet i kretskortene ikke holder følge. Og for å si det sånn, tror det er verre inne mens jeg tørker klær og man nærmest kan smake vannet i luften. Da har det aldri vært noe problem. Grunnen til kondens er jo at en overflate er kaldere enn omgivelsesluften, og når den luften også bruker en viss tid på å varme seg opp så klarer metallet å holde følge. Har ihvertfall aldri sett rim inne i boden på vinteren. Virker faktisk forbausende tørt der inne. (Er en plankebod med asfaltert gulv og en høy grunnmur, så ingen snø etc som kommer inn der). Støv er kanskje et problem og insekter som liker mørke elektronikk-kasser, men setter selvfølgelig inn luftfiltre for slikt. Men takk for tipset, får montere noen vifter som også blåser luft over hovedkortet. Så kan jo de gå hele tiden de også. Er jo ikke mange mW en slik bruker. Bare det strømmer litt luft over noe så blir jo alt kjølt ned/varmet opp mye raskere, samt at luftstrømmen mopper opp evt begynnende kondens. Prøv å tørk klær med en vifte, det går rimelig kjapt i forhold til stillestående luft. Alt står jo inne i et skap med filtrerte luftinntak/uttak også. Selve hoverkortet er montert på en slik ATX base man får på microplex for 250kr. Grunnen til at jeg gjør det slik er at vifter er billige men bråker mye. Nå kan de stå på full guffe og jeg hører ikke noe til de. Vannkjøling derimot er dyrt og krever uansett en vifte til radiatoren, og da er man jo like langt... Dette krever litt jobb, men materialkostnadene er minimale. Og jeg bytter gjerne litt arbeid mot å måtte blåse et par tusen for vannkjøling etc. Endret 3. august 2005 av Shroomer Lenke til kommentar
JoKr Skrevet 3. august 2005 Del Skrevet 3. august 2005 Gidder du ikke ta noen bilder av dette prosjektet mens det pågår? Jeg er, for å si det pent, spendt på utfallet. Lenke til kommentar
Tinkerer Skrevet 3. august 2005 Del Skrevet 3. august 2005 Har du ikke vurdert vannkjøling? Da kan du la kabinettet stå på rommet ditt mens, pumpen og radiatoren står i boden. Kjører en lignende løsning selv (raditoren henger under takutstikket). Det eneste du trenger å huske på er å isolere vannslangene og kjøleblokkene med skumgummi/neopren. Ellers vil det bokstavelig talt regne fra slangene og kobberblokkene....I kid you not! Ved ikke ikke alt for ekstreme utetemperaturer holder det ellers å skru av viften på radiatoren. Ved ca. -1 til -3C utetemp kjører min XP2500+ Barton på 2.4GHz med en core temp på 18C ved full load. Have fun! Lenke til kommentar
Shroomer Skrevet 3. august 2005 Forfatter Del Skrevet 3. august 2005 Jeg har en AMD thunderbird 1,3GHz, mao det lønner seg ikke for meg å blåse 1000 - 2000 kroner på vannkjøling for en så crappy maskin. Å borre hull i veggen koster meg 0,1 øre i strøm. Alle kablene har jeg samt vifter. Alt annet blir laget fra ting jeg har liggende. Mao ingen nevneverdige kostnader... Eneste som koster noe er den 250 kroners ATX basen fra microplex. Pluss at vannkjøling krever en masse jobb. Er masse styr å lage til kjøler for PSU og modde denne (er jo vifte der også). Hvordan har du fått pumpen lydløs (hører vel at den går)? For ikke å snakke om all kondensisoleringen man må gjøre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå