ok2k Skrevet 4. august 2005 Del Skrevet 4. august 2005 Offisielt er det vel slik at enfase er TN-nett der man bruker en fase og N-leder, mens tofase er IT-nett der man bruker to faser. ....som på folkemunnet, også blant elektrikere kalles 1 fase uansett om det er IT eller TN nett. Helt korrekt. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 4. august 2005 Del Skrevet 4. august 2005 NEK 400 er en fin bok der står alt sånn har ikke sett en nett verson av den men =/ Ville ikkje byrja å bla i Nek for å finne det der. Ein lærbok i elektro hadde nok vært betre. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 4. august 2005 Del Skrevet 4. august 2005 I lærebøkene, i allefal de jeg hadde da jeg gikk GK og VK1 så heter det som ok2k skriver tidligere 1 fase der spenningen taes mellom fase og null og 2 fase hvor spenningen er hentet mellom 2 forskjellige faser, men å konfrontere eldre arbeidskoleger med dette er nytteløst, da heter det 1 fase uansett. Lenke til kommentar
hojo Skrevet 4. august 2005 Forfatter Del Skrevet 4. august 2005 I lærebøkene, i allefal de jeg hadde da jeg gikk GK og VK1 så heter det som ok2k skriver tidligere 1 fase der spenningen taes mellom fase og null og 2 fase hvor spenningen er hentet mellom 2 forskjellige faser, men å konfrontere eldre arbeidskoleger med dette er nytteløst, da heter det 1 fase uansett. Med dette mener du da at: 1 fase = spenning mellom N-leder og L1,L2 eller L3 (TN nett) 2 fase = spenning mellom for eks. L1 og L2 Lenke til kommentar
ok2k Skrevet 4. august 2005 Del Skrevet 4. august 2005 I lærebøkene, i allefal de jeg hadde da jeg gikk GK og VK1 så heter det som ok2k skriver tidligere 1 fase der spenningen taes mellom fase og null og 2 fase hvor spenningen er hentet mellom 2 forskjellige faser, men å konfrontere eldre arbeidskoleger med dette er nytteløst, da heter det 1 fase uansett. Med dette mener du da at: 1 fase = spenning mellom N-leder og L1,L2 eller L3 (TN nett) 2 fase = spenning mellom for eks. L1 og L2 Jepp. Og begge deler er 230V. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 4. august 2005 Del Skrevet 4. august 2005 Satte meg ned litt i paint og skisset litt men slik er det i hovedsak distribusjonsnettene i norge er. Lenke til kommentar
hojo Skrevet 4. august 2005 Forfatter Del Skrevet 4. august 2005 (endret) Når vi først er inne på nettsystemer. Jeg syntes å huske at det var et system som ikke var lovlig å bruke på sykehus og lignende ER det TT-nettet det???? Endret 4. august 2005 av hojo Lenke til kommentar
Hypsilofodonten Skrevet 4. august 2005 Del Skrevet 4. august 2005 TT og TN nett er ikkje lov å bruke på sjukehus, pga. for høy berøringsspenning / de kobler ut ved første jordfeil. Så det er kun IT nett som er lov å bruke i visse deler av ett sjukehus. Mener at dette er delt opp i en del pasientsoner, så f.eks. i en operasjonssal, intensiv osv. er kun IT nett med jordfeilvarsling tillat (heter vel "medisink IT nett" er vel gjerne no ekstra kriterier som må oppfylles også), men i andre deler av sjukehuset der utkobling ikkje utgjør en så stor fare kan TN og TT nett være tillatt. Men da må en jo ha 2 forskjellige trafoer osv, så i praksis blir det vel kun brukt IT nett. Mener at 2-fase begrepet ikkje blir brukt lenger, lura på om det var på ett eller anna NEK kurs eller noe. Eller står det noe om det i NEK? Har en en "2 fase" måler så er den merket med 230V 1 Fase , iallefall de gamle. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 5. august 2005 Del Skrevet 5. august 2005 Har man ett 1~ eller 2~ i huset sitt så er det bare den ene fasen som måles i måleren. Den andre går bare rett igjennom. Så i tilfellet med måleren så er det en 1~ måler. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå