Gå til innhold

Hvordan er en trefase trasnformator oppbygd?

Anbefalte innlegg

Offisielt er det vel slik at enfase er TN-nett der man bruker en fase og N-leder, mens tofase er IT-nett der man bruker to faser.

....som på folkemunnet, også blant elektrikere kalles 1 fase uansett om det er IT eller TN nett.

Helt korrekt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I lærebøkene, i allefal de jeg hadde da jeg gikk GK og VK1 så heter det som ok2k skriver tidligere 1 fase der spenningen taes mellom fase og null og 2 fase hvor spenningen er hentet mellom 2 forskjellige faser, men å konfrontere eldre arbeidskoleger med dette er nytteløst, da heter det 1 fase uansett.

Lenke til kommentar
I lærebøkene, i allefal de jeg hadde da jeg gikk GK og VK1 så heter det som ok2k skriver tidligere 1 fase der spenningen taes mellom fase og null og 2 fase hvor spenningen er hentet mellom 2 forskjellige faser, men å konfrontere eldre arbeidskoleger med dette er nytteløst, da heter det 1 fase uansett.

Med dette mener du da at:

1 fase = spenning mellom N-leder og L1,L2 eller L3 (TN nett)

2 fase = spenning mellom for eks. L1 og L2

Lenke til kommentar

Med dette mener du da at:

1 fase = spenning mellom N-leder og L1,L2 eller L3 (TN nett)

2 fase = spenning mellom for eks. L1 og L2

Jepp.

Og begge deler er 230V.

Lenke til kommentar

TT og TN nett er ikkje lov å bruke på sjukehus, pga. for høy berøringsspenning / de kobler ut ved første jordfeil.

Så det er kun IT nett som er lov å bruke i visse deler av ett sjukehus.

Mener at dette er delt opp i en del pasientsoner, så f.eks. i en operasjonssal, intensiv osv. er kun IT nett med jordfeilvarsling tillat (heter vel "medisink IT nett" er vel gjerne no ekstra kriterier som må oppfylles også), men i andre deler av sjukehuset der utkobling ikkje utgjør en så stor fare kan TN og TT nett være tillatt.

Men da må en jo ha 2 forskjellige trafoer osv, så i praksis blir det vel kun brukt IT nett.

Mener at 2-fase begrepet ikkje blir brukt lenger, lura på om det var på ett eller anna NEK kurs eller noe. Eller står det noe om det i NEK?

Har en en "2 fase" måler så er den merket med 230V 1 Fase , iallefall de gamle.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...