Gå til innhold

Hvordan er en trefase trasnformator oppbygd?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg skulle veldig gjerne likt å vite hvordan en trafo kan omgjøre enfase til trefase...

En trafo gjør ikke det. Derimot så finnes det andre "produkter" som kan fikse den biffen. F.eks en frekvensomformer.

Strøm til kraftnettet blir produsert i en trefasegeneratorer. Ikke i en enfase som så blir forvandlet til trefase igjennom en trafo :)

Endret av graastein
Lenke til kommentar
graastein Skrevet 02/08/2005 : 20:51

(ok2k @ 02/08/2005 : 20:34)

Jeg skulle veldig gjerne likt å vite hvordan en trafo kan omgjøre enfase til trefase...

En trafo gjør ikke det. Derimot så finnes det andre "produkter" som kan fikse den biffen. F.eks en frekvensomformer.

Veeel ein frekvenomformer har ikkje noko med 1 fase og 3 fase å gjøre, derimot ein kondensator kan faseforskyve å gjøre slik at man feks kan bruke ein 3 fase motor på eit 1fase anlegg

Endret av kaffi
Lenke til kommentar
graastein Skrevet 02/08/2005 : 20:51

(ok2k @ 02/08/2005 : 20:34)

Veeel ein frekvenomformer har ikkje noko med 1 fase og 3 fase å gjøre, derimot ein kondensator kan faseforskyve å gjøre slik at man feks kan bruke ein 3 fase motor på eit 1fase anlegg

Hehe. mange frekvensomformere kan godt bli tilført enfase selv om de styrer en trefase motor, den "lager" den tredje fasen. Men en frekvensomformer er ikke laget for å kun omforme enfase til trefase. Sier bare at den gjør det alikevel :)

Lenke til kommentar

En frekvensomformer er nok "litt" mere avansert en et par kondensatorer.

Det første den gjør er å likerette spenningen forderetter å omforme den til den frekvensen som trenges, 1~ eller 3~

De dyreste modellene kan lage alle typer frekvenser og samtidig regulere spenningen slik at momentet i en asynkronmotor er optimalt på alle turtall.

Lenke til kommentar
tenker du på 2fase til 3fase eller en rein 3fase (400V til230V 3fase for eksempel).

Må bare spørre. Det er bare en plass jeg vet det brukes 2 fase utstyr, det er veldig spesielt, og så vidt jeg vet finnes de bare i fly, det er en spesiell type motor som brukes i instrumenteringen som er en tofasemotor.

Mange GK elektroelever vill vell protestere høylytt no men, ja det finnes. Regner med det var en fase du mente, men måtte bare nevne det.

Sån lages en stjerne stjerne trefasetrafo

trafo.JPG

Når det gjelder en til trefase er det ikke like enkelt, men trur det er mulig teoretisk ivertfal, som tidligere nevnt ved hjelp av noen kondensatorer. Man kan selvsakt ta enfase likerette den, hakke den opp elektronisk til trefase, men det var vell ikke noen trafo det. :yes:

Lenke til kommentar
tofasemotor? Er ikkje grunnkurs elev, men har aldrig hørt om en motor som ikkje er enfase eller trefase, kan du gi en liten innføring?

Altså enfase L1-L2/L3 / N-L1 TN nett, 230/400V +

Tofase L1-L2-L3

Enfase og tofase brukt om hverandre, begge to er 230V.

Offisielt er det vel slik at enfase er TN-nett der man bruker en fase og N-leder, mens tofase er IT-nett der man bruker to faser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...