Gå til innhold

Lille meg mot Apple!

skalm

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har en Apple iBook som sliter med en skjerm som flimrer og går i svart.

Den er sent inn til reparasjon for tredje gang nå. Første gangen ble "logic board" skiftet ut. Den andre gangen var det hovedkortet. Nå, den tredje gangen, er det også hovedkortet. Alle manglene har hatt symptomet skjermproblemer.

Apple sier jeg ikke kan få hevet kjøpet fordi den samme feilen ikke har skjedd tre ganger. Det kan godt hende, men har jeg ikke rettigheter i forhold til Forbrukerkjøpsloven kapittel 4. §15 punkt b som sier:

"Tingen skal være i samsvar med de krav til art, mengde, kvalitet, andre egenskaper og innpakning som følger av avtalen. Hvis det ikke følger noe annet av avtalen, skal tingen

b) svare til det som forbrukeren har grunn til å forvente ved kjøp av en slik ting når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper" http://www.lovdata.no/all/tl-20020621-034-004.html

I Forbrukerportalen står det:

"Dersom dere ikke har avtalt noe spesielt, sier forbrukerkjøpsloven at du har krav på at varen har samme egenskaper og holdbarhet som tilsvarende ting http://forbrukerportalen.no/Publikasjoner/...4/1025782287.59

Man kan da forvente at holdbarheten er bedre enn dette?? Apple sa det ikke var aktuelt å heve kjøpet. Jeg valgte å avvente reparasjon for å finne ut mer om saken. Kan dere hjelpe meg? Er takknemmelig :)

(I tillegg har strømadapteret blitt erstattet grunnet overoppheting og at det sluttet å virke)

Endret av skalm
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Loven sier vel at man har krav om omlevering eller å få hevet kjøpet om samme feilen oppstår tre ganger, om skjermen flimrer alle gangene går det som samme feil, ikke hvilken del som feiler.

En stund siden jeg leste dette, men er ganske sikker på at det er slik forbrukerkjøpsloven stiller seg til det.

Lenke til kommentar
Loven sier vel at man har krav om omlevering eller å få hevet kjøpet om samme feilen oppstår tre ganger, om skjermen flimrer alle gangene går det som samme feil, ikke hvilken del som feiler.

En stund siden jeg leste dette, men er ganske sikker på at det er slik forbrukerkjøpsloven stiller seg til det.

det er riktig. Loven skal tolkes til forbrukers beste, ergo at symptomet er likt. I ditt tilfelle kan man ikke vite hva som er den egentlig bakgrunnen for feilen, ergo hva som byttes er likegyldig.

Lenke til kommentar
Den er sent inn til reparasjon for tredje gang nå. Første gangen ble "logic board" skiftet ut. Den andre gangen var det hovedkortet. Nå, den tredje gangen, er det også hovedkortet. Alle manglene har hatt symptomet skjermproblemer.

Jeg vil si Apple prøver seg på en ekstremt sleip en her.

Logic Board - The processor, memory, serial ports, keyboard ports, and SCSI ports are all part of the logic board. It is the guts of the computer. Logic boards are also sometimes called motherboards. The logic board is where all the processing of the computer is done.

Direkte frekt av Apple å hevde at det ikke er samme feil. Løgn er et sterkt ord, men for Apple sin del, er det et utrolig passende et akkurat i denne saken.

Lenke til kommentar

Jeg ringte AppleCare nok en gang ikveld for å fullstendig få stadfestet de problemene som har vært.

Kjøpte maskina i januar 2003. (Det er som kjent 3 års reklamasjonsrett.)

I Apples systemer står det:

nr. 1: juni 2003: Flimring av skjerm. Låser seg når den åpnes mer enn 90 grader. Kansellert!

Kansellert?? Han i Applecare stusset på det samme fordi når han gikk dypere inn i saken så stod det: Service i Nederland! Også stod det at den ble levert tilbake med budbil etter service. Det husker jeg godt. Han i Applecare mente at dette var det samme problemet som nummer 2 og at det ser ut som at det samme har skjedd tre ganger.

nr 2: feb 2004: Apple har vedkjent denne. Samme problemet som over.

nr 3: aug 2005: Apple har vedkjent denne. Samme problemet som over.

Det var min feil sammenrotinga med logic board og hovedkort. Jeg bare husket at jeg fikk ark tilbake om at logic board var bytta på nr. 1 (Har mista det)! Problemet er at Apple har den registrert som kansellert. :(

Tror dere at Apple bare sjekket denne saken overfladisk og ikke gikk inn på kansellert-saken for å undersøke? Dermed ble det bare to tilfeller av samme art?

Skal snakke med dem imorgen.

Lenke til kommentar

Det er bra!

Hør på dette - kanskje enda en mulighet:

Etter forbrukerkjøpsloven har selgeren også en streng opplysningsplikt som sier at han må opplyse om alle forhold som du har grunn til å regne med å få. Det vil si at du har krav på å få opplysninger dersom det er deler ved produktet som må påregnes å ha en kortere levetid eller som trenger særskilt vedlikehold. Dersom selgeren ikke har gitt deg slike opplysninger (enten direkte, i bruksanvisning eller lignende) vil det som regel være en mangel hvis det oppstår feil på varen i reklamasjonstiden. http://forbrukerportalen.no/Publikasjoner/...4/1023964913.16

Fant nå: Her har Apple et reparasjonsprogram for den typen feil jeg har og serienummeret mitt matcher. http://www.apple.com/support/ibook/faq/

Butikken min har ikke sagt noe som helst om dette. Kan saken da også rammes av denne bestemmelsen? Eller gjelder dette bare før jeg kjøper maskina?

Lenke til kommentar

Om du har alle reperasjoner, feilbeskrivelse og konklusjon fra tekniker hos apple så skal det ikke være noe sak.

Husk at du må ha samme feil 3 ganger for at heving av kjøp er aktuelt, så om skjermen flimret alle 3 ganger så er det grunn nok :)

Lenke til kommentar

Tingen er at Apple har tvetydig informasjon på det første tilfellet. Det står kansellert i deres oversikt, men hvis man går inn på saken (AppleCare gjorde det for meg), så står det service i Nederland.

Her skal jeg sette hardt mot hardt! Jeg husker godt at skjermen klikka og jeg leverte den inn. Det mystiske er at det står kansellert :o

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

HURRA! Jeg får pengene tilbake! :D De har endelig funnet ut at jeg hadde rett..

Klagebrevet:

Klage på kjøp av Apple iBook, kjøpt 10.01.2003

Viser til ovennevnte kjøp, og vil i den forbindelse fremsette følgende reklamasjon.

Etter min mening er varen mangelfull. Dette vil jeg begrunne på følgende måte: Maskinen har gått i stykker for tredje gang nå. Alle gangene har det vist seg ved at skjermen har flimret, gått i svart og fryst maskinen slik at den ikke kunne brukes mer. Dette er selvsagt vesentlige mangler på ei datamaskin. Problemet har vært at dere hevder hovedkortet har blitt byttet kun to ganger, tross at informasjonen dere har om dette er veldig mangelfull. De to siste gangene er udiskutable, da var det hovedkortet.

Den første hendelsen har dere kun oppført som "display-problemer". Dette er ikke holdbart. Jeg husker jeg fikk utlevert et ark etter reparasjon, hvor det stod "logic board" (Den samme komponenten som de to andre gangene). Dette arket har jeg dessverre ikke tatt vare på, fordi jeg aldri kunne tenke meg at dette ville hende. Husker også at innholdet på harddisken var slettet etter dette tilfellet. Det er ikke nødvendig når man bytter noe på skjermen, men er mer sannsynlig når man bytter hovedkort.

Jeg vil refere til to punkter i henhold til Forbrukerkjøpsloven. Det første er at varen skal "ha samme egenskaper og holdbarhet som tilsvarende ting". Det har den ikke. Til og med strømadapteret har blitt overopphetet og skiftet ut!

Deres ankepunkter mot min argumentasjon om tre tilfeller av samme sak, er svake. Som nevnt, dere har ikke skikkelig dokumentasjon på at det første tilfellet ikke var hovedkortet. Dere har ihvertfall ikke dokumentasjon på hvilken komponent det faktisk var! Selv om husk ikke er et argument, så husker jeg arket med "logic board" meget godt.

Dette kan gjøre saken enda enklere: Pratet nettopp med en rådgiver for Forbrukerrådet i telefonen. Han mente at det var symptomet skjermproblemer som er mangelen (ergo; tre ganger). Jeg forklarte at Eplehuset sier at det var pga. hovedkortet to ganger og en annen komponent den tredje gangen. Likevel mente han at jeg har rett til å heve kjøpet. Og da må det påpekes at Eplehusets bevisførsel ikke holder vann i tillegg. Det var rådgiveren som henviste meg til klagebrevveilederen deres og sa at jeg bør starte med det.

Klisje å skrive dette i slutten av et klagebrev, men jeg må påpeke at jeg er veldig fornøyd med kundebehandlingen hos Eplehuset. Også denne gangen. Forstår så klart at dere ikke vil ha unødvendige utgifter, men i dette tilfellet mener jeg dere er forpliktet til å heve kjøpet.

Jeg føler også dere ikke har overholdt informasjonsplikten deres. Jeg har i senere tid oppdaget at Apple har et såkalt "reparasjonsprogram" gående, hvor maskiner med et visst serienummer kan ha feil med hovedkortet (altså logic board). Serienummeret til maskina mi faller i den kategorien (Reparasjonsprogrammet: http://www.apple.com/no/support/ibook/faq/). Dermed snakker vi om et fabrikkproblem. Da vil jeg ha det til at det faktisk er Apple som til syvende og sist må betale deres utgifter for heving av kjøpet. Mulig jeg tar feil, men det burde være grunnlag for det.

På bakgrunn av mangelens omfang og art anser jeg den som vesentlig, og mener at det gir grunnlag for å kreve heving av kjøpet. Så snart det foreligger en aksept av hevingskravet mitt, stilles varen til deres disposisjon mot tilbakebetaling av kjøpesummen med tillegg av renter. Jeg forutsetter for øvrig at hevningsoppgjøret skjer i samsvar med forbrukerkjøpslovens bestemmelser.

Jeg ber om at dere tar stilling til reklamasjonen min så snart som mulig, og gir meg en tilbakemelding innen 14 dager fra dags dato. Dersom jeg ikke skulle høre fra dere, eller motta en tilbakemelding jeg ikke kan akseptere innen fristen, vil saken bli vurdert oversendt til Forbrukerrådet eller Forliksrådet for videre behandling.

Lenke til kommentar
Og svaret? Vis svaret!

De ringte meg etter to uker og sa at jeg hadde rett i at hovedkortet hadde vært ødelagt tre ganger. De hadde tydeligvis fått nye opplysninger fra Apple. Jeg spurte av nysgjerrighet om Apple kom til å måtte legge ut for Eplehuset og det trodde de. Da ble det nok ansett som fabrikkfeil. Skulle bare mangle. Skrap!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...