Gå til innhold

AMD sin nye A64 X2

Boralis

Anbefalte innlegg

Det er mange som lurer på div ting ang disse prosessorne, nå har jeg vært så heldig å få "låne" en AMD Athlon 64 X2 4200+ 2.2 Ghz BOXED hos Netshop, denne vil jeg ha her på fredag regner jeg med.

Har da tenkt å teste denne en del og tar derfor imot spørsmål/ønsker fra de av dere som har det .

Nok en gang takk til Netshop for vellvillig hjelp :thumbup:

netshop_logo.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En kanskje ikke relevant test, men en ting som slår meg når jeg nå spiller "kabaloppgjør" (!) over msn med dama... Jeg spiller samtidig musikk i bakgrunnen med musicmatchbox og ved bytte av sang, stopper spillet opp i to sekunder. Kunne ha vært moro å se om en X2 fikser dette bare for gøy :)

Lenke til kommentar
En kanskje ikke relevant test, men en ting som slår meg når jeg nå spiller "kabaloppgjør" (!) over msn med dama... Jeg spiller samtidig musikk i bakgrunnen med musicmatchbox og ved bytte av sang, stopper spillet opp i to sekunder. Kunne ha vært moro å se om en X2 fikser dette bare for gøy :)

X2 fikser det glatt!

Har en X2 4400 CCBWE 0524RPMW(1,26 volt@2420 MHz, Dual prime stabil), har såvidt begynnt å teste den ut, men venter på Gskill ram...

Endret av type_o_negative
Lenke til kommentar

Her er noen bilder av kjølern som følger med, for de som ikke har sett den før.

kj1.jpg

kj2.jpg

kj3.jpg

For dem som lurer på klokkeegenskapene så ser det dårlig ut, iallefall på dette eksemplaret. Klarer å få den på 2,6 stabilt med vannkjøling og det er ikke akkurat noe jeg hopper i taket for . :hmm:

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Å du har husket å satt opp volten??? Prøv å kjør 1,52v @ 2,6

Må få vite hvor varm den er da å om den er stabil... + overkokk heller med boxed vifta =) ikke så mange som bruker vannkjøling hvist de har mATX =P

"host host"

Lenke til kommentar
Å du har husket å satt opp volten??? Prøv å kjør 1,52v @ 2,6

Må få vite hvor varm den er da å om den er stabil... + overkokk heller med boxed vifta =) ikke så mange som bruker vannkjøling hvist de har mATX =P

"host host"

Volten var satt til 1,55 uten at dette gav noe bedre res .

Lenke til kommentar
Test rendrering og generelt inntrykk i Adobe Premiere

Vel har testet endel nå og joda i feks Adobe Premiere så merker du forskjell fra en A64, fikk liksom tilbake litt av P4 og HTT følelsen :)

Men jeg må si at den ikke fikk meg til å sperre opp øynene, muligens fordi den er såpass hypet opp i forkant at en setter forventningene etter det .

Min foreløbige konklusjon er iallefall at om du driver med eller bruker maskinen i hovedsak til slike programmer så er den godkjent. Men er dette en liten del av det du bruker maskinen til og heller er i hovedsak fek en spiller, je da er det penger rett ut avvinduet, den yter da ikke noe bedre enn sine enkeltkjernebrødre .

Når det gjelder klokking er det vanskelig å si noe barstant etter å ha testet kun en X2, men jeg kommer lengre med både min 3500+ og min 3700 + .

Lenke til kommentar
posten over

Noen spørsmål :

Har du testet ytelse i spill med denne maskinen ?

Klokking med stock kjøler ?

Temperaturer på luftkjøling ? (load / idle)

Fungerer cool and quiet bra ?

Tipper min neste prosessor blir noe i denne duren da jeg ikke spiller så all verdens mye. Har brukt P4 ett par år nå, og er vant til at systemet ikke lagger dersom man setter maskinen til å utføre flere oppgaver samtidig.

Lenke til kommentar

leste nettop dette fra bruker sprus...

Har nettopp lekt litt med overklokking av min nye 4400+.

Her er hva jeg fikk til: (Alt er luftkjølt, og pc spec finner dere i signatur)

Satte minnet til DDR333 - 2-3-2-5@1T

HT: 4x

PCI: 33mhz

FSB: 240mhz

CPU Volt: 1,5V

DDR Volt: 2,7V

Systemet kjører nå stabilt på følgende:

Prosessoren: 2640mhz (Fra 2200!)

Minnebuss: 188mhz (skulle ønske jeg hadde fått litt mer her. Minnet går nemlig ikke lenger enn til rundt 220/225. Derfor måtte jeg stille ned til 333mhz)

HT: 960mhz (Var visst "viktig" at HT frekvensen ikke gikk over 1000mhz på dette HK, så derfor ble det stilt til 4x og ikke 5x som er standard....)

Idle temp på prosessoren er i skrivende stund 40 grader. Kjølt med en AC Freezer 64.

Hva synes dere? Noen som har tips til å få systemet enda høyere?

Fikk forresten 8310 poeng i 3DMark05. Bra?

Lenke til kommentar
Hvor varm va cpuen???? Hva klarer du på boxed vifta??? Mener du det er mye forskjell på 1 mb +4200 i forhold til 2 mb +4400 ??? klarer man å klokke +4400 til 2,5 uten prob??

Som sagt nå har bare jeg testet en utgave av disse,så å bli for bastandt har jeg ikke grunlag nok til.

Har ikke testet den på luft enda så jeg har ingen temp der.

Om det er forskjell på 4200 og 4400? Vel det kan jeg heller ikke si sikkert,men utifra erfaringer med 3500+ og 4000+ kjørt på samme hastighet så er forskjellen svært liten. Det er vel dermed ingen grunn til å tro at den skal bli noe støre her.

Hvor langt du klarer å klokke en 4400 finnst det heller ikke noe fasitsvar på, for som en har erfart med andre A64 modeller så varierer dette fra cpu til cpu, men jeg må nok si meg skuffet over dette eksemplaret iallefall.

Totalt sett så ja jeg er skuffet, men dette skyldes nok også en del at forventningene var skrudd ganske høyt etter all rosen den har fått rundt omkring på div forum, tror nok mange var med å skru denne opp mange hakk selv om de aldri hadde prøvd den :hmm:

Men som sagt tidligere, driver du feks med mye foto/film rdigring er dette en klar forbedring kontra en A64 enkeltprosessor, utover det ser jeg ingen fordeler med denne pr i dag .

Lenke til kommentar
posten over

Noen spørsmål :

Har du testet ytelse i spill med denne maskinen ?

Klokking med stock kjøler ?

Temperaturer på luftkjøling ? (load / idle)

Fungerer cool and quiet bra ?

Tipper min neste prosessor blir noe i denne duren da jeg ikke spiller så all verdens mye. Har brukt P4 ett par år nå, og er vant til at systemet ikke lagger dersom man setter maskinen til å utføre flere oppgaver samtidig.

Kommer tilbake til det meste du nevner her.

Når det gjelder spill så har jeg hatt besøk av en som er hekta på sorten og han fikk prøvespille med både denne og en 3700 cpu i maskinen, han fikk ikke vite hvilken som stod i når, og han kunne overhode ikke merke forskjeller på disse.

Begge kjørt på samme system, samme hastighet og med samme grafikkort (7800 GTX).

Lenke til kommentar

Når det gjelder spill så har jeg hatt besøk av en som er hekta på sorten og han fikk prøvespille med både denne og en 3700 cpu i maskinen, han fikk ikke vite hvilken som stod i når, og han kunne overhode ikke merke forskjeller på disse.

Begge kjørt på samme system, samme hastighet og med samme grafikkort (7800 GTX).

Når det gjelder spill er det vel som ventet, amd yter bedre enn intel, ihvertfall når vi snakker om P4.

Regner med jeg ikke er den eneste som venter på resultater fra testingen din :thumbup:

Lenke til kommentar

Når det gjelder spill er det vel som ventet, amd yter bedre enn intel, ihvertfall når vi snakker om P4.

Regner med jeg ikke er den eneste som venter på resultater fra testingen din :thumbup:

Vet ikke hvorfor du drar inn Intel her, jeg sammenligner kun AMD prosessore her :)

Lenke til kommentar

Prøvde kjølern/vifta som er med og la meg si med det samme, den er samme fryd for øret som for øyet.

Etter en kort test viser temp 36-37 idle og 44-45 etter et par runder med 3D mark, viften økte så vidt på hastigheten under testen. Romtemp var da 25 grader.

Viften var tilnærmet lydløs både ved idle og under testen, jeg slo av alle viftene i kabinettet men den ble alikevel glatt overdøvet av chipsettviften, stoppet denne med fingern og da hørte jeg et svakt sus fra cpu vifta :D Satte den så til å kjøre maks hastighet og ja du hører den da ,men den er ikke sjenerende, vil si den da har samme lyden som det vi betraktet som veldig stille på XP en i "gamle" dager.

Så kjølern/vifta får topp karakter så langt .

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...