Gå til innhold

Mini hjemmestudio : hva trengs av hard/software?

Anbefalte innlegg

Heisann.

Hva trenger jeg for å lage gode opptak av gitar og vokal ved hjelp av pc'n? Hva trengs av hardware? Holder det med et godt lydkort og en grei mikrofon?

Og hva trengs av software? Trenger ikke noe annet enn mulighet for å legge på litt klang.

Siste gangen jeg spilte inn noe var mens win 95 fortsatt regjerte, så jeg trenger litt hjelp ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når det gjelder software er det maaaange løsninger som fungerer veldig bra. Jeg kan anbefale litt utifra min egen erfaring:

For det du tenker å gjøre trengs det ikke så mye. Det kommer selvsagt an på hvor høyt nivå du vil legge deg på.

Selv har jeg brukt Cubase SX 2 i lang tid, både hjemme og til innspilling i studio, og dette fungerer utmerket. Mulighetene er så store at jeg tviler på at jeg noensinne kommer til å utforske alt. Men det er kanskje litt mye å investere i (med mindre du bruker alternative måter å skaffe det på, *host*). Et hvilketsomhelst program med mulighet for opptak av flere lydspor og støtte for effekter burde holde. Klanger finnes på nett, mye er gratis. Her er et eksempel.

Endret av SirMaximus
Lenke til kommentar
Ikke nødvendig, men det gjør mye med signalet. Du får mer lyd og bedre lyd, for å si det sånn.

Hæ??????

Påstår du at micpreamper ikke gjør mye med signalet, eller ikke er med på å skape kropp, luft, nerve, eller noesomhelst???

Da skal jo vi i min bransje bare drite i Midas-mixere, rør-preamper og alt annet vi holder på med.

Da kan jeg jo like gjerne bruke Mic-in på et Creative-kort til kr0,- , rute dette inn i Midasen, og være lykkelig!

Og så må vel alle produsenter der ute som produserer eksterne mic-preamper finne seg noe annet å gjøre, for det har jo selvfølgelig ingenting å si...... i følge deg...

Lenke til kommentar

Forøvrig.......

Den praktiske oppgaven til en mic-preamp er å forsterke signalet fra en mikrofon, som er veldig, veldig svakt, opp til linjesignal, som er cirka det nivået man får ut fra en CD-spiller.....

Kvaliteten på mic-preampen har usannsynlig mye å si for sluttresultatet! Bør ligge på topp i prioriteringslista over utstyr!!! Om man kjøper dyre mic'er, og kobler disse til en billig preamp: drit.... Om man har dyre mic'er, og dyrt anlegg, men billige preamper, fortsatt: drit......

Nå snakker jeg i svart/hvitt og forskjellen mellom f.eks. Midas, Universal Audio, Cadac sammenlignet med det du finner bygget inn i Creative mfl.

Jaja.... Ikke alle skjønte vel bæra av dette...

Lenke til kommentar
Ikke nødvendig, men det gjør mye med signalet. Du får mer lyd og bedre lyd, for å si det sånn.

Hæ??????

Påstår du at micpreamper ikke gjør mye med signalet, eller ikke er med på å skape kropp, luft, nerve, eller noesomhelst???

:huh: altsååå.. slik jeg leser det SirMaximus skriver så sier han jo akkurat det samme som deg, at det gjør mye med signalet.. så skjønner ikke helt hva du hisser deg opp for her?

Lenke til kommentar

Nettopp det jeg gjorde.

:roll:

Og så må vel alle produsenter der ute som produserer eksterne mic-preamper finne seg noe annet å gjøre, for det har jo selvfølgelig ingenting å si...... i følge deg...

Som sagt, les før du kommer med beskyldninger.

Endret av SirMaximus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...