Gå til innhold

Vannkjøling som duger til P4 3,2 ghz Prescott m.m.

Anbefalte innlegg

Først, systeminfo:

Chieftek Case Midi ATX Tower 360W PFC Silver

Asus Mainboard S-478 Intel 865PE ATX GbLAN IEEE1394 Raid SATA WiFi Retail

Pentium 4 S-478 3.2GHz 800MHz 1M Boxed "Prescott" ** VARM!#%!#%

512MB PC-400 DDR PC3200 Orginal

Radeon 9600 256MB DDR AGP DVI TV-Out Retail Powered By ATI

Western Digital 200.0GB IDE 7200RPM UDMA-100 3.5" 8MB

Western Digital 36.7GB SATA 10000RPM 3.5" 8MB "Raptor"

NEC ND-3500A 16X Black Dual Layer DVD R/RW Bulk

Har en Mist Megatower som kjøler cpu'en idag. Uansett, temperaturer er på ca 54-55 grader celcius ved idle og 65 ca ved load. Dette synes jeg høres veldig varmt ut. Ergo jeg har kommet fram til at jeg må investere i vannkjøling.

Men der stopper det opp for meg... hva bør jeg vurdere? Har lest endel tester om eksterne greier, men det virker ikke som de kjøler spesielt bra, og med tanke på at Prescott'n blir *bleeep*la varm, så ... ja..

Prismessig kan jeg gå opp til ca. 2000-2500 kroner, helst ikke noe mer enn dette. Jeg vil gjerne kjøle ned diverse på hovedkortet også (northbridge?). Skjermkortet er ikke så aktuelt for meg i første omgang, da jeg ikke bruker maskinen til heavy spilling, men det kan være aktuelt å kjøpe et komplett sett med GPU-blokk mens jeg er igang.

Tar GJERNE imot innspill.

Endret av Carnatus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Externe greier som du seier fungerer meget bra. Dei testene som er gjort er ofte gjort med skjermkort og chipsett i loop'n.

men 65 grader er da ikkje masse for ein prescott. Det er normalt.

Men med vannkjøling vil du få eit stillere system ( i allefall om du velger Zalman externsaken )

Min Pentium D ligger og koser seg på 70 grader ved full load og ca 60 ved idle. Skjermkortet er 90 grader, så det klokker seg ned litt, så derfor må eg ha bedre kjøling. Om alt fungerer som det skal, og du ikkje plages med viftestøy så hadde eg gått for og ha det slik du har det i dag. Pentium Prescott'er tåler litt sydentempratur.

Lenke til kommentar

Først: tusen takk for svar! Ble litt beroliget ang. temperaturer som ikke er unormale.

Men med slike temperaturer jeg har, så er ikke overklokking akkurat noe som friste, og da maskina mi encoder mye mp3, mpeg, etc, så vil jeg gjerne overklokke litt for å få litt bedre fart på sakene.

Første jeg dog bør gjøre er vel å få mere ram på kassa. Men, ved overklokking med en prescott så tror jeg at vannkjøling faktisk er nesten påkrevd, med tanke på varmen som må tas unna?

Bør kanskje kjøpe meg et større kabinett for å få luftflyten bedre, evt bygge eget.

Om jeg nå bare kunne klart å fatte åssen jeg bruker sketchup, kunne jeg planlagt litt :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...