genstian Skrevet 2. august 2005 Del Skrevet 2. august 2005 Hei, har nå lest 100 guider på nettet om GNU/Linux på en USB-pen, men ingen er med livefs(/home, /boot, /usr, /tmp, /var...... på disken direkte og ikke i en fil). Noen som har kommet over en slik guide? Lenke til kommentar
olear Skrevet 2. august 2005 Del Skrevet 2. august 2005 (endret) Hvorfor ikke bare bruk initrd med ext2/3? Kanskje du finner noe her: http://gentoo-wiki.com/HOWTO_Small_Footprint_Gentoo_on_USB Endret 2. august 2005 av olear Lenke til kommentar
genstian Skrevet 2. august 2005 Forfatter Del Skrevet 2. august 2005 Hvorfor ikke bare bruk initrd med ext2/3? Kanskje du finner noe her: http://gentoo-wiki.com/HOWTO_Small_Footprint_Gentoo_on_USB er den mulig og gjøre med vfat? Lenke til kommentar
olear Skrevet 2. august 2005 Del Skrevet 2. august 2005 er den mulig og gjøre med vfat? Hva mener du? skal du kjøre Linux på FAT filsystem? Lenke til kommentar
genstian Skrevet 2. august 2005 Forfatter Del Skrevet 2. august 2005 er den mulig og gjøre med vfat? Hva mener du? skal du kjøre Linux på FAT filsystem? hadde det i tankene Lenke til kommentar
genstian Skrevet 2. august 2005 Forfatter Del Skrevet 2. august 2005 http://gentoo-wiki.com/HOWTO_Small_Footprint_Gentoo_on_USB den guiden tror jeg ikke jeg kan bruke for den må passe på mindre en 180MB og i den guiden skulle den passe på rundt 500MB. Lenke til kommentar
olear Skrevet 2. august 2005 Del Skrevet 2. august 2005 den guiden tror jeg ikke jeg kan bruke for den må passe på mindre en 180MB og i den guiden skulle den passe på rundt 500MB. Den guiden var bare en veiledning/inspirasjon, du modifiserer jo etter dine behov. Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 2. august 2005 Del Skrevet 2. august 2005 Kvifor på FAT? Kvifor ikkje formatere USB-pennen til ReiserFS f.eks? Lenke til kommentar
genstian Skrevet 2. august 2005 Forfatter Del Skrevet 2. august 2005 (endret) iden var at da kunne jeg også bruke den som fil pen for filer på windows til foreks GNU/Linux, BSD, Mac OSX eller beOS. FAT er vel det mest globale filsystemet edit: vil dette funke? 1. ta foreks debian og installer på USB-pena bruke grub som boot loader og prøve og få et så minimalt system som mulig. 2. ta og installere gentoo på vanlig måtte med grub. tenkte da på og ha FAT fs, men hvis det ikke går så får jeg vel bare bruke FAT på /home har bare bestefar sin maskin jeg kan bruke nå, ferie Endret 2. august 2005 av hotstian Lenke til kommentar
genstian Skrevet 2. august 2005 Forfatter Del Skrevet 2. august 2005 har to kjapte spørsmål: 1. jeg tok og installerte DSL med pendrive_usbhdd.sh scriptet(la det i roten av gentoo LiveCDa) men det vil ikke boote, har husket og sette usbhdd i bios. er en corsair flash uoyager. 2. hvordan kan jeg få se filene boot.msg, syslinux.... når jeg skriver dir / eller noe? Lenke til kommentar
olear Skrevet 2. august 2005 Del Skrevet 2. august 2005 har to kjapte spørsmål:1. jeg tok og installerte DSL med pendrive_usbhdd.sh scriptet(la det i roten av gentoo LiveCDa) men det vil ikke boote, har husket og sette usbhdd i bios. er en corsair flash uoyager. USB HOW-TO Du må ha støtte i BIOS for at du skal ha mulighet for å boote fra USB. Legg til "USB-ZIP" eller lignende for at BIOS skal finne din USB disk. Det første du må gjøre er å installere en bootloader på disken din. Du gjør dette gjennom programmet SysLinux (skal være i alle distroer, finnes også versjon for Windows). syslinux /dev/sda1 (NB! disken må IKKE være mountet) Etter du har gjort dette så kan du mounte disken. mount -t vfat /dev/sda1 /sti/til/mappe Merk at det nå ligger en fil på disken som heter "ldlinux.sys". Denne filen må du IKKE slette, hvis du gjør det så vil ikke BIOS boote disken. Lenke til kommentar
genstian Skrevet 2. august 2005 Forfatter Del Skrevet 2. august 2005 v'rken USB-FDD HDD eller ZIP funker. er ikke disken bootable? jeg m[tte bruke bootfloppy for og starte Lenke til kommentar
olear Skrevet 3. august 2005 Del Skrevet 3. august 2005 Har du installert en bootloader? Lenke til kommentar
genstian Skrevet 3. august 2005 Forfatter Del Skrevet 3. august 2005 Har du installert en bootloader? syslinux 2.11(tror jeg) jeg tror BIOS ikke vil boote fra usb noen gang for jeg har prøvd flere USB drive på den nå og ingen vil boote BIOSen er Phoenix versjon 6.0 PG fra 06/16/2004 HK: er SiS MS-7005 Chipset: SiS ID0651 Lenke til kommentar
olear Skrevet 3. august 2005 Del Skrevet 3. august 2005 Har du installert en bootloader? syslinux 2.11(tror jeg) Merk at Syslinux bare fungerer på FAT. Lenke til kommentar
genstian Skrevet 3. august 2005 Forfatter Del Skrevet 3. august 2005 Har du installert en bootloader? syslinux 2.11(tror jeg) Merk at Syslinux bare fungerer på FAT. og det er FAT Lenke til kommentar
genstian Skrevet 4. august 2005 Forfatter Del Skrevet 4. august 2005 ok, nytt spørsmål: har installert DSL på pena, men bios vil ikke boote den. gjore dette i windows(er på ferie og har ikke linux): 1. mounta DSL.iso(har prøvd 1.3.1 og 1.4) med Daemon Tools. 2. flytta filene til pena 3. kopierte alt i boot\isolinux til rota. 4. ga alle isolinux.* navne syslinux. 5. gjorde syslinux E: //har prøvd med både 2.11 og 3.0? og med og uten -s 6. reboota og satte biosen til og boote alt som hadde med usb og gjøre(USB-HDD, USB-ZIP og USB-FDD. tilogmed USB-CDROM) fil system er FAT16 og størelsen på pena er 512MB, og jeg har prøvd med 3 pener uten og lykkes. Someone? Lenke til kommentar
Wraith Skrevet 4. august 2005 Del Skrevet 4. august 2005 Jeg gjorde noe slikt for en stund siden, det var med slackware. Da partisjonerte jeg USB-keyen i to partisjoner, en til linux med statiske binærfiler som initrd, og så en vfat partisjon som jeg brukte til lagring av andre filer, som jeg også kunne aksessere fra Windows. Det var på en Kingston 512MB USB key. Bootloader var LILO. Lenke til kommentar
genstian Skrevet 4. august 2005 Forfatter Del Skrevet 4. august 2005 (endret) Jeg gjorde noe slikt for en stund siden, det var med slackware. Da partisjonerte jeg USB-keyen i to partisjoner, en til linux med statiske binærfiler som initrd, og så en vfat partisjon som jeg brukte til lagring av andre filer, som jeg også kunne aksessere fra Windows.Det var på en Kingston 512MB USB key. Bootloader var LILO. vel, her bruker jeg en vfat partisjon for alt(KNOPPIX image av Debian) med syslinux som bootloader. problemet er bare at den ikke vil boote EDIT: funker hvis jeg bruker bootfloppy Endret 4. august 2005 av hotstian Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå