Gå til innhold

god guide til GNU/linux på en USB-pen, med livefs.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

iden var at da kunne jeg også bruke den som fil pen for filer på windows til foreks GNU/Linux, BSD, Mac OSX eller beOS. FAT er vel det mest globale filsystemet

edit: vil dette funke?

1.

ta foreks debian og installer på USB-pena

bruke grub som boot loader og prøve og få et så minimalt system som mulig.

2.

ta og installere gentoo på vanlig måtte med grub.

tenkte da på og ha FAT fs, men hvis det ikke går så får jeg vel bare bruke FAT på /home

har bare bestefar sin maskin jeg kan bruke nå, ferie :D

Endret av hotstian
Lenke til kommentar

har to kjapte spørsmål:

1. jeg tok og installerte DSL med pendrive_usbhdd.sh scriptet(la det i roten av gentoo LiveCDa) men det vil ikke boote, har husket og sette usbhdd i bios. er en corsair flash uoyager.

2. hvordan kan jeg få se filene boot.msg, syslinux.... når jeg skriver dir / eller noe?

Lenke til kommentar
har to kjapte spørsmål:

1. jeg tok og installerte DSL med pendrive_usbhdd.sh scriptet(la det i roten av gentoo LiveCDa) men det vil ikke boote, har husket og sette usbhdd i bios. er en corsair flash uoyager.

USB HOW-TO

Du må ha støtte i BIOS for at du skal ha mulighet for å boote fra USB. Legg til "USB-ZIP" eller lignende for at BIOS skal finne din USB disk.

Det første du må gjøre er å installere en bootloader på disken din. Du gjør dette gjennom programmet SysLinux (skal være i alle distroer, finnes også versjon for Windows).

syslinux /dev/sda1 (NB! disken må IKKE være mountet)

Etter du har gjort dette så kan du mounte disken.

mount -t vfat /dev/sda1 /sti/til/mappe

Merk at det nå ligger en fil på disken som heter "ldlinux.sys". Denne filen må du IKKE slette, hvis du gjør det så vil ikke BIOS boote disken.

Lenke til kommentar
Har du installert en bootloader?

syslinux 2.11(tror jeg)

jeg tror BIOS ikke vil boote fra usb noen gang for jeg har prøvd flere USB drive på den nå og ingen vil boote

BIOSen er Phoenix versjon 6.0 PG fra 06/16/2004

HK: er SiS MS-7005 Chipset: SiS ID0651

Lenke til kommentar

ok, nytt spørsmål:

har installert DSL på pena, men bios vil ikke boote den. gjore dette i windows(er på ferie og har ikke linux):

1. mounta DSL.iso(har prøvd 1.3.1 og 1.4) med Daemon Tools.

2. flytta filene til pena

3. kopierte alt i boot\isolinux til rota.

4. ga alle isolinux.* navne syslinux.

5. gjorde syslinux E: //har prøvd med både 2.11 og 3.0? og med og uten -s

6. reboota og satte biosen til og boote alt som hadde med usb og gjøre(USB-HDD, USB-ZIP og USB-FDD. tilogmed USB-CDROM)

fil system er FAT16 og størelsen på pena er 512MB, og jeg har prøvd med 3 pener uten og lykkes.

Someone?

Lenke til kommentar

Jeg gjorde noe slikt for en stund siden, det var med slackware. Da partisjonerte jeg USB-keyen i to partisjoner, en til linux med statiske binærfiler som initrd, og så en vfat partisjon som jeg brukte til lagring av andre filer, som jeg også kunne aksessere fra Windows.

Det var på en Kingston 512MB USB key.

Bootloader var LILO.

Lenke til kommentar
Jeg gjorde noe slikt for en stund siden, det var med slackware. Da partisjonerte jeg USB-keyen i to partisjoner, en til linux med statiske binærfiler som initrd, og så en vfat partisjon som jeg brukte til lagring av andre filer, som jeg også kunne aksessere fra Windows.

Det var på en Kingston 512MB USB key.

Bootloader var LILO.

vel, her bruker jeg en vfat partisjon for alt(KNOPPIX image av Debian) med syslinux som bootloader. problemet er bare at den ikke vil boote

EDIT: funker hvis jeg bruker bootfloppy

Endret av hotstian
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...