Gå til innhold

Har installert Slackware 10.1, trenger hjelp

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hva gjør jeg nå?

Skriv 'xwmconfig'. Der kan du velge hvilken window manager du vil ha. Prøv KDE først.

Deretter skriv 'startx'.

Han må for all del lage ein vanleg brukar først!

Som andre har sagt, Slackware er ikkje noko for deg. Har du aldri rørt kommandolinja i GNU/Linux er ikkje Slackware noko for deg. Prøv ein nybyrjarvenleg distro, som Ubuntu.

Reknar med du ikkje har nokon grunn til å måtte bruke Slackware?

Lenke til kommentar

hmmm. her kommer det mange dårlige forslag istede for å faktisk svare på det han spør om. Jada, Slackware er ikke noe nybegynner distro, men en plass må man jo begynne. Selv har jeg brukt Slackware å det gikk sånn passe fint det. Eneste to tingene jeg ikke fikk til var USB og Wireless nett, men det hadde jeg nok fått til i dag, om jeg bare hadde gidda å satt meg ned med Slackware igjen.

for å opprette bruker i Slackware må du først logge deg inn som root.

så skriver du addusr eller adduser så skriver du det brukernavnet du vil bruke så trykker du bare Enter helt til du kommer dit hvor du skal skrive brukerpassordet ditt. så skriver du det så trykker du Enter igjen. da får du beskjed om at brukeren er vellykket oppretta eller noe i den duren.

så logger du inn med ditt brukernavn og passord. hvis alt er riktig da og du har installert en eller flere window managere som Gnome og/eller KDE så skriver du startx når du har logga deg inn, med din bruker.

Lykke til.

Lenke til kommentar

Nokre feil der.

Når du har logga inn som root er det på tide å lage ein eigen brukar med kommandoen:

adduser

Rimeleg rett fram, du skjønar den.

Så er det på tide å setje opp X med kommandoen:

xorgconfig

Når det er gjort loggar du ut som root med "exit", og loggar inn som brukaren du laga, og skriv:

startx

Når så grunnleggjande ting må forklarast, vil eg sei Slackware ikkje er noko for deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...