Gå til innhold

MySQL - på vei mot PostgreSQL, Oracle? (del 2)

Anbefalte innlegg

dual core = 1+0,75 = 1,75 => 2 = null rabatt

dual dual core = 1+0,75x3 = 3,25 => 4 = null rabatt

quad dual core = 1+0,75*7 = 6,25 => 7 = bittelitt rabatt

Nesten, etter det jeg kan se teller alle kjernene 0,75 så lenge det er snakk om flerkjerneprosessorer, mao:

1CPU Dual Core = 2 * 0,75 = 1,5 => 2

2CPU Dual Core = 4 * 0,75 = 3

4CPU Dual Core = 8 * 0,75 = 6

Unntaket er Oracle Standard One, hvor 1CPU Dual Core teller som én CPU

Noen må gjerne rette meg hvis jeg skulle ta feil :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Oracle sin database har vel den fordelen at den kan kjøre på linux som man kan få tak i gratis.

Jeg er rimelig sikker på at en windows server variant som takler f.eks 8 cores og mer enn 4gb minne koster endel.. ;)

Oracle sin rabatt for flerkjerner er forresten latterlig, leste i en annen artikkel at de tar betalt fullt for den første core'n og 0,75 for de påfølgende. Også runder de oppover :p

Mao,

dual core = 1+0,75 = 1,75 => 2 = null rabatt

dual dual core = 1+0,75x3 = 3,25 => 4 = null rabatt

quad dual core = 1+0,75*7 = 6,25 => 7 = bittelitt rabatt

Husker desverre ikke hvor jeg leste dette, muligens theinquirer.com

Linux på dette nivået er alt annet enn gratis. Når man kjører Oracle ønsker man vanligvis å kjøre på en sertifisert plattform. Her i landet betyr det SLES eller RHEL.

RedHat Enterprise Linux Advanced Server har en listepris på omlag 10.000,- i året.

Kostnadene er i realiteten nokså like mellom Dell/RedHat og Sun/Solaris eller HP/HP-UX.

Oracle har tatt utgangspunkt i hvor mye ekstra ytelse du kan forvente av en ekstra kjerne i forhold til en ekstra CPU. Det kan selvsagt diskuteres om dette er en riktig måte å lisensiere produktet.

Om jeg har skjønt lisensieringen riktig kan du forøvrig kjøre 2 dobbelkjerne CPU'er (totalt fire kjerner) til prisen av to cpu'er på Oracle Standard One.

Lenke til kommentar
Om jeg har skjønt lisensieringen riktig kan du forøvrig kjøre 2 dobbelkjerne CPU'er (totalt fire kjerner) til prisen av to cpu'er på Oracle Standard One.

Dette gjelder kun ved én dual core prosessor:

Oracle Updates Multi-core Processor Pricing & Licensing Policy

Oracle Standard Edition One or Standard Edition programs for use on a single processor server containing a maximum of 2 cores shall be priced as a single processor.

Merk at denne policien sier spesifikt to kjerner, selv om resten omtaler flerkjerneprosessorer (generelt). Dette er interessant siden vel både AMD og Intel jobber med fire og åttekjerneprosessorer etter det jeg har hørt. Hvis jeg ikke tar helt feil så har vel Sun en åttekjerneprosessor i produksjon nå, eller i umiddelbar fremtid.

Lenke til kommentar

Dette gjelder kun ved én dual core prosessor:

Oracle Updates Multi-core Processor Pricing & Licensing Policy

Oracle Standard Edition One or Standard Edition programs for use on a single processor server containing a maximum of 2 cores shall be priced as a single processor.

Merk at denne policien sier spesifikt to kjerner, selv om resten omtaler flerkjerneprosessorer (generelt). Dette er interessant siden vel både AMD og Intel jobber med fire og åttekjerneprosessorer etter det jeg har hørt. Hvis jeg ikke tar helt feil så har vel Sun en åttekjerneprosessor i produksjon nå, eller i umiddelbar fremtid.

Takk for detaljene. Det er mulig jeg har en høne å plukke med en av Oracle's selgere ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...