Gå til innhold

TV-lisens på mobil og PC

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vel, det er helt greit for meg så lenge de innfører en løsning

slik at kun de som ønsker tilbudet til NRK må betale. Eg er ikke en av de.

Men dette er helt poengløst, og bortkastet tid. Lisensavgiften ble opprettet for

å finnansiere utbygging av bakkenettet(radiomaster osv) og til innholdet på bla

radio og tv(kilde: NRK). Hvordan kan da NRK/staten begrunne det at de nå ønsker å kreve avgift på noe som allerede er bygd ut(bredbånd/mobilnett)? Og innholdet kan for all del diskuteres, men eg mener det

er fraværende. Spessielt på karaoke-tv :sick:

NRK/TV-lisensen har for min del alltid vært der for å sikre utbygging av bakkenettet

og for å sikre kvalitetsinnhold på statskanalen. Men for det første har eg dårlig

mottak av NRK1 og NRK2, og innholdet er noe magert. Dessuten skal avgiften også

sørge for at det er en reklamefri kanal. Ordspikkeri egentlig, men flere sponsorer vises

på kanalen, og for min del er den da ikke reklamefri. Hadde pengene vært jevnt

fordelt på alle kanaler som sendes via bakkenett(NRK1/2, TV2 og TVNorge) bassert

på seertall, hadde eg gladelig betalt avgiften, da eg faktisk ser på både TV2 og TVNorge.

I begynnelsen var avgiften til og med rettferdig(verdien av kronen skal eg ikke begi meg innpå). I sentrale strøk hvor man kunne motta sendingene betalte man 20kr. I utkantstrøk var denne avgiften bare 5kr (1/4). I dag betaler man likt uansett. Men

da var også avgiften pr apparat, og ikke husstand slik den er i dag... :hmm:

Lenke til kommentar

Så lenge vi har en lov som sier at alle apparater som kan motta TV signaler skal betale kringkastingslisens så ser jeg ikke noe galt i dette. Hvorfor skal man slippe unna dersom man ser det samme på en PC som man gjør på en vanlig TV?

Lenke til kommentar

det er pr i dag kun de med fjernsynsmottaker som skal betale lisensavgift.

"Kringkastingsavgift skal betales av alle som har en fjernsynsmottaker i bruk etter § 1 i Forskrifter om fjernsynsmottakere."

- kilde: NRK

grunnen til at det er feil(min mening) er at lisensavgiften ble satt i gang

kun for å finansiere utbygging av bakkenettet og innhold. bakkenettet brukes

også til sending av TV2 og TVNorge, og disse betaler leie til NRK for å bruke deres

bakkenettet, som altså er finansiert av seerene. og når da NRK vil at avgiften

også skal omfatte GSM/mobilnettet og bredbånd som allerede har infrastruktur,

finansiert av andre, går de over streken.

da må lisensavgiften omdeffineres. og den burde da tilpasses slik at kun de som

ønsker det, betaler for det, og får da benytte kanalen, med andre ord, betal-tv.

eller hva med reklame? men det er sikkert ikke så lett heller, da NRK er informasjon-

kanalen for det offentlige. nødmeldinger og varsler skal sendes via NRK, og derfor

skal alle kunne ta den inn :ermm:

håpløst egentlig...

Lenke til kommentar
Fordi mobiltelefonen er laget for å kunne ringe med...

Vet de færreste benytter seg av mobilTV, så da skjønner jeg ikke hvorfor alle skal betale lisens...

Ja, jeg tenkte først og fremst på PC med tunerkort. At selve begrepet skal utvides til å omfatte alle produkter med skjerm som potensielt kan motta TV bilder er selvsagt forkastelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...