Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Er defragmentering nødvendig?

Anbefalte innlegg

explorer.exe klikker når jeg åpner enkelte mapper for og vise filene i mappen, det går heller ikke og flytte filene..

explorer.exe bruker alt den kan av CPU, jeg må avslutte den manuelt og starte den på nytt med hjelp av oppgavebehandlere.

Vil dette forsvinne ved en defrag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Neppe.

Defrag gir samme tilfredsstillelse som når du har vasket bilen din.

JEG har aldri kunnet si at defrag har gjort PC hurtigere eller bedre.

Dette er min erfaring, men jeg lytter gjerne til andre som har en annen erfaring enn meg.

Scandisk derimot, har jeg hatt positiv erfaring med i noen tilfeller.

Lenke til kommentar

Noen mapper får du ikke tilgang til, og noen filer som ligger i mapper du har tilgang til, kan ikke slettes eller flyttes. Det er helt normalt.

Jeg ville kjørt full scan med antivirusprogram samt adawareprogram for å se om du har spyware på PC.

Så kan du eventuelt utelukke den muligheten.

Lenke til kommentar

Dette er min erfaring, men jeg lytter gjerne til andre som har en annen erfaring enn meg.

Defrag kan gi stor økning av hastigheten ved lesing av disk, men for starteren av tråden så har det ingen hensikt før han har løst de grunnleggende problemene han sliter med.

Lenke til kommentar
Noen mapper får du ikke tilgang til, og noen filer som ligger i mapper du har tilgang til, kan ikke slettes eller flyttes. Det er helt normalt.

Sier du at det skal være slik at når jeg er ferdig med og se en film f.eks så skal jeg ikke ha mulighet til og slette den igjen?

:no:

Det kan jo ikke være normalt?

Lenke til kommentar

Noe sier meg at du ikke bruker SP2 til XP (hvis du bruker XP). Dette er en bug som gjør at en film noenganger tar 100% av CPUbruken og noen ganger ikke kan slettes. Dette fordi explorer har åpnet den for å se hvor lang den er samt hvilken oppløsning.

Du finner løsninger til dette på nettet. Det er en bugg.. rett og slett. Ikkenoe spyware

Lenke til kommentar
Neppe.

Defrag gir samme tilfredsstillelse som når du har vasket bilen din.

Scandisk derimot, har jeg hatt positiv erfaring med i noen tilfeller.

Jeg har hatt mange erfaringer med pcer som er treige som snegler og de ble mye kjappere og fikk ikke like mye feilmeldinger etter defrag. Men selvsagt skal du først ta scandisk så ta chkdsk også ;) Kan gjøreres vha cmd eller command linjen :)

edit: skrivefeil!

Endret av Equerm
Lenke til kommentar
Sier du at det skal være slik at når jeg er ferdig med og se en film f.eks så skal jeg ikke ha mulighet til og slette den igjen?

Min uttalelse var på generelt grunnlag. Jeg har jo ikke peiling på hvilke filer du sletter.

Hvis du ikke får slettet filmfiler, så er jo grunnen at et eller annet pgm. bruker fila....

Jeg bruker Ad-Aware SE Personal og konstaterer at det daglig kommer inn cookies og annen spyware. Ellers kjører jeg NAV2005 en gang i uka, og konstaterer at virus er kommet inn i PC; ca 3 i uka.

Lenke til kommentar

:no:

Det kan jo ikke være normalt?

Har opplevd noe lignene selv. Trolig tror OS at filen er i bruk og du får dermed ikke slettet filen. 2. gang jeg prøver å slette filen pleier det å fungere. Prøv en refresh evt sjekk om filen er skrivebeskyttet og prøv å slett filen på nytt...

Lenke til kommentar
Defrag tar vel ca 24 timer og da bør man vel ikke gjøre noe annet arbeid på PC'n heller?

Hvis du har en ekstremt gigantisk og overfragmentert disk, kanskje. Min C-partisjon på 20Gb defragges på 2-3 min, og en 200Gb-disk er ferdig på kanskje 10 min.

Lenke til kommentar
Defrag tar vel ca 24 timer og da bør man vel ikke gjøre noe annet arbeid på PC'n heller?

Hvis du har en ekstremt gigantisk og overfragmentert disk, kanskje. Min C-partisjon på 20Gb defragges på 2-3 min, og en 200Gb-disk er ferdig på kanskje 10 min.

Tar lengre tid her, mye lengre :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...