maskefjes Skrevet 2. august 2005 Del Skrevet 2. august 2005 Hei. Har problemer med å få riktig eksponering på bildene når det er kraftig sollys ute. Deler av bildet blir fort undereksponert, mens andre deler blir helt brent. Noen som har noen gode tips? -/maskefjes Lenke til kommentar
Carlos Skrevet 2. august 2005 Del Skrevet 2. august 2005 Hvilket kamera bruger du? Det er ikke til meget nytte at give råd om indstillinger etc., hvis dit kamera ikke giver mulighed for at ændre på det... Som generel regel vil jeg dog lade være med at tage billeder hvor kontrasten er alt for stor, idet mange mindre kameraer ikke klarer dette. Ellers er det jo altid nemmere at finde frem detaljer i et undereksponeret billede ift et overeksponeret... Lenke til kommentar
cycorax Skrevet 2. august 2005 Del Skrevet 2. august 2005 Mitt beste tips er å undereksponere litt for å unngå utbrennte områder, og så bruke blitz for å få frem detaljer i de mørke områdene... Lenke til kommentar
Anew Skrevet 2. august 2005 Del Skrevet 2. august 2005 Cycorax treffer spikeren på hodet. Det overrasker mange, men en kraftig blitz er komplett u-unværlig på dager med mye sol, nettopp fordi forskjellen mellom lyse og mørke områder blir så stor. Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 2. august 2005 Del Skrevet 2. august 2005 (endret) Tips: Skyt i RAW-format Juster kontrastsetting mot mindre kontrast Bruk oppklaringsblitz Skyt samme bilde med flere eksponeringer, redigér digitalt Bruk gradientfilter Bruk spotfokus og eksponér etter de områdene det er viktig å få frem detaljer Endret 2. august 2005 av JBlack Lenke til kommentar
cycorax Skrevet 2. august 2005 Del Skrevet 2. august 2005 JBlack Er enig i det du skriver, men et unntak.... " Skyt samme bilde med flere eksponeringer, redigér digitalt" -dette krever stativ og statisk motiv for å få optimalt resultat...... Regner med det utelukker en del bilder.... En liten mulighet om en tar RAW bilder (hvem gjør vel ikke det som har muligheten ;->), om det ikke er for stor spennvidde i bildet er at en kan bruke RAW filen, og bruke et over og et undereksponert bilde fra denne og blende det i photoshop..... Det er mange muligheter her, men jeg synes det gir bra resultater å undereksponere litt og så bruke blitz. Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 2. august 2005 Del Skrevet 2. august 2005 JBlackEr enig i det du skriver, men et unntak.... " Skyt samme bilde med flere eksponeringer, redigér digitalt" -dette krever stativ og statisk motiv for å få optimalt resultat...... Regner med det utelukker en del bilder.... Alle teknikkene må brukes der de passer. En teknikk er ikke 'feil' fordi man må bruke stativ. Det er jo det samme med oppklaringsblitz. Det kan bare brukes om de skyggefulle områdene er relativt nærme. Gradientfilter kan ikke bruke for å lyse opp personer, men kan bare brukes når det er nogen lunde rett skille mellom lys og mørke (for eksempel himmel/bakke) osv. Det er forresten ikke riktig at teknikken krever statisk motiv. Man kan ta et bilde først der f.x en person er riktig eksponert. Så kan man ta et bilde av bare bakgrunnen etterpå. Lenke til kommentar
cycorax Skrevet 2. august 2005 Del Skrevet 2. august 2005 ;-) sannt nok........men det er nok en mer avansert tenkikk enn hva spørsmålet egentlig dreide seg om....(det er det vel forøvrig også med å blende flere lag også som jeg foreslo;->) Viktigste poenget er ihvertfall at en må tenke litt annerledes.... -Var i dyreparken i kristiansand nå i sommer, og det var mange som så litt rart på meg når jeg brukte blitz i solskinnet midt på lyse dagen..... Lenke til kommentar
Tdale Skrevet 2. august 2005 Del Skrevet 2. august 2005 Jeg lurer på en ting ang. bruk av blitz. Hvis jeg har dsl kameraet mitt i f.eks. "Tv" posisjon, altså hvor jeg selv velger lukkertid, og kameraet velger rett blender. Hva skjer hvis jeg aktiverer blitzen? Vil kameraet kompensere, og velge en mindre blenderåpning, eller vil blitzen fyres av, med samme lukker/blender som om jeg ikke hadde brukt blitz? Tommy Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå