Gå til innhold

Outlook/Exchange 2003- grense på distribution list

Anbefalte innlegg

Er det satt noen default grense på hvor lang en distribution list kan være på Exchange 2003 (fra SBS)? Har et problem hvor vi opplever at en brukre får beskjed om at listen er for lang/stor til å kunne lagres på servern (husker ikke ordlyden nøyaktig).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
http://support.microsoft.com/default.aspx?...569&Product=out

Grensen på en privat distribusjonsliste i Exchange ligger på 8 KB, noe som tilsvarer omtrent 120-130 brukere. Dette gjelder forsåvidt også pst-filer. Skal du ha flere inn i en liste må det enten lages flere lister, eller så må listen opprettes på serveren (GAL).

For det første, GAL er en adresseliste, ikke en distribusjonsliste, og har overhodet ingen ting med levering av mail å gjøre.

Ellers så skal det sies at Exchange Server 2003 har støtte for Query Based Distribution Group, mao en distribusjonsgruppe som er en LDAP-query. I så måte er det praktisk talt ingen begrensning på antallet mottakere i en distribusjonsliste, samtidig som det er rimelig enkelt å administrere. Ulempen med denne løsningen er at det medlemslista må evalueres hver gang det sendes mail til gruppen.

Videre har vi selvfølgelig en vanlig "Distribution Group", altså en gruppe i Active Directory med tilhørende mailadresse. Så vidt jeg kan huske er det ikke noe øvre grense på antall medlemmer av en gruppe i AD, og hvis det er det så er den grensen så høy at det neppe er noe problem med norske forhold.

Hvis vi nå skal gripe problemet fatt fra et administrativt sysnpunkt, så bør heller ikke brukere få lov til å opprette alt for lange distribusjonslister, siden det lett kan misbrukes, men jeg ser irritasjonsmomentet. Forhåpentligvis lar det seg greit løse med en av alternativene som jeg beskrev over.

Håper dette var til hjelp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...