stian-hg Skrevet 3. august 2002 Del Skrevet 3. august 2002 Jeg sitter med en broskyre for Hjemme-PC ordning i min bedrift. Der tilbyr de meg en PC til en verdi av 23500, som skal nedbetales i løpet av tre år (trekk av bruttolønn). Videre står det at i følge skatteetaten så er denne maskinen etter tre år vedt 1000 kr. Er dette vill gjetting eller finnes det en slags listepris på PC'er som det gjør for biler? Uansett synes jeg at det var urimelig lavt. Jeg har nemlig en gammel PIII 550 hjemme som skiftes ut når ny kommer inn. Hvor mye vil den være verdt nå? Stian [ Denne Melding var redigert av: stian-hg på 2002-08-03 13:37 ] Lenke til kommentar
Insanity Skrevet 3. august 2002 Del Skrevet 3. august 2002 Tror bare de mener at du må betale 1000 kroner for den hvis du skal betale den ut om 3 år. De fleste slike ordinger er bare leie av pc-en, fra arbeidsgiver. Hvis du har mye peiling på pc, så anbefaler jeg deg heller å bygge pc selv, det er faktisk billigere. Hvilken pc er det? Lenke til kommentar
stian-hg Skrevet 3. august 2002 Forfatter Del Skrevet 3. august 2002 Nei, det står med klare ord at de annslår denne PC'en verdi om 3 år til 1000,- Uansett så er det en HP Pavilon(?) 782 P4 2.26 GHz 512 DDR RAM CD-R/RW DVD-R/RW TI 4200 64MB Skjermkort 19" Skjerm Desverre har jeg ikke særling peiling på bygging av PC. Noe jeg veldig gjerne vil lære meg. Vet det er billig på Komplett.no og slike steder, men har sammenlignet pris med denne og Komplett ligger faktisk ca. 2500 kr. høyere. Men man kan vel heller ikke sammenligne uten å vite detaljer om komponentene. <font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: stian-hg på 2002-08-03 13:36 ]</font> [ Denne Melding var redigert av: stian-hg på 2002-08-03 13:41 ] Lenke til kommentar
zn00ker Skrevet 3. august 2002 Del Skrevet 3. august 2002 Hvis du vil lære deg og bygge PC så anbefaler jeg deg det. 23500 for den innmaten i den PCen kan du får billigere ved å kjøpe del for del og sette sammen. Jeg satte sammen et oppsett bare sånn kjapt og kom da på 17000 eks frakt. Og bygge egen PC er ikke så vanskelig egentlig bare ta en titt på den PCen du har nå så får du lite bilde av hvordan det er. Ellers så kjenner du kanskje noen som kan det og de vil sikkert hjelpe deg + at du har forumet her :wink: PS: Si ifra hvis du vil se oppsettet. [ Denne Melding var redigert av: zn00ker på 2002-08-03 13:47 ] Lenke til kommentar
aschj Skrevet 3. august 2002 Del Skrevet 3. august 2002 At verdien halveres hvert år vil jeg si er en rimelig antagelse. 23000 > 11500 > 5750 > 2875. 1000 spenn er ikke så langt unna i PC-verdenen. Tenkte du å sitte på greia i tre år uten å forandre på den uansett? Lenke til kommentar
hunk|of Skrevet 3. august 2002 Del Skrevet 3. august 2002 Det er noens lov som sier at prisene på en komponent på datamarkedet halveres hver 18. måned. Men er prisantagelsen i forhold til at maskina er brukt? I så fall vil den være verdt enda mindre. Hvis den ikke er brukt vil den være verdt etter 3 år; 5875,- Brukt; kanskje 2000,- Lenke til kommentar
arcade Skrevet 3. august 2002 Del Skrevet 3. august 2002 Hei! De 1000,- er restverdien av leasingavtalen, og ikke den reelle verdien på PC'en. Når man over 3 år har betalt leie/leasing på en PC gjennom HjemmePC ordningen, så krever skatteetaten at det gjenstår en restverdi på 1000,-, hvor den som disponerer PC'en enten kan kjøpe den ut, eller velge å faktisk levere den tilbake. Det fungerer på samme måte som med leasingavtaler for firmabiler, hvor det blir stipulert en restverdi på bilen avhengig av hvor mye som er betalt inn. Dermed kan man få kjøpt en 3-5 år gammel leaset firmabil til langt lavere pris (mellom 20-40%) enn en tilsvarende bruktbil. Arcade Lenke til kommentar
kongkrone Skrevet 3. august 2002 Del Skrevet 3. august 2002 Hm... dette var rart.... Jeg har også fått tilbud om den samme maskinen og med 19" skjerm vil "verdien" av den i følge Eterra være 17855 kr. (prisen er jo avhengig av valgt ekstrautstyr så...) Uansett, dette trekkes av bruttolønna og med min lønn kan jeg derfor trekke av 49% av beløpet (spart skatt) og "betaler" derfor 9100kr for maskinen i løpet av tre år, og det er jo ikke ille. (+ de 1000 for å kjøpe den ut da). Hva man må betale avhenger også av firmat man jobber i.... noen firmaer beholder spart arbeidsgiveravgift selv, mens andre lar disse pengene gå inn i avtalen og gjør leasingen billigere for de ansatte. PS!! Tror også det kan være penger å spare ved å vente til i September... da forsvinner visst nok 7% investeringsavgift.... Kong Lenke til kommentar
shebban Skrevet 3. august 2002 Del Skrevet 3. august 2002 HYUNDAI Monitor 19"P910 PLUS TCO99 = 1995,- MICROSTAR VGA-Card Geforce 4TI4200 64MB = 1495,- AOPEN CD-RW 40X/12X/48X = 595,- AOPEN DVD+RW 2.4X/8X/12X/10X/32X Bulk, = 3195,- APACER Memory 512MB PC-266 DDR Original = 1295,- INTEL CPU Intel Pentium 4 S-478 2.266GHz = 2399,- Pluss hovedkort ca 1000,- kabinett ca 1000,- hardisk ca 1000,- Da er du oppe i en sum på ca 14000,- Lenke til kommentar
m-kane Skrevet 3. august 2002 Del Skrevet 3. august 2002 Det med 1000 kroner er som noen nevnte et krav, du må "kjøpe" pcen etter leietidens utløp. Ellers vil du ikke få skattefordelen. Det er vanlig i regnskapene å sette et livsløp på en investering. De fleste selskaper opererer med at en PC holder i 3 år. Dvs at det det kostet å kjøpe PCen skrives av over 3 år. Dette er rent regnskapsteknisk. Kostnadene må fordeles på en måte. Samme med firmabiler. De skrives f.eks av over 3 år, og etter 3 år settes verdien til X kroner. Om bilen så selges, og prisen overstiger X kroner blir det en inntekt osv. Lenke til kommentar
Yamato47 Skrevet 3. august 2002 Del Skrevet 3. august 2002 En liten digresjon, Denne ordninga med skattefradrag for pc-er er utrolig diskriminerende. Staten subsidierer halvparten av prisen på pc til folk som er i jobb og tjener godt, men for eksempel ungdom og studenter med lav inntekt uten fast jobb må betale full pris. Dette er veldig sosialdemokratisk og bygger på tanken om at rettigheter til ytelser fra staten skal knyttes opp mot deltagelse i yrkeslivet. Og så, over til saken... Stian, med mindre du _har_lyst_ til å begynne å styre med de tekniske sidene av ei datamaskin, tror jeg du får det best med å kjøpe hp-pc-en. Sjansen for å få irriterende problemer av en eller annen form som 1.gangs-selvbygger er rimelig høy, kjøper du hp-pcen slipper du alt det. mvh Are-Harald. Lenke til kommentar
Pin Skrevet 3. august 2002 Del Skrevet 3. august 2002 Husk på at hvis du kjøper hp, så MÅ alle oppgraderinger i fremtiden foregå med hp orginal deler som er VELDIG mye dyrer og skjelden de beste ytelses messige... Samtidig er Biosen på hp maskinene låst så du har ingen mulighet til og overklokke idag eller i fremtiden... Så hvis du er redd for og bygge selv, kjøp en pc fra komplett som de bygger, da får du full garanti som du får fra dell + at du får de komponentene DU vil ha som FAKTISK er bedre en komponentene Dell gir deg. Så med mindre du er på utkikk etter en maskin primært som en arbeids / word maskin, så vil jeg på det sterkeste anbefale at du bygger selv/bruker pc skreddern. NB husk oppgraderings delen (ganske greit og kunne kjøpe seg en rambrikke, HD, cpu eller gfx kort om 2 år uten at du trenger være redd for at det ikke skal funke :=) hvis du er interesert i tips om komponenter etc, si fra og gi opplysninger om hvilke pris klasse du er interesert i etc Lenke til kommentar
sdhild99 Skrevet 3. august 2002 Del Skrevet 3. august 2002 Ang. verdi, så vil jeg si at markedsverdi og det jeg velger å kalle nytteverdi/bruksverdi er to forskjellige ting som kan vurderes opp mot hverandre. Jeg har en Pentium III 667Mhz med 768 MB RAM. Den er kanskje ikke verdt så mye om jeg skulle solgt den, men for meg er den verdt mye mer enn det jeg kunne ha fått for den. Nytteverdien er langt større enn salgsverdi. Tenk litt over det Lenke til kommentar
enter Skrevet 3. august 2002 Del Skrevet 3. august 2002 Disse spekulasjonene om hva PC'en er verd etter tre år gir stor spennvidde. Man må regne med at den faller 50% pr. år vil nå jeg si, - og en restverdi på en tusenlapp er ok. Den er sikkert likevel verd mere enn tusenlappen om du er flink til å selge den, - så det blir opp til deg. Den er sikkert ikke vært noe særlig i det heletatt for arbeidsgiver eller leasingselskap etter 3 år. Lenke til kommentar
Jesus Halten Skrevet 3. august 2002 Del Skrevet 3. august 2002 Dette høres ut som samme leieavtale som jeg har. Også de reklamerte med salg av pc'en for 1000 kroner når leieavtalen gikk ut! Det som skiller denne ordningen mot å bygge en PC for 23000 er rentefrie avdrag/leie i løpet av 3 år. Den økonomiske biten er alltså gunstigere med denne typen leieavtaler kontra og punge ut 23000 kontant. Lenke til kommentar
FpsStu Skrevet 3. august 2002 Del Skrevet 3. august 2002 Dette var utrolig urimlig! Skal du ha pc, kjøp en! Lenke til kommentar
cky Skrevet 3. august 2002 Del Skrevet 3. august 2002 Jeg tror egentlig tilbudet er ganske bra. Man kan ikke sammenligne med komplett osv, fordi det følger med software på pc'en. Windows Xp, Office XP +++ koster penger, og det blir nok billigere å kjøpe pc'en du har fått tilbud på til 23500. Her er det sikkert 3års support med i prisen også, og det er veldig kjekt skal jeg si deg, hvis du ikke har særlig peiling. Slå til, det hadde jeg gjort hvis jeg var deg. Om pc'en er verdt 1000 om 3 år er å ta i. Jeg vil tippe mellom 4 og 5000 inkl skjerm. Lenke til kommentar
C. Alshus Skrevet 4. august 2002 Del Skrevet 4. august 2002 Men så kommer spørsmålet: Trenger du en så kraftig PC? Med dagens priser kan du få en helt kurant maskin til 10-15000kroner inkl en god skjerm. Mer trenger man strengt tatt ikke betale. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 4. august 2002 Del Skrevet 4. august 2002 Fordelen med å bygge selv er at man bygger med de delene man trenger, og kutter dermed kostnader ved å kutte ut de tingene man ikke trenger. Har du f.eks tenkt å brenne DVD-plater? (Hvorfor?) Spille de nyeste 3D-spillene? osv? Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 4. august 2002 Del Skrevet 4. august 2002 Quote: Den 2002-08-03 13:34, stian-hg skrev:Uansett så er det en HP Pavilon(?) 782P4 2.26 GHz512 DDR RAMCD-R/RWDVD-R/RWTI 4200 64MB Skjermkort19" Skjerm Og dette er verdt 23.5K ?!? tror de mente 13,5, uansett... du kan vel regne en halvering av verdien hver 9. mnd, så skal du ikke være så langt unna. _________________ 'When you say "I wrote å program that crashed windows", people just stare at you blankly and say "Hey, I got those with the system, *for free*"' - Linus Torvalds [ Denne Melding var redigert av: MailMan13 på 2002-08-04 19:52 ] Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå