Gå til innhold

Unormal "turbo-fart" (pga 7800GTX?)


[-GoMp-]

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hum..tviler på det..? Se specs i profilen.. :)

 

Spillene går som bare F, uten lagg, men etter hvert begynner det å 'nappe'/hoppe/speede opp. Kan temperatur ha noen innvirkning?

Hei ja!

 

Dette tror jeg er mer lagg utenom hardware (GPU, CPU osv), og ei heller software problem for din del (drivere, feilinst. spill osv).

 

Spiller du fps spill med en "dårlig" linje? (la meg utdype: bor langt vekk fra de som "samler" signalet ditt og sender videre, er dette grunn nok til å få hva man kaller "choke"(at nettverkskortet ditt ikke klarer sende/motta pakker på linja), og denne choken er akkurat som du beskriver det)

 

En annen ting kan være at du har inst en haug med dritt på maskina di og mens du spiller kjører en veeeeldig lang rekke med appz i bakgrunnen. I så tilfelle er løsninga mer ram. Men tror det heller er dårlig nettverksforbindelse med andre og at du deretter får choke.

 

Edit: skrevilife

Jeg snakker ikke om online-spilling :) 2GB ram bør holde, bruker ikke unormalt mye i windows + at jeg er svært kritisk til hvilke prosesser som ligger og kjører.

 

brsseb: Nei, jeg har ikke installert Cool'N'Quiet..bare disablet det i BIOS... BØR jeg enable det der, og laste ned og installerer, som du foreslår? Altså, det er en fordel å ha det aktivert & up&running?

 

Lydkortet funket utmerket uten den slags napp på mitt forrige system..

Lenke til kommentar
Gompern: Les her =)

Hvis det skal ha noe med dobbeltkjerne å gjøre så synes jeg det er rart at det er bare enkelte spill..? Og at det kommer etter hvert.

Gleder meg til Nvidia slipper ForceWare som vil utnytte begge kjernene hvertfall .. =)

 

Jeg sørger for at jeg ikke har jalla-prosesser som ligger og sluker 100% CPU for ingenting :thumbup:

Lenke til kommentar
' date='19/08/2005 : 20:32'] Jeg snakker ikke om online-spilling :) 2GB ram bør holde, bruker ikke unormalt mye i windows + at jeg er svært kritisk til hvilke prosesser som ligger og kjører.

 

brsseb: Nei, jeg har ikke installert Cool'N'Quiet..bare disablet det i BIOS... BØR jeg enable det der, og laste ned og installerer, som du foreslår? Altså, det er en fordel å ha det aktivert & up&running?

 

Lydkortet funket utmerket uten den slags napp på mitt forrige system..

Hehe, nei da er det jo greit. Åja, forresten blingsa jeg skikkelig med rammen din (trodde du hadde 512MB :blush: ).

 

Uansett, om dette da gjelder hakking i spill (særlig i høye oppløsninger...), så er det egentlig veldig lett å legge skylda på CPU'en din, desverre.. :( Kortet funker helt sikkert utmerket, men det hjelper lite hvis noe annet sakker ned.

 

Hvor mye minne en har har ingenting å si på hvor mye man kan kjøre samtidig uten at det stuttrer. Det er hvor mye CPU tid hver thread i minnet trenger, du kan kjøre en chunk på 1Kb som trenger 100% CPU tid, da stuttrer det en del i andre ting.
Angående hvor mye ram du har på maskina. Du er sikker på hva du skriver om her da? Jeg mener å ha lest ved utallige anledninger at ved vanlig WinXP bruk er ~256-512MB ram anbefalt.

Og jeg vet at ved spill som bruker mye komprimeringsteknikker i teksturer så er det også anbefalt mye ram. Hvorvidt du må prossesere dette etterpå er jo likegyldig ettersom CPU'en din bare kjører en tråd om gangen (eller er jeg ute på jordet her......?).. Godt eksempel på spill som krever sitt i ram er HL2, Doom3, BF2 stort sett alle nyere spill som komprimerer teksturer (over DX9.0...) for å få finere kvalitet.

Lenke til kommentar

Hei, du har ikke nevnt noe særlig om drivere til hovedkortet ditt. Finn og installer disse, sjekk spesiellt at du har fått installert pci-e drivere. Sjekk også om det er noe poeng å flashe bios på hovedkortet.

 

Hvis du lurer på om det er varme som er problemet, prøv å spill med åpent kabinett med en bordvifte som blåser inn i kabinettet. Det er den billigste/enkleste måten å sjekke det på.

 

At spill kan oppføre seg rart når hardwaren ikke oppfører seg som tenkt er ikke akkurat uvanlig, så at du plutselig kjører kjappere er ikke sååå rart som noen skal ha det til.

Endret av blackbrrd
Lenke til kommentar

Daniel_984: Kjør et program som krever CPU tid konstant, f.eks SETI@Home eller Folding@Home.

 

Jeg kjører SETI@home, den har pri = Low på thread/Base Pri. SETI@Home hos meg krever ca. 18MB av minnet (RAM, ca. 16MB VM). Bumper jeg pri. til f.eks Normal også prøver jeg å spella. Hva skjer tror du? ;)

 

Det var dette jeg i hovedsak mente. Jeg har også 2GB med RAM, men klarer likevel ikke å kjøre f.eks HL2 flytende med SETI@Home slurkende i bakgrunnen. Kan tidevis gå på Low på pri med SETI@Home, men det gjør det også da hvis jeg bare hadde hatt f.eks 1GB (Neo jeg hadde for 2 uker siden).

 

Ergo, det jeg snakker om er ikke størrelsen på teksturer, vertices etc. som eter sRAM, men heller CPU tid tilgjengelig.

 

Gompers: Kan hende det er det samme som med graphical artifacts produsert av driver, noen har det andre ikke.

Endret av ExcaliBuR
Lenke til kommentar

Nei nei, du misforstår meg. Jeg mente ikke det. Mere i gata at cpu'en kan ikke regne ut mer enn en ting av gangen. Om den deler opp og kjører de inn i hverandre for å simulere multithreading, så regner den fortsatt bare ut èn ting om gangen. Om den skulle tatt flere så er det jo plutselig flere kjerner... At man ikke kjører tunge appz bak spill er jo litt... *kremt* "daaah"... :p Ikke sant? Mulig jeg har driti meg skikkelig ut her og gått imot det jeg sa, men det var noe ala det her jeg mente hvertfall... :whistle:

Lenke til kommentar

Har selv en x2 4400+ og et 7800 kort. Løsningen på problemet ditt er enkelt. Start spillet, start taskmanager og velg at spillet kun skal kjøre på en core. Det er ikke alle spill som får dette problemet (wow funker fint, men ikke dungeon siege 2/ city of heroes). Løsningen er ihvertfall å låse de spillene som har problemer til en core. Dette kan også settes på kommandolinjen til spillet som skal startes. Slå det opp på google :)

Lenke til kommentar
Har selv en x2 4400+ og et 7800 kort. Løsningen på problemet ditt er enkelt. Start spillet, start taskmanager og velg at spillet kun skal kjøre på en core. Det er ikke alle spill som får dette problemet (wow funker fint, men ikke dungeon siege 2/ city of heroes). Løsningen er ihvertfall å låse de spillene som har problemer til en core. Dette kan også settes på kommandolinjen til spillet som skal startes. Slå det opp på google :)

Takk! :thumbup:

 

Takk til alle andre som kom med forslag!

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
,02/08/2005 : 03:11] I de siste dagene har jeg opplevd at spillene mine er litt ...spesielle! De går liksom i skikkelig turbofart! Bildet rykker litt, men det er veldig rikelig med FPS. Poenget er at i NFS:U2 så kommer jeg lett først i mål, i FPS-spill så er det vanskelig å skyte folk fordi alt beveger seg raskt men litt rykkete, osv.

Dette er et velkjent problem med lastbalanseringen i Windows XP og dobbelkjerne-prosessorer. Problemet kan enkelt løses ved å starte disse spillene med f.eks. WinLauncherXP hvor man på forhånd kan sette prosessoraffinitet (hvilken kjerne spillet skal kjøre på).

 

Du finner WinLauncherXP her:

http://www.majorgeeks.com/WinLauncherXP_d870.html

WinLauncherXP is a free application launcher for Windows 2000 and Windows XP

 

Features:

AFFINITY: for SMP (multi-processors system), you can select on which processors (up to 8 processors) each applications are run

:thumbup:

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...