Gå til innhold

Unormal "turbo-fart" (pga 7800GTX?)


[-GoMp-]

Anbefalte innlegg

Hei

 

Vet ikke helt hvor denne posten skal legges.. men:

I de siste dagene har jeg opplevd at spillene mine er litt ...spesielle! De går liksom i skikkelig turbofart! Bildet rykker litt, men det er veldig rikelig med FPS. Poenget er at i NFS:U2 så kommer jeg lett først i mål, i FPS-spill så er det vanskelig å skyte folk fordi alt beveger seg raskt men litt rykkete, osv.

 

Er det noen som vet hva som er i veien, og hvordan jeg kan bli kvitt dette? Har scannet etter virus og har brukt ad-aware.

 

se profil for spesifikasjoner..

 

Takker :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
prøv å aktiver v-sync. Mulig det har noe med saken å gjøre?

Takk for tipset, men det skal da ikke ha noen praktisk betydning? I og med at jeg spiller en god stund uten problemet (det oppstår ikke i alle spill engang tror jeg..).

 

Prøv en annen driver, tviler på at det er lagg, men du kan jo prøve :

 

Vsync på

Lavere oppløsning med mer aa og Af.

Avinstaler driver med Drivercleaner pro før du legger inn ny.

Jeg tviler også veldig på at det er lagg...hehe :)

 

Er jeg nødt til å ha på V-sync i alle spill fordi jeg har et high-end system da? Virker ulogisk :dontgetit:

Kjører på 1280x1024, både med og uten AA/AF avhengig av spill... vil ikke ha lavere oppløsning..:) (det er native på min 17" LCD også så..)

 

Har 77.72 fra Nvidia, men kan alltids prøve drivercleaner og en nyere Beta-driver.

 

Det at du kommer først i mål på NFS:U2 har jo ingenting med specsa dine da... Sikker på at du ikke driver med litt dårlig skjult skrytetråd nå?

Beklager, jeg glemte å utdype: Jeg hosta et LAN-spill, og selv om min bil var dårligere tunet enn kameraten min sin, så føyk jeg seriøst avgårde og slo han på outrun i løpet av sekunder :dontgetit: Da gikk spillet sånn nappete i rask fart. Helt teit! Men takk for innspillet? :hrm:

 

Er Cool 'N Quiet på?

I BIOS: ja. Har ikke fått installert + aktivert det i XP derimot. Hvordan det?

Lenke til kommentar

Vanskelig å si hva som er hovedproblemet, men det kan jo være en kobminasjon av flere faktorer.

 

Om Vsync fungerer bra til deg og det gjør at denne "nappingen" forsvinner så vil det nok bety at du har et driverproblem eller en konflikt en eller annet sted og da må du vel prøve deg litt fram til du finner kilden til problemet.

 

Alternativet til å slå på Vsync er å senke AA fra 8x til 4x eller fra 4x til 2x, dette burde garantert være nok for at spill ikke skal henge fra et øyeblikk til et annet.

Lenke til kommentar

Fordi enkelt spill finner ut CPU hastigheten og synker animasjoner etter det den finner. Men enkelte situasjoner, som jeg har opplevd selv, så trenger Cool 'N Quiet litt "tid" på seg til å gire opp CPU'en igjen, dermed kan animasjoner og slikt gå ekstremt fort pga. CPU'en går fortere enn hva spillet synker det til. Hadde dette problemet selv engang, disablet CnQ i BIOS, funka som en drøm.

 

Verdt et forsøk, selv om du ikke har "enablet" det i Windows.

Lenke til kommentar
,03/08/2005 : 16:20]
Det at du kommer først i mål på NFS:U2 har jo ingenting med specsa dine da... Sikker på at du ikke driver med litt dårlig skjult skrytetråd nå?

Beklager, jeg glemte å utdype: Jeg hosta et LAN-spill, og selv om min bil var dårligere tunet enn kameraten min sin, så føyk jeg seriøst avgårde og slo han på outrun i løpet av sekunder :dontgetit: Da gikk spillet sånn nappete i rask fart. Helt teit! Men takk for innspillet? :hrm:

Er dette tull? Hvordan skjermkortet ditt oppfører seg påvirker ikke hvordan bilen din ligger an i forhold til en motstander over nettverket.

 

 

Og v-sync er ikke noe negativt! Det motvirker tearing, og reduserer ikke fps med mer enn at skjermkortet viser det skjermen takler. Så jeg ville absolutt anbefale det til alle med high-end systemer :)

Endret av Kevlar
Lenke til kommentar
Er dette tull? Hvordan skjermkortet ditt oppfører seg påvirker ikke hvordan bilen din ligger an i forhold til en motstander over nettverket.

Nei, det er ikke tull. Snakket vel ikke spesifikt om skjermkortet, siden jeg ikke viste hvilken komponent/driver i systemet mitt som forårsaker dette. Jeg vet selvfølgelig at skjermkortet ikke har noe med nettverket å gjøre - jeg er da ikke helt kokos! Det skjedde både i multiplayer og singleplayer., i forskjellige spill. Men hvis du ikke klarer å ta meg seriøst så kan du få slippe å bry deg :) Ellers takk for V-sync argumentasjonen, skal bruke V-sync en stund fremover og se om jeg liker det.

 

Har nå deaktivert Cool'N'Quiet, avinstallert Nvidia-driverne, og installert de nyeste på nytt. Valgte å bruke BETA-driveren fra nvidia.com til skjermkortet denne gangen (77.76). Skal komme tilbake til hvordan maskinen oppfører seg etter noen dager/en uke med spilling. Mulig det er noe med dobbelkjerne-greia? Skal vel ikke ha noe å si...

 

I mellomtiden har jeg et off-topic spørsmål:

Spilte litt FarCry i går. Da jeg kom til levelet etter "Pier", altså "Research" som i sin tid kunne spilles på demoen, var spillet helt merkelig. Jeg startet på feil sted (ved inngangen til hulen), og det var ikke en levende sjel å se. Inne i hulen var det heller ikke vann. DVs, jeg kommer meg ikke videre på spillet. Er dette en vanlig/kjent bug? Har versjon 1.3. Hjelper re-install?

 

PS.: Spillet er kjøpt i en SpaceWorld butikk!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei igjen, håper noen leser på denne gamle tråden!

 

Problemet har fortsatt ikke gitt seg, i alle fall ikke i f.eks Painkiller: Battle Out of Hell. Jeg mistenker at denne 'turbofarten' kommer av et temperatur'problem'. Under load (4x Gammacorrect AA, 16xAF, alt på max) så begynner det etter en stund. Kortet var oppe i 74 grader. Fikk helt noia, men leste at dette er ganske normalt nå for tiden(?).

 

Vurderer å skaffe meg og montere kjøleløsningen som jeg kom over i denne tråden:

http://www.nvnews.net/vbulletin/showthread.php?t=54077

 

Noen som vil fraråde meg det?

Lenke til kommentar
Hum..tviler på det..? Se specs i profilen.. :)

 

Spillene går som bare F, uten lagg, men etter hvert begynner det å 'nappe'/hoppe/speede opp. Kan temperatur ha noen innvirkning?

Hei ja!

 

Dette tror jeg er mer lagg utenom hardware (GPU, CPU osv), og ei heller software problem for din del (drivere, feilinst. spill osv).

 

Spiller du fps spill med en "dårlig" linje? (la meg utdype: bor langt vekk fra de som "samler" signalet ditt og sender videre, er dette grunn nok til å få hva man kaller "choke"(at nettverkskortet ditt ikke klarer sende/motta pakker på linja), og denne choken er akkurat som du beskriver det)

 

En annen ting kan være at du har inst en haug med dritt på maskina di og mens du spiller kjører en veeeeldig lang rekke med appz i bakgrunnen. I så tilfelle er løsninga mer ram. Men tror det heller er dårlig nettverksforbindelse med andre og at du deretter får choke.

 

Edit: skrevilife

Endret av daniel_984
Lenke til kommentar

Har du "installert" Cool&Quiet på korrekt måte nå? Først skal det slåes på i BIOS, deretter må man laste ned driver for dette hos www.amd.com , og så må man gå under strømegenskaper i kontrollpanelet i windows og sette strømprofilen på "minimal strømstyring". Alle disse tre tingene må være gjort for at C&Q skal virke på korrekt måte (eller i det hele tatt).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...