Gå til innhold

Objektivråd til 350D, budsjett 3.500kr


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Etterat jeg var uheldig med kitlinsen og den ble ubrukelig bestemte jeg meg for å legge litt mer penger i et nytt objektiv.

Har lest mye bra om Canon EF 17-40 f/4L USM og Sigma 18-50 f2.8, men foreløpig har jeg bare 3.500kr til objektiv kjøp.

 

Etter anbefaling fra fotobutikk endte jeg opp med et Sigma 18-200mm f/2.5-6.3 DC til 3.405kr.

Men ønsker å returnere det innenfor angrefristen da jeg syns kit- linsen ga like greie bilder. Objektivet svarte ikke til mine forventinger og bruksområde.

Neste gang skal jeg vurdere og beskrive bruksområdet nøyere før det investeres.. :blush:

 

Jeg ønsker meg et objektiv til å ta bilder av jenta vår primært inne, noe ute + litt natur slik som solnedganger osv..

 

Akam.no anbefaler Sigma 18-125 f3.5-5.6 til Canon 350D og om jeg også går for et Canon 50 f/1.8 vil jeg få dekket behovet mitt bedre?

 

Noen som vil gi meg noen råd i objektiv jungelen?

 

Edit: endret tittel

Endret av dSRL
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg oppfatter at t.o.m. f/2.8 litt i det snaueste laget til innendørsfotografi - og av barn i særdeleshet. Til slik fotografering er du m.a.o. mest tjent med fastoptikk, være seg 50/1.8 eller 1.4 - 85/1.8 (eller 1.2, men det er vel litt utenfor rekkevidde økonomisk) - 100/2.

 

Fleksibiliteten man mister ved bruk av fastoptikk oppveies etter min mening av den ekstra fleksibiliteten mht. fordelene fastoptikk gir ved bruk av 'tilgjengelig lys' (hva heter 'available light' på norsk?), men å bytte ut standardzoomen med fastoptikk kan muligens gjøre at du føler deg bundet på hender og føtter mht. de andre bruksområdene du henviser til, jeg vil anta at du trenger enten en vidvinkel eller et obj. som dekker vidvinkel/normal(/tele)-område.

 

Både Sigma 18-50/2.8 (selv om jeg personlig ikke har sansen for dette objektivet) og kombinasjonen 18-55/18-50/3.5-5.6/18-125 og 50/1.8 er greie kompromisser som gir deg både vidvinkel/normalzoom og rimelig ok blenderstørrelse, uten at kvaliteten på noen av disse akkurat er 'top notch' verken mht. optiske egenskaper, konstruksjon eller AF. Alternativt kan du satse på en av de litt dyrere fastobj., som 85/1.8 eller 50/1.4 og kjøpe en normalzoom ved en seinere anledning.

Lenke til kommentar

Jeg har lige bestilt 50 f:1.8 til portrætter og til fotos ved dårligt lys - som supplement til min store tele - som jeg ikke har fordi den er i restordre og jeg lige har solgt den gamle :cry: Altså er det PT min eneste linse ... når jeg får den ind af døren ... :w00t:

 

Den skulle til prisen være rigtig fin så vidt jeg kan læse mig til HER

 

Anmeldelserne samme sted giver i øvrigt Sigmas 18-50 lidt højere karakter 8,6 end 18-125´s karakter på 7,5 - men der får du selvfølgelig mere tele hvilket kan være rart, hvis du skal fange arvingen når han leger i haven.

Endret av Kigulu
Lenke til kommentar

Ikke undervurder en ekstern biltz som kan bounces via taket når lysforholdene er beskjedne. Dette gir ofte et svært behagelig mykt lys, gjerne kun utfyllende til det naturlige lyset. Samtidig gir det stor kontroll til hvordan det hele blir seende ut slik at du langt på vei kan unngå mørke og skyggefylte ansikter, og du behøver f. eks ikke å være livredd for motlys og slike ting.

 

Kjempekjapt eksempel:

 

jar_jazzgass_bondevik1_web.jpg

 

155mm, f/3, 1/200s, blitz rett opp i taket i tillegg til vanlig innelys. Legg merke til lukkertiden.

 

Blitz er som andre ting enkelt å bruke men vanskelig å mestre, men i de fleste situasjoner er det bedre å krype til korset og lyssette litt selv framfor å gå bananas på lysstyrkefronten.

Endret av CWalken
Lenke til kommentar

Når det gjelder optikk i seg selv ligger det mye fint på foto.no sitt bruktmarked. Ta kontakt med selgerne og skaff prøvebilder i full størrelse om du er engstelig for kvaliteten eller standen på det som selges. Har handlet der to ganger selv.

 

Ellers går det an å få optikk veldig billig fra utlandet, men det ender opp med mye styr for å få tilbake momsen hvis du får et dårlig eksemplar og må sende det tilbake. Det har jeg også prøvd. Men absolutt penger å spare på å prøve seg, men husk å regne med momsen i det hele.

Lenke til kommentar
[...]i de fleste situasjoner er det bedre å krype til korset og lyssette litt selv framfor å gå bananas på lysstyrkefronten.

Could be, avhenger av hva du mener med å gå bananas. Er dog ikke umiddelbart enig gitt situasjonen trådstarter skisserer.

 

Selv lar jeg som regel blitz, kabel, diffuser og treig optikk som 17-40/4L ligge i baggen og bruker 50/1.8en med tilgjengelig lys i situasjoner hvor barn skal avbildes innendørs, for selv om bruk av mer eller mindre gjennomkontrollert lyssetting gir de beste tekniske resultatene kan det gå på bekostning av fleksibilitet og kontakt med modellen. Å styre rundt med reflektorer og blits og greier fungerer knapt med samboeren min på 25 og det vil ingenlunde være gjennomførbart med sneipen, 8 mnd, tålmodig i omtrent 15 sek og som kun oppholder seg på samme sted i mer enn 10 sek av gangen når han sover.

 

Blits bounca i tak eller vegger fungerer helt ok, men er heller ikke uten trøbbel (fargen på tak og vegg "smitter" av, mørkere bakgrunn en forgrunn, forskjellig fargebalanse i for og bakgrunn) og er for meg først og fremst en nødløsning når ikke andre muligheter er mulige.

Lenke til kommentar
Blits bounca i tak eller vegger fungerer helt ok, men er heller ikke uten trøbbel (fargen på tak og vegg "smitter" av, mørkere bakgrunn en forgrunn, forskjellig fargebalanse i for og bakgrunn) og er for meg først og fremst en nødløsning når ikke andre muligheter er mulige.

Nei, det er ikke uten potensielle fallgruver, men det er likevel en tilnærming som ofte gir gode resultater og absolutt er verdt å vurdere. Jeg velger en normalzoom og indirekte blitz over fastlinse nesten hver gang, men det hele koker lett ned til personlig preferanse.

Lenke til kommentar
Etter anbefaling fra fotobutikk endte jeg opp med et Sigma 18-200mm f/2.5-6.3 DC til 3.405kr. Men ønsker å returnere det innenfor angrefristen da jeg syns kit- linsen ga like greie bilder. Noen som vil gi meg noen råd i objektiv jungelen?

Hvis det er kjøpt i vanlig butikk (ikke nettbutikk) har du ikke angrerett i henhold til lovverket. Er det åpent kjøp e.l. (ala Elkjøp)?

Lenke til kommentar
Sigma sin 18-50mm f/2.8 koster jo 3750 på billigste webshop akkurat pr. i dag. Det er jo bare 250 over budsjett.. Noe å tenke på?

Forstår jeg deg riktig ved at dette objektivet dekker hele mitt bruksområde? Kun denne og ikke fastobjektiv?

Jeg ønsker meg et objektiv til å ta bilder av vår utålmodige 9 mnd. bebis og det blir primært inne, noe ute + litt natur

 

olemm Skrevet 02/08/2005 : 15:41

Både Sigma 18-50/2.8 (selv om jeg personlig ikke har sansen for dette objektivet) og kombinasjonen 18-55/18-50/3.5-5.6/18-125 og 50/1.8 er greie kompromisser som gir deg både vidvinkel/normalzoom og rimelig ok blenderstørrelse, uten at kvaliteten på noen av disse akkurat er 'top notch' verken mht. optiske egenskaper, konstruksjon eller AF. Alternativt kan du satse på en av de litt dyrere fastobj., som 85/1.8 eller 50/1.4 og kjøpe en normalzoom ved en seinere anledning. 

Men pga. et uhell fungerer ikke kit linsen min lengre, slik at jeg har ingen normalzoom pr. d.d. Kan vel ikke bruke 85/1.8 all over?

 

 

  QUOTE (dSRL @ 01/08/2005 : 23:20)

Hvis det er kjøpt i vanlig butikk (ikke nettbutikk) har du ikke angrerett i henhold til lovverket. Er det åpent kjøp e.l. (ala Elkjøp)?

Foretok bestillingen over tlf. hos Fotovideo. Han spurte om jeg skulle bestille hos han eller på nett, men fikk beskjed om at det var ingen forskjell. Blir litt usikker på om det da kommer under lov om angrefrist eller ikke :hmm: Han burde i tilfelle opplyst om denne haken syns jeg. Endret av dSRL
Lenke til kommentar

Jeg har parkert f/2.8 18-50'en til Sigma på 300d'en min de siste ukene, og syntes det

er en kjempefin kombinasjon. Til mitt bruk, som blir mye bilder av situasjoner med to stk. 1 åringer, så er denne linsen skarp og fin (og fikk den til 3750 - og har da kanskje også råd til 10-20 etterhvert). Merk, det har vært fokusproblemer med denne - spesielt med ekstern blitz (må sendes inn for en oppgradering etter hva jeg vet).

 

Har brukt mye 50mm f/1.8 også, men mitt problem er at da klarer jeg sjelden å få begge to i linsa (ettersom 50mm har ~ 78mm utsnitt), og så må jeg switche om til EF 28 f/2.8 - og så var øyeblikket borte. 50mm 1.8 må vel også blendes ned noe for at den skal bli skarp (olemm nevnte 2.2, 2.3 i en annen tråd), men jeg føler at 2.5,2.8 er en 'safe' blederverdi - hvis ikke du liker litt softe bilder da. Det var vel min konklusjon til at jeg ramlet ned på Sigmaen, samt en del gode reviewer også da.

 

Bruker stort sett bouncing i tak med litt vinkel, og setter meg ofte slik at bakgrunnen ikke blir for langt unna og blir også noe lyst opp. Til noen litt mere oppstilte bilder har jeg også brukt en slave for å få med bakgrunnen.. (evt. en 110cm reflektor) men da blir det fort mye stress, særlig når ungene da løper for å leke med reflektoren og gir fort beng i meg.. :-)

 

Konklusjonen fra min side er at du bør kanskje ha en zoom for situasjonsbilder (der du ikke trenger å løpe for å stille deg opp med fastoptikk), og evt. benytte fastopptikk der du gjerne skal ha forstørrelser.

Lenke til kommentar
Akam.no anbefaler Sigma 18-125 f3.5-5.6 til Canon 350D og om jeg også går for et Canon 50 f/1.8 vil jeg få dekket behovet mitt bedre?

 

Denne kombinasjonen høres ut som det beste valget etter min mening. 18-50 2.8 er også selvfølgelig bra, men 2.8 kan allikevel ikke sammenlignes med 1.8 for innendørsbruk uten blits. Og her støtter jeg olemm fullt ut, available light gir en helt annen følelse i bildene enn bruk av blits. Det er litt krevende i starten siden store blendere gir deg ekstremt liten dybdeskarphet men resultatene er så mye bedre enn med blits. For all del, ekstern blits reflektert i tak eller vegg er ekstremt mye bedre enn den innebygde blitsen og i enkelte tilfeller nødvendig. Men ofte så må man ta et par eksponeringer for å sjekke vinkel på refleksjonen, rett blanding av blits-/ambient lys, og da er allerede ungen din langt avgårde og det magiske øyeblikket med fingeren i nesa og glimtet i øyet er over for lengst.

Lenke til kommentar

Joda, jeg er således enig med foton og olemm, 1.8 er bra, men jeg er litt utrygg på linsa når jeg skal "catche" øyeblikk. Bruker den gjerne ved oppsatte bilder - men arbeidsområdet med 18-50 (se bort i fra apertuen og tenk blitz) gir deg endel uforglemmelige og morsomme bilder. Jeg aner ikke hvor mange ganger jeg har kjørt rompa i veggen når jeg prøver å rygge litt for å få et godt utsnitt med 50mm.

 

Men, jeg føler dette blir litt mere en diskusjon om zoom/blitz vs. stor blenderåpning - sett bort i fra merke. Jeg liker godt zoom/ekst. blitz, da arbeidsområdet blir bra. Stor blenderåpning bruker jeg heller ved mer oppsatte bilder, da en må tenke på mer enn motivet.

 

Jeg har også en annen erfaring enn det Foton sier, bouncing av blitz fungerer svært ofte, så lenge en er i kjente omgivelser (vegg/tak farge, refleksjoner, vinduer m.m). Dersom 50mm f/1.8 scenariet skal fungere, bør 50mm være på, du må plassere kamerahuset deg riktig i forhold til ungen(e), sette AV modus til riktig blender, dobbeltsjekke fokus m.m. Jeg er enig med Glenn Ø, og syntes ikke denne teknikken fungerte noe særlig for meg. Det er ikke alltid da kvaliteten på bildet som er viktig, men at du har fått tatt bildet til en relativt god kvalitet - samt at en kan få en bedre DOF dersom miljøet også er viktig.

 

Har dog noen ødelagte eksponeringer med bouncing da dette gjerne skyggelegger øyne/overleppe m.m. hvis vinkel på blitz vs. unge blir ganske liten.

 

Men, nå tror jeg vi gjør det vanskelig for dSLR. Som du sikkert skjønner, så er det mange meninger her :-), og fasitsvarene er vel opp til deg selv.

Lenke til kommentar
Men, nå tror jeg vi gjør det vanskelig for dSLR. Som du sikkert skjønner, så er det mange meninger her :-), og fasitsvarene er vel opp til deg selv.

JA, dette med objektiv og blitz er slettes ikke enkelt og tror det skal mye erfaring til før man behersker dette på en god måte. Øvelse gjør forhåpentlig mester ;)

 

Selv har jeg ingen erfaring med ekstern blitz, men dèt samt stativ står på ønskelisten min.

 

Skal ringe FV igjen i morgen å høre hva de har å si også, samt høre om angrefristen. Men har vel så og si bestemt meg for å velge 50 f/1,8 og 18-125 og levere tilbake 18-200, da jeg ikke syns den svarte til forventningene og er ikke verdt mellomlegget mellom 18-125.

Lenke til kommentar

Det lyder fornuftigt.

 

jeg var i københavn zoo med en tamron 28-75 f 2.8 og den gjorde det i langt de fleste tilfælde fint (der er beskåret i billederne)

 

jeg har iøvrigt lige fået min 50 mm f 1.8, og den er - plasticagtig - men derudover fin :thumbup:

 

Om du fatter interesse for dyrebilleder, så kan du altid spare til det, men til dit brug tror jeg du gør ret i det.

Endret av Kigulu
Lenke til kommentar
Dersom 50mm f/1.8 scenariet skal fungere, bør 50mm være på, du må plassere kamerahuset deg riktig i forhold til ungen(e), sette AV modus til riktig blender, dobbeltsjekke fokus m.m. Jeg er enig med Glenn Ø, og syntes ikke denne teknikken fungerte noe særlig for meg.

 

Bruker en litt annen teknikk enn deg der. Som regel setter jeg kameraet i AV modus, velger passende iso og blender (iso800-1600 og blender 1.8-2.8) som gir meg 1/80-1/125 s lukkertid. Setter autofokus på AI servo, kun midterste fokuspunkt, og fokuserer kontinuerlig på øyet/ansikt på den jeg skal ta bilde av. Tar deretter typisk 3 bilder i serie og satser på at ett av dem blir bra. Annet utsnitt kan jeg gjøre i ps senere. Fordelen med denne måten er at du kan følge motivet over lang tid og fange de rette øyeblikkene umiddelbart.

 

For bra resultat med kun et par cm dybdeskarphet er det etter min mening helt nødvendig å bruke servo fokus. "Focus and recompose" fungerer ikke, og ofte vil avstanden forandre seg minst 1 cm dersom du bruker "one shot focus", og da er du allerede fortapt på fokus. Etter min erfaring gjelder dette også dersom du stopper opp og sjekker fokus, lys, blender, lukkertid osv.

Lenke til kommentar

Takk for innspill på bruk av 50mm, humty og foton. Det skal garantert prøves ut når den kommer.

 

Snakket med FV i går og den nye selgeren var enig i at valget sigma 18-125 + Canon 50mm f/1.8 var bedre enn Sigma 18-200.

50mm er allerede på vei, men det kjipe er at 18-125 ikke er inne på lager før i slutten av denne mnd. men jeg får beholde nåværende objektiv i mellomtiden - det kaller jeg service!! Ble ikke nevnt noe om angrefristen engang.

 

Håper dette blir bra - gleder meg til å ta bilder med de nye objektivene mine :thumbup:

 

Noen som har flere tips og triks til en ivrig hobby fotograf?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...