0lav Skrevet 1. august 2005 Del Skrevet 1. august 2005 Jeg lurte på om noen kunne hjelpe meg med til hvordan jeg fikk til å velge for hvor lenge sessions skal være gyldig før det blir slettet, og slik at det ikke blir slettet når man lukker borwseren, og hvordan får jeg til at sessionen ligger dær hele tiden helt til man feks logger ut? På forhånd takk! Lenke til kommentar
Magnus Holm Skrevet 1. august 2005 Del Skrevet 1. august 2005 1. Da heter det cookie 2. unset($_SESSION['login']); (Tror jeg) Lenke til kommentar
0lav Skrevet 1. august 2005 Forfatter Del Skrevet 1. august 2005 Hm.. Stemmer.. Men det holder vell bare med å legge inn ting som session_start(); og ting som jeg vil legge inn i session osv...? Men hvordan får jeg til å velge tiden osv på unset($_SESSION['login']);? Og det er da noe med varighet for session vi stiller på, og den dær gjør da noe med variablene elr hva det heter som ligger i session elns? Lenke til kommentar
Lokaltog Skrevet 1. august 2005 Del Skrevet 1. august 2005 (endret) ini_set('session.cookie_lifetime', 123); // Tallet er tid i sekunder Edit: husk at koden må plasseres før session_start();. Endret 1. august 2005 av Lokaltog Lenke til kommentar
0lav Skrevet 1. august 2005 Forfatter Del Skrevet 1. august 2005 (endret) Takker! Skal teste den ut nå.. Edit: Hm.. Jeg fikk ikke noen feil mld elns.. Og jeg la den slik: ini_set('session.cookie_lifetime', 1800); session_start(); Og det funka å logge inn osv.. Men når jeg avslutta FF også starta det opp igjen så var jeg logget ut... Edit2: Det funka fint i IE og Opera.. Men er det noe jeg kan gjøre for at det skal funke i FF også? Endret 1. august 2005 av 0lav Lenke til kommentar
Saiko Skrevet 2. august 2005 Del Skrevet 2. august 2005 Har du allerede passet på at FF ikke sletter alle cookies når du avslutter? I så fall bør du sjekke ut Tools -> Options -> Privacy -> Cookies Lenke til kommentar
0lav Skrevet 2. august 2005 Forfatter Del Skrevet 2. august 2005 Mhm.. Står til de utgår dær.. Men en liten ting til jeg lurte på å.. Når dere lager webshopps osv.. Bruker dere da sessions for å lagre hva kundene har lagt i kurven osv? Lenke til kommentar
Cucum(r) Skrevet 2. august 2005 Del Skrevet 2. august 2005 Session varer uansett berre til du lukker nettleservinduet vel? Lenke til kommentar
0lav Skrevet 2. august 2005 Forfatter Del Skrevet 2. august 2005 å? Hm.. Hva kan jeg gjøre for at det skal vare lengre da? Og det funker i IE til og med når jeg avslutter prossessen.. Lenke til kommentar
0lav Skrevet 2. august 2005 Forfatter Del Skrevet 2. august 2005 Trodde sessions og Cookies var noe av det samme? For sessions blir jo liggende på min pc det også.. Men hvordan bruker jeg coockies isåfall? Lenke til kommentar
Magnus Holm Skrevet 2. august 2005 Del Skrevet 2. august 2005 Session ligger i nettleseren, mens cookies legges på datamaskinen. Tror jeg Lenke til kommentar
nthing Skrevet 2. august 2005 Del Skrevet 2. august 2005 Session ligger i nettleseren, mens cookies legges på datamaskinen.Tror jeg riktig session blir slettet når du avslutter nettleseren eller når da tiden går ut. cookies lagrer seg på pcen og sletter seg når tiden er ute. Hvis du ikke lagerer noe tid i cookies vil den slette seg selv når du lukker nettleseren.. Lenke til kommentar
0lav Skrevet 2. august 2005 Forfatter Del Skrevet 2. august 2005 Oki.. Men er det noe jeg kan legge inn i sessions for at de ikke skal slette seg i det heletatt før man logger ut? Lenke til kommentar
Cucum(r) Skrevet 2. august 2005 Del Skrevet 2. august 2005 Ikkje viss nettlesarvinduet lukkast, nei. Lenke til kommentar
0lav Skrevet 2. august 2005 Forfatter Del Skrevet 2. august 2005 Hm... Oki.. Men det funka i IE og Opera selv om jeg lukka, i IE så funka det enda selv om jeg avslutta prossesen til IE.. Men: Så sessions er ikke anbefalt til å lage logginscript med? Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 2. august 2005 Del Skrevet 2. august 2005 Session er ein bra måte å lage login-script med. Les om session: http://no.php.net/manual/en/ref.session.php Session fungerar ikkje som cookies. Med session mottek nettlesaren kun ein cookie, nemleg PHPSESSID, og når du set $_SESSION["blabla"], vert den lagra på webserveren, men knytt opp til din PHPSESSID (eller noko slikt). Hugs at når du avsluttar ein session bør du unset'e alle session-variablene som er satt, køyre session_destroy(); og så unset'e PHPSESSID-cookien. Lenke til kommentar
0lav Skrevet 2. august 2005 Forfatter Del Skrevet 2. august 2005 Takk! Men hvordan unsetter jeg PHPSESSID-cookien da? Holder det ikke å bruke session_destroy(); på loggut? Og bare for å få oppklart noe: Det går ikke han å legge til noe på sessions som bestemmer at den aldre skal utløpe? Men først bli slettet når man kjører session_destroy();? Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 2. august 2005 Del Skrevet 2. august 2005 (endret) Takk! Men hvordan unsetter jeg PHPSESSID-cookien da? Holder det ikke å bruke session_destroy(); på loggut? Og bare for å få oppklart noe: Det går ikke han å legge til noe på sessions som bestemmer at den aldre skal utløpe? Men først bli slettet når man kjører session_destroy();? Om du les om session_destroy på php.net ser du at: In order to kill the session altogether, like to log the user out, the session id must also be unset. If a cookie is used to propagate the session id (default behavior), then the session cookie must be deleted. setcookie() may be used for that. Du kan unset'e PHPSESSID-cookien slik: setcookie ("PHPSESSID", "", time() - 3600); Hugs at setcookie må køyrast i toppen av dokumentet (før HTMLen byrjar). EDIT: Nei, eg er ikkje sikker på korleis få session til å vare til den vert øydelagd. Endret 2. august 2005 av objorkum Lenke til kommentar
0lav Skrevet 2. august 2005 Forfatter Del Skrevet 2. august 2005 Men skal ikke setcookie ("PHPSESSID", "", time() - 3600); bruker kun hvis jeg bruker setcookie() til å legge til coockies isteden for session? Mulig jeg tar feil men... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå