Gå til innhold

Ofre et/noen liv for å redde mange (24)

smetho

Anbefalte innlegg

Etter å ha sett en del 24 i mitt liv så virker det som Jack & Co veldig ofte havner i situasjoner der de må "ofre" enkelte for å få en mulighet til å redde mange. Senest i kveld (en bitteliten spoiler kanskje så om du ikke har sett så hopp til neste avsnitt) da han tar avgjørelsen at legen skal forsøke å redde den skadde kineseren og slutte å operere på mannen til "kjæresten" til Jack (det var det med navn da).

Hva tenker du om slike situasjoner som for folk flest heldigvis er rent hypotetiske? Hva om du stod i en rekke med for eksempel seks andre mennesker og fikk valget mellom å selv ta livet av tre av dem for at de resterende (inkludert deg selv) skulle få leve - eller nekte og dermed føre til at alle sammen ble drep. Førstnevnte ville jo teoretisk blitt et bedre utfall, men du måtte allikevel drepe tre uskyldige mennesker.

Hva er ditt syn?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mange > enkeltpersoner.

Hvis du kan garantere at scenario ditt var sant (at det ikke var en psykotisk jævel som bare leker med deg altså), så tror jeg jeg ville gjort det. Ville rådført meg med dem det gjalt, om det var noen som var villige til å ofre seg o.s.v. hvis det var mulig. Men det er ett vanskelig, om ikke umulig spørsmål, fordi de ferreste vet hvordan man vil reagere i en slik situasjon hvis det ikke skjer... (ergo, konklusjonen min gjelder her og nå, i en reel situasjon, hvem vet hva pokker jeg ville ha gjort? ;))

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

Jeg ble så forbanna på (ex?)dama til Bauer da hun nektet ham å torturere Rains for info som kunne stoppet Sawyid(eller hva f*en han heter)

Så begynner hun å klikke mongo pga dette. Men kan jo seff skjønne henne, ettersom det må være jævlig.

Men Jack gjorde det rette, det er bare tragisk for hans del at han må gjøre dette, til samfunnets beste, selv om det ødelegger for ham. -Husker jeg ble ganske paff i den episoden(annen sesong) da Jack måtte skyte en kollega :ohmy:

Lenke til kommentar

Fikk du denne idéen fra Illustrert Vitenskap? ;)

Stod masse om sånne ting der

F.eks: Du står på en togstasjon. Litt lenger foran på togskinnene er det 6 arbeidere med hørselsvern. På et sidespor står en enslig arbeider med hørselsvern.

Du står like ved spaken som skifter mellom sporene.

Hva gjør du når det kommer et gostog som ikke har noen mulighet til å bremse?

Velger du å ikke gjøre noe, blir 6 banearbeidere drept.

Leder du toget inn på sidesporet dør bare 1 uskyldig banearbeider.

Sånne ting er vanskelige å avgjøre.

Jack gjør sikkert det rette.. :p

Ellers hadde det vel ikke kommet på TV?

Lenke til kommentar

Nei, fikk ikke fra illustrert vitenskap :) men morsomt at de har hatt artikkel om emnet!

Personlig så hadde jeg nok gått for å redde flertallet. Men dersom jeg skal velge mellom et flertall av ukjente mennesker og si min kjæreste og familie så ville jeg nok valgt å redde sistnevnte selv om logikken ville tilsagt at man burde redde flertallet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...