Gå til innhold

Skremmende Episode: Skritt, Skrik, Angst :P

Anbefalte innlegg

Hei,

Vet ikke om dette er det rette stedet, men uansett :

For 2 uker siden tok jeg turen til Frankrike, jeg fikk flere angst anfall når det gjelder sykdom, så jeg gikk gjennom et helvete i 3 uker, sov dårlig, etc. Men det som har knekt meg helt psykisk, er at den siste dagen jeg var der så opplevde jeg noe helt forferdelig. Det skal nevnes at jeg alltid har vært overtroisk, og alltid vært redd for det "ubevisste". Så til poenget: Den siste dagen hørte jeg skritt bak meg, snudde meg fort og i en periode på 1-2 sek så jeg en skikkelse som føk på meg. Så etter det hørte jeg enda noen skritt. Jeg tenkte at dette bare var innbilling og gikk ned på do. Når jeg endelig kom ned til doen (tongue.gif), så tenkte jeg at: Nå må jeg jobbe med meg sjølv. Plutselig hørte jeg et skarpt skrik rett bak meg. Jeg snudde meg, men det var ingen der. Men jeg hørte fortsatt skritt der, men jeg så ingen der. Jeg "følte" hele tiden at det var noe rundt meg. Det var som om en person stod og så på meg.. Det var så utrolig reelt.

Det skal sies at jeg aldri har vært så redd som nå, har ikke spist på 4 dager, og jeg klarer ikke å fungere ordentlig. Så jeg ber dere på forumet, værsåsnill, og post hva dere tror. Men jeg vil ikke at dere poster noe som skremmer meg på noen som helst måte. Jeg vil bare ha svar som tilbakeviser overtroiske fenomener. Respekter dette ønsket, og ikke skrem meg mer.

Dette var veldig kronglete forklart, men jeg orket ikke å rette på dette akkurat nå.

Takk.

Endret av FrenChie
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Merkelig opplevelse, men alt har nok sin forklaring. Om ikke en fysisk forklaring så mulig en psykisk forklaring, eller en forklaring som vi ikke klarer å finne.

Det mest nærliggende tror jeg er at du har hatt unormalt høy aktivitet i høyre tinnlinglapp (tror jeg det var). Denne er kjent for å være det senteret i hjernen som får en til å se syner, oppelve magiske, overtroiske, og relgiøse ting. Dette senteret kan også være sterkt delaktig under halusinasjoner hos f.eks folk som har tatt psykedelisk dop som PCP og LSD. Senteret har vist seg å ofte være meget aktivt hos personer som er helt overbevist om å ha hatt kontakt med gud. Personer som har uvanlig lav aktivitet i dette området tror skjelden på gud, spøkelser eller andre overnaturlige ting. Senteret kan variere i aktivitet fra dag til dag og minutt til minutt, men variasjonene skjer som regel rundt normalområdet til personen. Normalområdet kan som nevnt være lavt, middels eller høyt aktivert for en person.

Siden du sier du var i psykysk ubalanse i flere uker i forrveien så vil jeg tro at det er noe slikt som har skjedd deg. Hjernekjemien kan være i ubalanse av mange årsaker og kan være årsaken til at det overtroiske senteret har blitt unormalt høyt aktivert.

Edit: Det kan godt hende at det har knaket i gulvet eller noe slikt og at dette har sammen med et angstanfall, og høy aktivitet i det overtroiske senteret av hjernen gitt deg svært realistiske og overveldende syner.

Edit2: Håper forklaringen virker sansynlig og beroligende på deg.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Takker for svar Simen1 :) Hyggelig at noen tar det seriøst.

Det skal nevnes at døren som fører til hagen, var rett ved doen. Og et vindu var åpent like ved. Verken mine venner, eller familie-medlemmer har opplevd noe unormalt i dette huset. Og for noen måneder siden, tok jeg og trappet ned Zoloft.

Det er ikke selve episoden jeg frykter, men at denne "saken", har påført meg en sykdom. Kall meg gjerne gal. Har vært fri for angst i 2år, og nå er det kommet tilbake 100 ganger så sterkt. Jaja, livet er herlig.

Lenke til kommentar
Takker for svar Simen1 :) Hyggelig at noen tar det seriøst.

Det skal nevnes at døren som fører til hagen, var rett ved doen. Og et vindu var åpent like ved. Verken mine venner, eller familie-medlemmer har opplevd noe unormalt i dette huset. Og for noen måneder siden, tok jeg og trappet ned Zoloft.

Det er ikke selve episoden jeg frykter, men at denne "saken", har påført meg en sykdom. Kall meg gjerne gal. Har vært fri for angst i 2år, og nå er det kommet tilbake 100 ganger så sterkt. Jaja, livet er herlig.

Noe lignende har skjedd med meg også. Det som hjelper or meg er å være med venner eller å se på en snill film for å slappe av så jeg "glemmer" hendelsen.

En forklaring på skriket er at du hørte en svak lyd og at hjernen din tolket det som et skrik fordi den ikke var forberett på lyden.

Ps hvis det skjer igjenn så må du huske å spise. Mangel på mat og væske er skadlig både fysisk og psykisk.

Lenke til kommentar

Jeg kjenner litt til Zoloft. Det er mange som følger legens dosering til punkt og prikke, men dagstilstanden og ukestilstanden kan jo variere og da er det ikke alltid legens anbefaling er nok eller kanskje det er for mye. Hvis du føler du har kontroll på inntaket så kan det lønne seg å dosere det etter dagsformen og ukesformen. Legen liker neppe den typen selvdosering i frykt for at det skal komme ut av kontroll, men jeg mener at man kjenner seg selv best. Når du opplever perioder med anfall så kan det altså være lurt å trappe litt opp igjen.

PS. Det finnes en del andre medikamenter hvis du ikke har prøvd det. Det er svært individuelt hva som funker best, og hvilke bivirkninger de har, men det kan være et tips å prøve noe annet dersom Zoloft ikke funker bra. Men en generell regel er at alle disse har til dels alvorlige bivirkninger blandt annet på hukommelsen så man bør ikke bruke det mer enn nødvendig.

PPS. Det med vinduet kan også være en årsak til knirket. F.eks at det har kommet et lite vindpust inn så enten vinduet eller noe annet knirket, eller at luftfuktigheta har fått noe til å knirke.

Ps hvis det skjer igjenn så må du huske å spise. Mangel på mat og væske er skadlig både fysisk og psykisk.

Godt poeng. Mangel på mat gjør bare ting ennå værre. Man blir desillusjonert, utmattet osv. Spis selv om du må tvinge deg selv. Om så bare en halv brødskive annenhver time, og selv om den kommer opp igjen. Dette er essensielt for å få hjernekjemien og dermed psyken i balanse igjen.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
PPS. Det med vinduet kan også være en årsak til knirket. F.eks at det har kommet et lite vindpust inn så enten vinduet eller noe annet knirket, eller at luftfuktigheta har fått noe til å knirke.

Gulvet er av marmor.. :( Det var "lette" skritt, ikke 1 skritt, men mange. Som om det gikk i sirkel bak meg. Det er skyggen som "føk" inn i meg som skremmer meg mest. Jeg har opplevd skygge episoden, i mye svakere grad før. Jeg håper virkelig at det er psyken, som det sannsynligsvis er.

Endret av FrenChie
Lenke til kommentar

Det kan være andre ting enn gulvet, eller hvis marmoren ligger på et tregulv: treverket under gulvet. Vel, jeg har ikke noen god forklaring der, men tror at hjernen har forsterket lyden. Evt. hvis du har psykoser i blandt så kan man få en slags ekko av et sjokk eller en lyd eller noe. Psykoser er jo som kjent at tankene går i ring som "hakk i plata". Nå aner jeg ikke om du har noe slikt da.

Lenke til kommentar

Som Simen påpekte tidligere kan søvnmangel, stress, o.l. (f.eks et helvete i 3 uker) forårsake avvik i hjernekjemien slik at du opplever sansene anderledes.

Jeg har hatt en episode hvor jeg ikke sov på nærmere 50 timer.

Da kunne jeg bestemme meg for at jeg ville høre en spesiell lyd, f.eks en motorsag, eller et gjøk-ur, og jeg kunne da 'høre' dette som om det var en motorsag eller et slikt ur i min umiddelbare nærhet - selv om jeg visste dette ikke var tilfellet.

Så at man kan få noen merkelige opplevelser i forbindelse med søvnmangel og stress er helt normalt.

En litt ekstrem historie er da en jeg gikk på vidregående med fortalte om en utholdenhets-prøve de hadde i infanteriet i militæret. De fikk ikke sove eller spise (kun vann) på 2 dager samtidig dette var en stor fysisk prøvelse.

Da troppen kom langt opp på fjellet begynte han å se gammle (sivile) venner og familiemedlem overalt. Og så begynte han å se store mengder personbiler og busser som kjørte rundt på fjellet/vidda.

Denne opplevelsen var for han så ekte som en helt vanlig dag på jobben/skolen for deg og meg.

Men om du kan skille mellom virkelighet og 'sanse-sensasjoner' (syn, høresel) og vet når du opplever noe slikt er du langt på vei vil jeg si. Du tror ikke lengre da at du er i umiddelbar fare og vil reagere direkte irrasjonelt (f.eks gjemme deg, flykte, prøve å forsvare deg med 'våpen', o.l.) og kan til del kontrollere effekten av sanse-sensasjonene dine. Men om opplevelsene dine er er/blir et stort problem, omså det er fordi episodene er så skremmende eller at du får angst for å få en slik episode, kan du snakke med fastlegen din som kan henvise deg til en spesialist.

Lykke til :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...