Gå til innhold

Intel D830 eller AMD X2 3800+ ? hva bør jeg velge?

M-WaWe

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
*med "lydløs" mener jeg ingen lyd

Får man ikke til på dualcore uansett på luft!

Og det sier hvem? Jeg klarer det fint :w00t:

Tror nok riggen min (bildet under) hadde fått et trottle problem med en x2 Intel

Sannsynligvis :) .. men har du "riggen" din montert på "parketten" til vanlig.. eller har du den i ett kabinett?

Blir det ikke litt varmeproblem med en slik løsning dersom det ikke er god nok utlufting (les:vifter som lager lyd)?

Riggen står i et lite og veldig trangt midi-atx kabinett.. ingen problem!

Lenke til kommentar
*med "lydløs" mener jeg ingen lyd

Får man ikke til på dualcore uansett på luft!

Og det sier hvem? Jeg klarer det fint :w00t:

Tror nok riggen min (bildet under) hadde fått et trottle problem med en x2 Intel

Sannsynligvis :) .. men har du "riggen" din montert på "parketten" til vanlig.. eller har du den i ett kabinett?

Blir det ikke litt varmeproblem med en slik løsning dersom det ikke er god nok utlufting (les:vifter som lager lyd)?

Riggen står i et lite og veldig trangt midi-atx kabinett.. ingen problem!

Jepp,kjølinga er nok bra, men uansett hvilket kabinett du bruker vil det nok kreve vifter i kabinettet til å dra inn/ut luft.

Det nytter vel lite med god kjøling om den ikke får tilført ny luft.

Lenke til kommentar
Jeg skal også ha ett X2-system, men jeg har bestilt dette..:

i945P- til kr.873

og

830D til kr.2870.

Dette blir ett rimelig og godt ytende dual-core system håper jeg...

Sparer i tillegg porto da jeg henter varen i butikken...

HK har jeg kjøpt.. alt unntatt CPU er montert..

CPU kommer ila. neste uke ifølge Pyton..

Kommer tilbake med testresultater når systemet er oppe og går...

"Folket" på Xtremesystems rapporter om klokk på over 4Ghz med vannkjøling.. Prime95-stabilt.. Ser lovende ut.. til tross for "wattage"... :)

(Jeg har en *fet* OSZ Modstream til å drive systemet).. :thumbup:

Sitter på det biostar kortet nå.

Kjøpte det som sikkert du også gjorde for at det var det billigeste kortet som støtter dualcore.

Kortet har mildt sagt elendige overklokkingsegenskaper.

Sitter på en midlertidig celeron 325j og chipsettet gir seg på 143mhz fsb. Biosen går heller ikke lenger enn til 160fsb på 533fsb prossesorer.

På mitt ABIT AG8 klarer den lett 800 mhz fsb (4ghz)

Mistenker at kortet ikke har PCI/PCIe låser. Kortet har i tillegg ikke mange instillinger for volt og generell tweaking.

Håper at det kommer ut en "clockgen" som støtter i945p chipsettet.

Om du har planer for overklokking bør du gå for en 820D og pinmodde den til 1066fsb.

Da vil du få 3,73ghz som bør gå greitt med god kjøling. I tillegg sparer du en tusing som kan brukes på kjøling. ;)

Dersom du kjøper en 830D kan jeg nesten garantere deg at du blir skuffet over overklokkingsegenskapene til hovedkortet.

Lenke til kommentar
Jeg er også i fasen der jeg skal ha meg X2 eller D.

Tar jeg helt feil når jeg sier at 939-kortene ikke støtter DDR2? Hvordan vil det falle seg i forhold til de 775-kortene som støtter D og DDR2 ?

AMD støtter ikke noe annet enn DDR1 i øyeblikket, DDR2-støtte kommer ikke før lanseringen av socket M2 til neste år.

AMD X2 yter bedre enn Intels dualcore, og at AMD "bare" bruker DDR1 er ingen grunn til bekymring, spør du meg.

Lenke til kommentar
Ta en titt på denne Siten. Meget detaljert og god test utført av Techreport.

Denne testen har ikke tatt med Intel D830 men med D840 som er da en nyere og bedre versjon. Testen skal vel tale for seg ?? :p

Jeg vil ha gått for Amd x2 3800+ hvis jeg var deg.

He he du fikk med deg at det var en "større" Intelprosessor i den testen, men ikke at det var en "større" amd prosessor :whistle:

Det er jo en X2 4200 som brukes der ikke en X2 3800 , greit å få med begge deler om en først skal poengtere noe :D

Hvis du leser/ser på grafene/bildene så får du et inntrykk av hvordan x2 3800+ fungerer/yter i forhold til D840 og mange andre cpu'er i denne testen. Eks.1

Eks.2

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Sitter på det biostar kortet nå.

Kjøpte det som sikkert du også gjorde for at det var det billigeste kortet som støtter dualcore.

Kortet har mildt  sagt elendige overklokkingsegenskaper.

Sitter på en midlertidig celeron 325j og chipsettet gir seg på 143mhz fsb. Biosen går heller ikke lenger enn til 160fsb på 533fsb prossesorer.

På mitt ABIT AG8 klarer den lett 800 mhz fsb (4ghz)

Mistenker at kortet ikke har PCI/PCIe låser. Kortet har i tillegg ikke mange instillinger for volt og generell tweaking.

Håper at det kommer ut en "clockgen" som støtter i945p chipsettet.

Om du har planer for overklokking bør du gå for en 820D og pinmodde den til 1066fsb.

Da vil du få 3,73ghz som bør gå greitt med god kjøling. I tillegg sparer du en tusing som kan brukes på kjøling. ;)

Dersom du kjøper en 830D kan jeg nesten garantere deg at du blir skuffet over overklokkingsegenskapene til hovedkortet.

Ja..jo... Ikke uenig i dine betraktninger "Corcky", men ett viktig poeng (for meg) var å imøtegå argumenter om rådyre HK for Pentium D.. Skal/skulle ikke bruke for mye hverken på HK, Ram eller skjermkort for disse dual-systemene (AMD-systemet blir jo enda rimeligere.. da Neo2-kortet jeg har kjøpt er fra lagersalget hos PS-Data...samt at jeg har ett par Corsair Twinx til overs).. :) Det som "koster skjorta" er jo CPU'ene (jeg skal jo ha råd til X2 3800+ også).. :)

Rakk bare å installere CPU igår kveld.. og ble noe skuffet ja over Bios/klokke-muligheter.. Nå synes jeg likevel FSB230 (3.6Ghz) er greit nok..for noe jeg ikke har kjøpt for å sette rekorder i overklokking med...

Det gjenstår å se om det er stabilit med den lufkjølingen jeg har valgt da... (AC Freezer 4)..

Gadd ikke engang å formatere partisjonen.. Gikk utrolig nok helt greit å boote opp på en partisjon som tidligere var til mitt A64-system (solgt).. S939/Via K8T800 Pro (Abit AV8-3rd Eye)... Det hadde jeg ikke trodd skulle gå...

Temp på CPU m/AC Freezer er ca. 35 idle... litt load gir ca. 45 (det lille jeg rakk å teste igår)..

Skal se om jeg får tid til å foreta en "clean" install og teste idag.. evt. i helgen.. Forventer egentlig ikke all verden.. og dersom HK er så dårlig som du skriver.. blir det nok byttet ut etterhvert.. Kommer an på potensialet jeg evt. ser for 830D'n.. :)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Ja..jo... Ikke uenig i dine betraktninger "Corcky", men ett viktig poeng (for meg) var å imøtegå argumenter om rådyre HK for Pentium D.. Skal/skulle ikke bruke for mye hverken på HK, Ram eller skjermkort for disse dual-systemene (AMD-systemet blir jo enda rimeligere.. da Neo2-kortet jeg har kjøpt er fra lagersalget hos PS-Data...samt at jeg har ett par Corsair Twinx til overs).. :) Det som "koster skjorta" er jo CPU'ene (jeg skal jo ha råd til X2 3800+ også).. :)

Rakk bare å installere CPU igår kveld.. og ble noe skuffet ja over Bios/klokke-muligheter.. Nå synes jeg likevel FSB230 (3.6Ghz) er greit nok..for noe jeg ikke har kjøpt for å sette rekorder i overklokking med...

Det gjenstår å se om det er stabilit med den lufkjølingen jeg har valgt da... (AC Freezer 4)..

Gadd ikke engang å formatere partisjonen.. Gikk utrolig nok helt greit å boote opp på en partisjon som tidligere var til mitt A64-system (solgt).. S939/Via K8T800 Pro (Abit AV8-3rd Eye)... Det hadde jeg ikke trodd skulle gå...

Temp på CPU m/AC Freezer er ca. 35 idle... litt load gir ca. 45 (det lille jeg rakk å teste igår)..

Skal se om jeg får tid til å foreta en "clean" install og teste idag.. evt. i helgen.. Forventer egentlig ikke all verden.. og dersom HK er så dårlig som du skriver.. blir det nok byttet ut etterhvert.. Kommer an på potensialet jeg evt. ser for 830D'n.. :)

Gratulerer med nytt fett oppsett TL100S. Begynner å bli noen nå. ;)

Er overrasket over at biostar hovedkortet klarer 230fsb med en 200mhz fsb prossesor.

Er jo ikke så gale da. Største problemet angående overklokking av pentium D er vel varme og "throtteling"

Jeg sitter som sagt på en celeron d på samme hovedkort, og der gir hovedkortet seg på en fsb på 143 som er 10 over standard. :p

Fant en "clockgen" som støtter chipsettet, så windows overklokking blir litt enklere. (det medfølgende overklokkingsprogrammet suger)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Gratulerer med nytt fett oppsett TL100S. Begynner å bli noen nå. ;)

Er overrasket over at biostar hovedkortet klarer 230fsb med en 200mhz fsb prossesor.

Takker.. men gleden var kortvarig..

Det var/er vel en grunn til at kortet var så billig...

Det tok kvelden for noen timer siden... *poff*... "sniffe-snaffe"... enda en Prescott (denne gangen to kjerner) "tar rotta" på ett HK/mosfets...

Formatere tidligere idag og la inn en "clean" installl.. så alt av drivere.. directx.. osv...

Så sjekket jeg med det medlfølgende (og litt "halvtragiske") clock-utility "WarpSpeeder".. hva max. clokc var...

Det var 220.. *husk* jeg kjøpte billige dual DDR2-533 brikker.. og laveste hastighet for RAM er 533 for dette hk/bios (ja.. bios er mildt sagt tynn... definitivt ikke "klokkerens" venn).. RAM kjørte da på DDR586.. 5-4-4-12.. Avinstallerte Warpspeeder og klokket til 220.. Vcore default, VDimm 2.0 (Max FSB er FSB230.. dette er *ikke* ett entusiastkort.. men hva kan en vente til den prisen)...

Rakk å kjøre SuperPi (beskjedne.. 40sek.. @ 3.3Ghx)..og 3DMakr01/05 (for å teste skjermkortet - X700 Pro - i systemet-- ca. 19k/3.5k) Cinebench2003 var litt moro... her kom tydelig dual-core til sin rett.. "score" i render-testen var 277/540 single/dual.. PCMark04.. 6347.

Så satte jeg igang en Prime-session..SP2004.. to instanser .. en for hver core..

Inntil da hadde max.temp under benching aldri oversteget 55 grader... Nå steg den raskt og la seg mellom 68-72 grader..og det luktet svidd... Lot den gå ett par-tre timer..Trykket så lett på kjøler (så at ett klips ikke satt helt på plass).. og temp sank da 8-10 grader...ergo litt dårlig festet.. (LGA775-sokkel har ett elendig festeanordning etter min mening)..

Satte inn original-kjøler isf. AC Freezer .. og load var da 67-68 med "dual prime"..

Temp sank dog ikke lenger enn til 55 ved stop av torture-test.. noe "Freezer'n" kjapt fikk ned på ca.38-40 (når speedstep aktiveres)..

Flyttet så over ett plast-klps fra Intel-kjøler for å erstatte ett skadet klips på AC Freezer'n.. og satte igang en ny "dual prime".. Denne gang stabiliserte temp seg på mellom 64-66 grader... Ikke galt egentlig... Så var jeg borte fra PC'n en stund.. da hadde den primet ca. 1 time.. Da jeg kom tilbake hadde den slått seg av.. Prøvde å starte den opp.. men da var det at det smalt.. omtrent som når en sikring går.. PSU (OSZ ModStream 450w) er OK.. De andre komponentene.. inkl. CPU får jeg ikke sjekket før jeg får ett nytt HK..

:(

PS.

Bør vel kanskje vurdere ett annet HK.. men da blir det ikke så "budsjett" lenger.. for jeg bør vel samtidig vurdere langt bedre kjøling... :hmm:

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
og det luktet svidd... Lot den gå ett par-tre timer..Trykket så lett på kjøler (så at ett klips ikke satt helt på plass).. og temp sank da 8-10 grader

Par-tre timer når det lukter svidd, det er bra vettu :!: Det kan vel være medvirkende faktor til at HK gikk til H?

Sjekka PCMark04 scoren din mot min med D830 @ 3.6, det virker litt lavt på din, kanskje pga superbillig HK, men jeg får kjøre en på 3.3 jeg også da og se hvordan det blir da. Har forresten 61 grader ved full load med boxed kjøler og er godt fornøyd med det.

04 @3.3: http://service.futuremark.com/compare?pcm04=3043825

Edit: feil link

Edit 2: Link endret til 3.3-test

Endret av th-3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
og det luktet svidd... Lot den gå ett par-tre timer..Trykket så lett på kjøler (så at ett klips ikke satt helt på plass).. og temp sank da 8-10 grader

Par-tre timer når det lukter svidd, det er bra vettu :!: Det kan vel være medvirkende faktor til at HK gikk til H?

Øøøhh... er'u noob ell... :p

DeFacto "tool" for å teste ett stabilt system er Prime95 (eller bedre SP2004.exe..)..

For å få "bestått" skal dette gå for fullt i minst 7-8 timer.. helst 12 timer ++.

Dersom ikke systemet tåler dette.. er det reklamasjonsgrunn så det holder..og litt til.. Load-temp var heller ikke ekstremt høyt ifølge de tester som er gjort på nett av Pentium D.. og som jeg skrev over.. Load-temp (max) kan du bare glemme å skrive om med mindre du har kjørt Prime i to instanser.. en på hver kjerne... Det er over 10 grader forskjell.. Max. load temp jeg fikk i andre tester som bruker dual-core (Cinebench.. PCMarkp4) var knappe 55 grader.. noe som faktisk er meget bra for Prescott-kjerne..

Og husk.. jeg benyttet en god heatpipekjøler isf. "boxed"..

Jeg håper ikke dette var/er representativt for denne serien av HK fra Biostar.. I så tilfelle bør de nok snarest trekke støtten for Pentium D...

Det er absolutt hold i kritikken fra mange her.. og ellers på nett.. (inkl. svorne AMD-tilhengere).. at Intel's P4 har ett effekt/varme-forhold som er mer enn tvilsomt..

Skulle ønske de kunne viderutvikle arkitekturen til Dothan til dual-core og støtte for HT.. Det hadde nok da blitt "walk-over" for Intel over AMD (inntil AMD kommer med noe nytt igjen)..

Sjekka PCMark04 scoren din mot min med D830 @ 3.6, det virker litt lavt på din, kanskje pga superbillig HK, men jeg får kjøre en på 3.3 jeg også da og se hvordan det blir da

Øøøhh.. igjen...

Det er vel din score som er heller dårlig.. Du har kjørt på 3.6Ghz kontra 3.3Ghz for mitt resultat..

Nei.. jeg tror Biostar-kortet yter helt greit.. Det er dog ikke ett kort man kjøper for å klokke..(og det har/hadde jeg heller ikke som kriterie for valg av kortet.. kun prisen.. og at det skal støtte Pentium D)..

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Ja må jo se bort fra skjermkort her, og jeg har billigste type minne. Men skal kjøre en liten runde på 3.3 en gang å se hvordan det går.

Men ikke snakk om NOOB når du ikke klarer å feste en kjøler pls. Tror det er ganske opplagt hvem som er noob hvis du vil gå nærmere inn på det.

Edit: Skulle egentlig ikke svart på noe så opplagt men må likevel. Såklart jeg kjørte begge kjerner på full load, derfor jeg skrev full load sku jeg mene.

Endret av th-3
Lenke til kommentar

Ok, da er 3.3-testen ferdig, og det var som jeg trodde det. Er noe som holder igjen ytelsen din på 3.3, og jeg tror det er HK siden det ikke finnes dårligere DDR2 minne enn det jeg har. Men du har rett i at min 3.6-score er dårlig ja.

Edit: Beklager beklager, det var noe feil der ja, så bra yter ikke kassa mi på 3.3 nei, her er korrekt resultat (midlertidig publisert): http://service.futuremark.com/compare?pcm04=3043825

iallfall fortsatt litt bedre. :)

Edit: glemte Øøøøhhhhh!!

Endret av th-3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Men ikke snakk om NOOB når du ikke klarer å feste en kjøler pls. Tror det er ganske opplagt hvem som er noob hvis du vil gå nærmere inn på det.

Edit: Skulle egentlig ikke svart på noe så opplagt men må likevel. Såklart jeg kjørte begge kjerner på full load, derfor jeg skrev full load sku jeg mene.

Nå var jo det kanskje vanskelig å få med seg spøken pga. smiley'n, men at noen er rimelig kjepphøye er jo lett å se...

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Øøøhhh'ene dine talte for seg selv synes jeg, men poenget var iallfall at det var noe øøhhh.. feil med ytelsen din, og at det ikke er noe problemer med Pentium D og varme når alt er i orden, iallfall ikke for noobs. Er det forresden dette du kaller smiley: :p Så dum at jeg trodde det var en geip jeg. Hvilket det forresten er.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Ok, da er 3.3-testen ferdig, og det var som jeg trodde det. Er noe som holder igjen ytelsen din på 3.3, og jeg tror det er HK siden det ikke finnes dårligere DDR2 minne enn det jeg har. Men du har rett i at min 3.6-score er dårlig ja.

Opplys gjerne om hvilke timings du kjører minnet på.. m/oveklokket CPU.. det er da litt lettere å kunne sammenlikne..

Jeg kjørte med 5-4-4-12..

Forøvrig var det jo liten forskjell i deltestene mellom dit/mitt(ex)system.. bortsett fra GPU-delen selvsagt... ca.1-5% i favør av ditt 830D-system

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Øøøhhh'ene dine talte for seg selv synes jeg, men poenget var iallfall at det var noe øøhhh.. feil med ytelsen din, og at det ikke er noe problemer med Pentium D og varme når alt er i orden, iallfall ikke for noobs. Er det forresden dette du kaller smiley:  :p Så dum at jeg trodde det var en geip jeg. Hvilket det forresten er.

Ser at du ikke helt har forstått intensjonen med mitt første innlegg som tilsvar til deg...

Dersom du tok det som ett alvorlig personangrep.. så tror jeg du bør lese innlegget ditt en gang til.. etter at du har gått ned fra "din høye hest"...

Du skriver at en Prime-test er årsaken til at ett HK tar kvelden...dette på en temperatur som ifølge tester av 8n0D-serien ikke er uvanlig..dvs. opp mot 70 grader ved full load av begge kjerner..

Det er da du må påregne å få en spøkefull kommentar om at det kanskje må ansees som det reneste vissvass..

Alle som driver med litt testing/klokking av systemer til daglig benytter Prime95 (eller tilsvarende) for å sjekke ut stabilitet..

At jeg kritiserer festemkanismen til S775 velger da du som et bevis på at jeg ikke kan montere en kjøler? Javel.. deg om det...

Edit:

Tok med en link angående "normal" temp for en dual Pentium.. Vet ikke helt hvem som veit noe om temaet her.. eller om montering av kjølere.. det være seg boxed eller heatpipe-kjølere...

Edit2:

Moderert..

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...