Gå til innhold

Intel D830 eller AMD X2 3800+ ? hva bør jeg velge?

M-WaWe

Anbefalte innlegg

Utrolig kjekt å se så mange meninger :yes:

Mitt hovedmål er å få en så rolig pc som overhodet mulig innenfor

rimelighetens grenser. Men som en annen bruker her på forumet

sa "Nevnes ordet kjøling så stiger prisen på pc`en med mange tusen kroner"

Og det stemmer veldig bra.

Jeg ser jo her at de aller fleste anbefaler AMD X2 pga mindre varmeutvikling.

Og at den generelt yter mer enn Intel Pentium D.

Jeg har vel bestemt meg at jeg går for AMD (enda jeg egentlig er Intel fan)

Grunnen til at jeg velger AMD er at jeg aner en bedre mulighet til å få

en rolig pc. Jeg har brukt ganske mange tusen kroner på komponenter

i maskinen som skal hjelpe meg å få ned støy og ikke minst varmeutvikling.

Den forrige maskinen jeg hadde var helt jæv..!!

Den utviklet så sinnsykt med varme at vinduet måtte stå på gløtt mesteparten

av døgnet. ( og ja det var en Intel P4 3.2 Ghz)

Denne gangen har jeg brukt EN DEL mer penger å funnet mange gode

komponenter som IKKE støyer, som f.eks:

Kabinett: Antec P180

Psu: Antec Phantom 500W (vifteløs og koster 1500 kroner)

Hovedkort: Asus A8N-SLI Premium

Cpu: AMD Athlon X2 3800+

Cpu kjøler: Thermalright XP-120

Cpu vifte: SilenX 120mm vifte (11db)

Skjermkort: PowerColor Radeon Bravo X700 256MB (uten vifte og 2 x DVI)

Minne: OCZ 2048MB Dual Channel Platinum Edition

Hardisker: 1,4 Tb fordelt på seagate og samsung

DVD: Nec Dual Layer

Vifter til kabinett: 3 x SilenX 120mm (11 db) og 1 x SilenX 80mm (11db)

Viftestyring: Viftestyring for inntill 7 vifter.

Skjermer: 2 x 19" Samsung 913b (8ms)

Så dette kommer ikke til å bli en fornøyelse å betale men jeg håper virkelig

jeg blir fornøyd og at maskinen blir temmelig stille.

Målet mitt er å slå min Dell Optiplex Gx150 som jeg har som backupmaskin.

Når den står på og sviver så må du nesten helt inntil den for å høre den.

Og planen er å justere alle viftene ned ett par hakk slik at jeg får god

gjennomstrømning av luft men at støyen blir så lav som mulig.

Eneste jeg skulle ønske var at prisen kunne vært litt lavere, men jeg har ikke

funnet noen gode alternativer som kan tilby det samme til lavere pris.

Er det noen av disse delene som kunne eller burde vært byttet ut med andre

produkter som er bedre?

Eller er det greit nok slik det er nå?

Gode råd mottas med takk ;)

*edit: skriveleif

Endret av M-WaWe
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mulig noen kan gi deg et råd om en annen DVD-brenner som støyer mindre, for mine to NEC-brennere bråker noe voldsomt når de spinner opp.

Har forresten samme skjermkort som deg, helt ok med dual DVI og component utgang.

Eneste "feilen" er at GDDR2 brikkene på kortet er av den trege sorten, noe som går ut over ytelsen.

Lenke til kommentar
Eneste "feilen" er at GDDR2 brikkene på kortet er av den trege sorten, noe som går ut over ytelsen.

er det ett dårlig kort eller er du fornøyd?

Går ut over ytelsen i hva da?

Har ikke funnet noe skjermkort som har 2 x DVI og passiv kjøling som er bedre!

Lenke til kommentar
Intel har en tradisjonell fordel på kvalitet på chipsets, det er iallfall avgjørende for meg.

Helt enig.

Har hatt Intel siden jeg begynte, men har hørt så mye feil fra Amd folket i bygda at jeg har ikke tenk å gå over til amd...

Dette med nye systemer 754 / 939 :no:

Vi er 3guru som har intel, No probs.. I huset har vi 2Intel og en Amd, det er Amden det konstant er feil på. Noe galt med Chipset/Cpu :dontgetit:

Har også hatt intel siden eg begynte med data, men har nå kjøpt meg 5 amd maskiner som kjører 24/7 og er meeeeget stabile. Så forskjellen i dag mellom intel og amd = 0?

Så den holder ikke, siste eg kjøpte var en X2 4600+

Tror ikke du har noe galt med chipset/cpu'en din, tro heller det er driver/dårlig kjøling/defekt hovedkort/feil på ram-brikken(e) dine?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Synes det var på sin plass nå å nevne at en kar på Xtremsystems driver og kjører inn sin nyinnkjøpte X2 3800+..

Den booter greit på 3Ghz ... på luft.. og er primet i timesvis på 2.8 !! :thumbup:

Det bør tillegges at vedkommende har fjernet HS for å senke temperatur.. noe som hjalp betraktelig...

Dette er nok en CPU jeg vil karaktersiere som "gull verdt".. Bedre ytelser pr.krone finnes neppe å oppdrive..

Tror jeg legger inn en bestilling nå... :p

Lenke til kommentar
Det bør tillegges at vedkommende har fjernet HS for å senke temperatur.. noe som hjalp betraktelig...

Tror jeg legger inn en bestilling nå... :p

Sikkert bare meg men hva er HS?

Jeg har allerede lagt inn bestilling men det er ingen i Norge som har

den på lager enda. Og ingen vet når den kommer inn.

Lenke til kommentar

Helt enig, TL1000S. Dualcore er en liten revolusjon, og i 3800+ får man en fullverdig modell til god pris. Selv om dualcore er noe helt nytt, mener jeg at disse CPUene allerede er trygge kjøp. Med sine nyeste revisjoner har AMD virkelig skapt gode minnekontrollere, og 90nm teknologi er nå blitt godt etablert. Jeg angrer på at jeg kjøpte en Venice for et par måneder siden :(

Luftkjølt dualcore på 2,8... :love:

Lenke til kommentar

HS står for heatspreader, og er metallkapselen som beskytter prosessorkjernen. Hvis man fjerner denne, vil kjøleren få mer direkte kontakt med kjernen, og varmeavledingen blir mer effektiv. Fjerning krever forsiktighet, og kjøleren må modifiseres slik at den passer høydeforskjellen.

Lenke til kommentar
Har også hatt intel siden eg begynte med data, men har nå kjøpt meg 5 amd maskiner som kjører 24/7 og er meeeeget stabile. Så forskjellen i dag mellom intel og amd = 0?

Så den holder ikke, siste eg kjøpte var en X2 4600+

Tror ikke du har noe galt med chipset/cpu'en din, tro heller det er driver/dårlig kjøling/defekt hovedkort/feil på ram-brikken(e) dine?

Enig,dette var i "hine hårde dager" og er en saga blott i dag ,dessuten var det vel ikke cpuène som var ustabile da heller, men det skyldes vel mere chipsettene .

Lenke til kommentar

HS står for heatspreader, og er metallkapselen som beskytter prosessorkjernen. Hvis man fjerner denne, vil kjøleren få mer direkte kontakt med kjernen, og varmeavledingen blir mer effektiv. Fjerning krever forsiktighet, og kjøleren må modifiseres slik at den passer høydeforskjellen.

Er sikker for de som har mye penger og mye fritid. Og som tør!

Men "tjener" en mye på å ta vekk HS?

Lenke til kommentar

Alle som gjør det, forteller om stor temperaturforskjell!

okey da har jeg lest litt om fjerning av HS, og har lært noe i dag også.

Men tror ikke jeg prøver, kjipt å svi av 3250 kroner hvis en er litt uheldig.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Bare som en liten "reminder" om at det er greit å vurdere 830D også...

Ser ut som jeg kan få det morro med den (X2'n må jeg nok vente litt på).. Var jo imponert over 3Ghz med X2 3800+... 5.4Ghz med 830D er jo kanskje strået hvassere... Dette er jo "ekstremkjøling" dog... Beste jeg har sett med vann og luft på Xtremesystems er hhv. 4.2Ghz of 3.7Ghz (830D og 820D)...

Lenke til kommentar

Enig, 830 er absolutt ikke dumt. Kjører 830'n min på 3,6 med boxed-kjøler, når Abit endelig klarte å somle seg til å lage en Bios til AL8 som fiksa EIST-buggen kjørte den på 33 grader "idle" (DC, netlimiter og Fsecure bare som kjørte) med både boxedvifta og systemvifta på laveste hastighet. C1E + EIST = kaldt. I går ble det kjøpt inn en Zalman 7700 Cu, så nå håper jeg at det skal bli like stille også ved full load på begge kjerner. Her er det helt klart luftkjølt overklokkingspotensiale i bøtter og spann.

Pcmark04: http://service.futuremark.com/compare?pcm04=3040936

05: http://service.futuremark.com/compare?pcm05=57755

Ikke mye å skryte av egentlig men tatt i betrakning dårlig harddisk, elendig GPU og latterlig billig minne så er det ikke verst! Egentlig bare tull å klokke også, her er det nok ytelse uansett.

Lenke til kommentar

Jeg har vel bestemt meg og velger AMD løsningen.

Ringte Netshop, men de kunne ikke si når de ville få den på lager.

Og det er kun den delen jeg mangler for å kunne bygge pcen :hrm:

Det er vel ingen her som har en cpu som de vil selge billig til meg?

Jeg vil bygge, bygge, bygge pc nå!

Lenke til kommentar
Jeg har vel bestemt meg og velger AMD løsningen.

Ringte Netshop, men de kunne ikke si når de ville få den på lager.

Og det er kun den delen jeg mangler for å kunne bygge pcen :hrm:

Det er vel ingen her som har en cpu som de vil selge billig til meg?

Jeg vil bygge, bygge, bygge pc nå!

Ok....Jeg mangler bare skjermkortet for og få ferdig PC`en....Irriterende og vente :(

Lenke til kommentar

Bare lurer på noe om hvordan dual cores fungerer. Har lest endel tester, men ikke funnet noen som nevner dette.

Vil en dual core kunne kjøre 2 programmer i f.eks windows xp på hver sin kjerne? Som hvis jeg spiller WoW og har winamp kjørende, vil de da ha hver sin cpu da liksom? Har endel problemer nå at winamp ofte begynner å hakke.

Lenke til kommentar
Bare lurer på noe om hvordan dual cores fungerer. Har lest endel tester, men ikke funnet noen som nevner dette.

Vil en dual core kunne kjøre 2 programmer i f.eks windows xp på hver sin kjerne? Som hvis jeg spiller WoW og har winamp kjørende, vil de da ha hver sin cpu da liksom? Har endel problemer nå at winamp ofte begynner å hakke.

Ja, dualcore er ganske enkelt to prosessorer på samme brikke. De deler en felles minnekontroller, og den integrerte nordsiden på AMD X2 gjør også at kjernene kommuniserer mer effektivt enn to singlecore-CPUer i hver sin sokkel ville ha gjort.

Det er operativsystemet som deler programvaren inn i forskjellige "tråder", og Windows 2000 / XP har støtte for flertrådskjøring. Det vil alltid være mange småapplikasjoner som kjører i bakgrunnen, men i dualcore vil oppgaver fordeles imellom kjernene - altså vil multitasking gå betydelig glattere. Selv om man ikke vil se den fulle gevinsten av dette før spill og programmer blir skreddersydd for dualcore, er det flere fordeler allerede idag. Windows kan altså dele forskjellige oppgaver imellom kjernene, og alle programmer som er optimalisert for hyperthreading vil også dra fordel av dualcore.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...