tbend Skrevet 3. august 2005 Del Skrevet 3. august 2005 Intel har en tradisjonell fordel på kvalitet på chipsets, det er iallfall avgjørende for meg. Helt enig. Har hatt Intel siden jeg begynte, men har hørt så mye feil fra Amd folket i bygda at jeg har ikke tenk å gå over til amd... Dette med nye systemer 754 / 939 Vi er 3guru som har intel, No probs.. I huset har vi 2Intel og en Amd, det er Amden det konstant er feil på. Noe galt med Chipset/Cpu Lenke til kommentar
Re-Offender Skrevet 3. august 2005 Del Skrevet 3. august 2005 (endret) Vel, AMD har kanskje solgt en del dritt fram til Athlon kom, men har bare positivt å si siden den kom. Northwood var den siste ok p4`en, men siden da har jeg ikke luktet på intel. Hadde selv en northwood 2,4 som var kjempeglad i å kjøre +3,3GHz.. Men siden Press(hot) kom.. ja uff Når det gjelder P4(D) hadde jeg aldri vurdert å kjøpt denne! Selv om den hadde bedre ytelse og myyye lavere pris omså, problemet med P4 er at den er alt for varm. Så kan jo alle dere P4 fanboys gå å drømme vidre om revolusjonerende nye steppinger som reduserer effektforbruket til det halve (som enda da hadde vært for høyt) En annen ekkel ting med Intel nå til dags, er det økende behovet for å måtte skifte chipset. Man kan f.eks ikke bruke en x2 CPU i et halvt år gammel hovedkort, pga manglende chipset støtte. Endret 3. august 2005 av ArcticOC Lenke til kommentar
Re-Offender Skrevet 3. august 2005 Del Skrevet 3. august 2005 (endret) *Host* Dothan *Host* *Host*?! Er det ikke P4(D) vi diskuterer her?! har jeg eller kanskje du gått glipp av noe? Joda.. Selv om Dothan bruker lite strøm, får man den uansett ikke med 64Bit eller dobbelkjerne! Men du kommer sikkert til å poengtere at "det kommer snart", vel.. hvis snart betyr 1år *haha* ja så kommer den "snart" Dessuten er jo dothan veldig prisvennlig.. billige hovedkort og CPU`er også *not* stort pluss i boka for det enorme utvalget i hovedkort også *not* Endret 3. august 2005 av ArcticOC Lenke til kommentar
Re-Offender Skrevet 3. august 2005 Del Skrevet 3. august 2005 (endret) Støyfri pc er mitt hovedmål!!! Hold deg for guds skyld unna P4(D) hvis det er hovedmålet ditt. Går "fint" ann å komme seg ned på 0db på et amd system: http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=378691&st=1563 ..tviler sterkt på å jeg hadde klart samme tingen på en P4 plattform (uten at CPU begynte å speed trottle kraftig) Endret 3. august 2005 av ArcticOC Lenke til kommentar
HKS Skrevet 3. august 2005 Del Skrevet 3. august 2005 Har hatt Intel siden jeg begynte, men har hørt så mye feil fra Amd folket i bygda at jeg har ikke tenk å gå over til amd...Dette med nye systemer 754 / 939 Vi er 3guru som har intel, No probs.. I huset har vi 2Intel og en Amd, det er Amden det konstant er feil på. Noe galt med Chipset/Cpu På dekstopen har jeg bare hatt AMD de siste årene... At AMD er så mye mer ustabilt er en stor myte... Nøkkelordet her er å velge riktige komponenter... Særlig dårlig minne tryner mange maskiner. JA, også Intel maskiner. Sett inn "ikke kompatibelet" minne på et Intel hovedkort og få problemer. Mine erferinger er at hvis man velger komponenter med omhu så er begge like stabile. Eneste problemet med Intel (Pentium 4 5- og 6-serie og Pentium D) er at det blir j**** varmt.... *Host* Dothan *Host* Joa... Dorthan er god til sitt bruk, derfor har jeg en Dorthan i laptopen min... Ville ikke hatt det i den stasjonære PC'en min for å si det sånn... Sammenlignet med Athlon 64 X2 som jeg har nå så hadde jeg ikke fått 64-bit støtte, samt mye dårligere multitasking ytelse... Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 3. august 2005 Del Skrevet 3. august 2005 (endret) *Host* Dothan *Host* *Host*?! Er det ikke P4(D) vi diskuterer her?! har jeg eller kanskje du gått glipp av noe? Joda.. Selv om Dothan bruker lite strøm, får man den uansett ikke med 64Bit eller dobbelkjerne! Dessuten er jo dothan veldig prisvennlig.. billige hovedkort og CPU`er *not* Jeg skjønner du er begeistret for AMD.. og X2, men din aversjon mot P4(E) er litt latterlig...men du er ikke alene.. På Xtremesystems er det relativt mange AMD-fanbois som ser det som sin livsoppgave å "spamme" enhver Intel-tråd (og det i Intelfora!) med de samme argumentene som du kommer med over her.. Vi som ikke er så veldig opptatt av dette med varme/effekt-forbruk kontra klokkbarhet er rimelig lei av dette.. Nok om det... Og så å komme med argumenter om høy pris på Dothan-system... tyder på at det nok er du og ikke "tbend" som har gått glipp av noe her. Hk for du får ca. 800.. og en 730 (noe dyrere er mindre smart for å si det sånn) koster i underkant av kr.1800.. Da har du en platform som er uslåelig i bruksområder for de av oss som legger vekt på slik bruk (benchmarks, 3D-spill). Men at Dotan kanskje er mer for spesielt interesserte er nok helt korrekt.. Edit og PS: Ad subject er det vel liten tvil om at X2 totalt sett er det beste valget.. nå når x2 3800 kommer i butikkene... Jeg skal selv gjøre meg opp en mening 830D kontra X2 3800+ når jeg har begge system "oppe og går" og etter max.tweak.. Vil vel tro at X2'n blir det beste kjøpet.. Endret 3. august 2005 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
tbend Skrevet 3. august 2005 Del Skrevet 3. august 2005 (endret) Hk for du får ca. 800.. og en 730 (noe dyrere er mindre smart for å si det sånn) koster i underkant av kr.1800.. Da har du en platform som er uslåelig i bruksområder for de av oss som legger vekt på slik bruk (benchmarks, 3D-spill). Men at Dotan kanskje er mer for spesielt interesserte er nok helt korrekt.. Skulle til å si det. Dothan er jo ikke nå dyrere løsning enn en dualcore Amd. Den produserer ca 1/3 av den varmen den iskalde X2ern gjør. Men nok om det. Du kan godt få en kald P4D, sett på en xp120 kjøler med ei pen 12*12cm vifte så skal du se at du aldri blir å angre! Endret 3. august 2005 av tbend Lenke til kommentar
Re-Offender Skrevet 3. august 2005 Del Skrevet 3. august 2005 (endret) *Host* Dothan *Host* *Host*?! Er det ikke P4(D) vi diskuterer her?! har jeg eller kanskje du gått glipp av noe? Joda.. Selv om Dothan bruker lite strøm, får man den uansett ikke med 64Bit eller dobbelkjerne! Dessuten er jo dothan veldig prisvennlig.. billige hovedkort og CPU`er *not* Jeg skjønner du er begeistret for AMD.. og X2, men din aversjon mot P4(E) er litt latterlig...men du er ikke alene.. På Xtremesystems er det relativt mange AMD-fanbois som ser det som sin livsoppgave å "spamme" enhver Intel-tråd (og det i Intelfora!) med de samme argumentene som du kommer med over her.. Vi som ikke er så veldig opptatt av dette med varme/effekt-forbruk kontra klokkbarhet er rimelig lei av dette.. Nok om det... Og så å komme med argumenter om høy pris på Dothan-system... tyder på at det nok er du og ikke "tbend" som har gått glipp av noe her. Hk for du får ca. 800.. og en 730 (noe dyrere er mindre smart for å si det sånn) koster i underkant av kr.1800.. Da har du en platform som er uslåelig i bruksområder for de av oss som legger vekt på slik bruk (benchmarks, 3D-spill). Men at Dotan kanskje er mer for spesielt interesserte er nok helt korrekt.. Du så vel at trådstartet har satt lav støy som øverste prioritet? Ikke mist fokus så totalt da mann.. Du skal jobbe ganske hardt for å få en 830D *lydløs på luftbasert kjøling (uten at CPU må trottle) Ang. det med "fanboy" så blir dette for dumt å nevne. AMD har rett og slett flere fordeler som taler for seg enn det intel har. Når Intel kommer med en CPU som har flere fordeler framfor AMD kan jeg love deg at jeg er den første som ville anbefalt denne til noen som hadde spurt. Uansett pris på Pentium M, så mangler den flere vesentlige ting som har vært nevnt tidligere i tråden. *med "lydløs" mener jeg ingen lyd Endret 3. august 2005 av ArcticOC Lenke til kommentar
tbend Skrevet 3. august 2005 Del Skrevet 3. august 2005 (endret) Uansett pris på Pentium M, så mangler den flere vesentlige ting som har vært nevnt tildigere i tråden. Hva skal med 64bit da? Er ikke alle som kjører 64bits windows selv om de har en 64bits cpu! VELDIG få! Det er det eneste negative jeg kan se med Dothan. *med "lydløs" mener jeg ingen lyd Får man ikke til på dualcore uansett på luft! Endret 3. august 2005 av tbend Lenke til kommentar
Re-Offender Skrevet 3. august 2005 Del Skrevet 3. august 2005 Uansett pris på Pentium M, så mangler den flere vesentlige ting som har vært nevnt tildigere i tråden. Hva skal med 64bit da? Er ikke alle som kjører 64bits windows selv om de har en 64bits cpu! VELDIG få! Det er det eneste negative jeg kan se med Dothan. heh.. Jo, ser heller ikke for meg at folk kommer til å kjøre 64bit OS et år fra nå. Tror hele 64 greia er en bløff for å si det mildt Lenke til kommentar
Re-Offender Skrevet 3. august 2005 Del Skrevet 3. august 2005 (endret) *med "lydløs" mener jeg ingen lyd Får man ikke til på dualcore uansett på luft! Og det sier hvem? Jeg klarer det fint Tror nok riggen min (bildet under) hadde fått et trottle problem med en x2 Intel Endret 3. august 2005 av ArcticOC Lenke til kommentar
HKS Skrevet 3. august 2005 Del Skrevet 3. august 2005 (endret) Uansett pris på Pentium M, så mangler den flere vesentlige ting som har vært nevnt tildigere i tråden. Hva skal med 64bit da? Er ikke alle som kjører 64bits windows selv om de har en 64bits cpu! VELDIG få! Det er det eneste negative jeg kan se med Dothan. Kan nevne mer: - Dårlig FP ytelse i profesjonelle programmer (ja, jeg bruker noen av dem) - Må klokkes for å få god ytelse på det. - Meget begrenset utvalg på hovedkort Jeg kjører både 64-bit Windows på maskinen min og 64-bit Linux! Det er heller ikke noen garanti på at Dorthan prosessorene klokker like bra... OG jeg klokker generelt sett ikke prosessorene mine... Edit: heh.. Jo, ser heller ikke for meg at folk kommer til å kjøre 64bit OS et år fra nå. Tror hele 64 greia er en bløff for å si det mildt Det tror ikke jeg... Se på Beta1 av Windows Vista (Longhorn) den er 64-bit. Når Vista lanseres kommer 32-bit og 64-bit sammtidig, så jeg tror 64-bit blir bare mer og mer utbredt Endret 3. august 2005 av [GDI]Raptor Lenke til kommentar
Re-Offender Skrevet 3. august 2005 Del Skrevet 3. august 2005 Raptor' date='03/08/2005 : 14:16'] heh.. Jo, ser heller ikke for meg at folk kommer til å kjøre 64bit OS et år fra nå. Tror hele 64 greia er en bløff for å si det mildt Det tror ikke jeg... Se på Beta1 av Windows Vista (Longhorn) den er 64-bit. Når Vista lanseres kommer 32-bit og 64-bit sammtidig, så jeg tror 64-bit blir bare mer og mer utbredt Beklager, glemte å nevne at jeg var i "ironimodus" da jeg skrev det der Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 3. august 2005 Del Skrevet 3. august 2005 (endret) Du så vel at trådstartet har satt lav støy som øverste prioritet? Ikke mist fokus så totalt da mann.. Spar deg slike kommentarer.. Hovedpoenget til trådstarter var "mest bang for the bucks".. og da stiller kandidatene rimelig likt.. slik jeg ser det.. foreløpig... Som "tbend" skriver...: Lydløs og luftkjøling er en selvmotsigelse... Med god nok (vann)-kjøling hører du ikke noe til hverken en 830D eller en X2 3800+, men bevares... Er du veldig opptatt av å spare noen kroner i året på strøm.. kontra det selvmotsigende i å bruke ett-par-titalls-tusen på hw.. "be my guest"... Endret 3. august 2005 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 3. august 2005 Del Skrevet 3. august 2005 *med "lydløs" mener jeg ingen lyd Får man ikke til på dualcore uansett på luft! Og det sier hvem? Jeg klarer det fint Tror nok riggen min (bildet under) hadde fått et trottle problem med en x2 Intel Sannsynligvis .. men har du "riggen" din montert på "parketten" til vanlig.. eller har du den i ett kabinett? Blir det ikke litt varmeproblem med en slik løsning dersom det ikke er god nok utlufting (les:vifter som lager lyd)? Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 3. august 2005 Del Skrevet 3. august 2005 (endret) *Host* Dothan *Host* *Host*?! Er det ikke P4(D) vi diskuterer her?! har jeg eller kanskje du gått glipp av noe? Joda.. Selv om Dothan bruker lite strøm, får man den uansett ikke med 64Bit eller dobbelkjerne! Dessuten er jo dothan veldig prisvennlig.. billige hovedkort og CPU`er *not* Jeg skjønner du er begeistret for AMD.. og X2, men din aversjon mot P4(E) er litt latterlig...men du er ikke alene.. På Xtremesystems er det relativt mange AMD-fanbois som ser det som sin livsoppgave å "spamme" enhver Intel-tråd (og det i Intelfora!) med de samme argumentene som du kommer med over her.. Vi som ikke er så veldig opptatt av dette med varme/effekt-forbruk kontra klokkbarhet er rimelig lei av dette.. Nok om det... Og så å komme med argumenter om høy pris på Dothan-system... tyder på at det nok er du og ikke "tbend" som har gått glipp av noe her. Hk for du får ca. 800.. og en 730 (noe dyrere er mindre smart for å si det sånn) koster i underkant av kr.1800.. Da har du en platform som er uslåelig i bruksområder for de av oss som legger vekt på slik bruk (benchmarks, 3D-spill). Men at Dotan kanskje er mer for spesielt interesserte er nok helt korrekt.. Du så vel at trådstartet har satt lav støy som øverste prioritet? Ikke mist fokus så totalt da mann.. Du skal jobbe ganske hardt for å få en 830D *lydløs på luftbasert kjøling (uten at CPU må trottle) Ang. det med "fanboy" så blir dette for dumt å nevne. AMD har rett og slett flere fordeler som taler for seg enn det intel har. Når Intel kommer med en CPU som har flere fordeler framfor AMD kan jeg love deg at jeg er den første som ville anbefalt denne til noen som hadde spurt. Uansett pris på Pentium M, så mangler den flere vesentlige ting som har vært nevnt tidligere i tråden. *med "lydløs" mener jeg ingen lyd Joda det er greit nok at Inteln produserer mere varme og at det derfor kreves mere for å få denne så stille som mulig kontra en A64. Men derfra til de argumentene du og flere bruker ang denne "forferdelige varmovnen" må jeg si er sterkt overdrevet og minner meg om at det her er folk som uttaler seg om at "kun det jeg selv har er bra". Mulig jeg tar feil men det virker sånn. Nå kjører jeg selv med A64 men bygger jo en del maskiner med begge systemer og må si ditt argument er sterkt overdrevet. Hadde det vært slike store problemer som du/dere fremstiller så hadde vel neppe mellom 80 og 90% av alle maskiner som selges kjørt med disse prosessorne, ja sogar var det vel en økning i salget siste kvartal. Det var det jeg ville si om dette, la oss nå gå tilbake til topic og ikke la dette bli en kranglepost som så mange andre Intel/amd poster har blitt Vi kan vel alle være enige om at X2 3800 yter litt bedre og er litt kjøligere, men spørsmålet blir om noen vil merke forskjellen i praktisk bruk. Jeg vil si neppe og dermed er en vel så langt at det blir opp til den enkelte å kjøpe det han/hun føler mest for. Men det er ikke tvil om at det på en del forum er mest "akseptert" å ha en amd Endret 3. august 2005 av Snekker`n Lenke til kommentar
lohelle Skrevet 3. august 2005 Del Skrevet 3. august 2005 (endret) Er egentlig litt AMD fanboy jeg da.. men uansett. Kast gjerne terning! Begge systemene vil være KNALLGODE! Kjøp gjerne en XP-120 kjøler med en god stillegående vifte, og BEGGE systemene vil være relativt kjølige og meget støysvake! EDIT: jeg har prøvd begge (ikke 3800+ da.. men 4200+) Endret 3. august 2005 av lohelle Lenke til kommentar
Djenga Skrevet 3. august 2005 Del Skrevet 3. august 2005 Ta en titt på denne Siten. Meget detaljert og god test utført av Techreport. Denne testen har ikke tatt med Intel D830 men med D840 som er da en nyere og bedre versjon. Testen skal vel tale for seg ?? Jeg vil ha gått for Amd x2 3800+ hvis jeg var deg. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 3. august 2005 Del Skrevet 3. august 2005 Ta en titt på denne Siten. Meget detaljert og god test utført av Techreport. Denne testen har ikke tatt med Intel D830 men med D840 som er da en nyere og bedre versjon. Testen skal vel tale for seg ?? Jeg vil ha gått for Amd x2 3800+ hvis jeg var deg. He he du fikk med deg at det var en "større" Intelprosessor i den testen, men ikke at det var en "større" amd prosessor Det er jo en X2 4200 som brukes der ikke en X2 3800 , greit å få med begge deler om en først skal poengtere noe Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå