M-WaWe Skrevet 1. august 2005 Del Skrevet 1. august 2005 Hei, Er enda usikker og i morgen er siste mulighet til å forandre på ordren som jeg har lagt inn hos netshop. Jeg spiller ikke spill og driver mest med multi tasking, som f.eks foto og film redigering, surfing og musikk. Ser nå at AMD X2 3800+ er kommet på markedet og er veldig usikker på hva jeg bør kjøpe, eller hva som passer meg best og hva som er best å satse på i framtiden. Har satt sammen 2 forslag med CPU og hovedkort: Intel basert system: Cpu: Intel Pentium D 830 til 2819 hos mpx. Hovedkort: Gigabyte GA-8I955X Royal til 1995 kroner hos netshop. AMD basert system: Cpu: AMD Athlon 64 X2 3800+ til 3250 kroner hos netshop. Hovedkort: Asus A8N-SLI Premium til 1795 kroner hos netshop. Det er kun 231 kroner som skiller disse 2 systemene. Og med andre ord så betyr det at pengene ikke avgjør hva jeg skal ha eller ikke ha. Hart i utgangspunktet bestilt AMD basert system men det er mange som sier at jeg heller burde ha Intel basert system da de gir bedre resultater når en driver med multitasking. Så hva bør jeg velge? Hva gir mest for pengene og vil jeg merke at multitasking vil gå treigere hvis jeg velger f.eks AMD? Hva gir mest "bang for the bucks"? Håper noen kan komme med forslag til hva jeg bør gjøre! Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 1. august 2005 Del Skrevet 1. august 2005 Nå har jeg ikke prøvd noen av dem enda så jeg kan ikke si noe sikkert,men vil tro de yter temmelig likt. Så om du er blitt annbefalt Intel andre steder blir du garantert annbefalt amd her på forumet :-). Lenke til kommentar
HKS Skrevet 1. august 2005 Del Skrevet 1. august 2005 (endret) Jeg mener at AMD løsningen gir mest "bang for the buck" La meg bare sitere AnandTech sin test av Atlhon 64 X2 3800+ There's not much to say here other than that the Athlon 64 X2 3800+ is the clear choice for any user at this price point. What you give up in single threaded performance is more than made up for by the improvements in multitasking and multithreaded application performance. Kommer sikkert til å bli grilla av Intel fanatikrene nå, men Athlon 64 X2 prosessorene slår Pentium D i de fleste testene. En av hovedfordelene med Athlon prosessoren er at de utvikler mindre varme i full load enn hva Pentium D gjør i idle. Edit: Intel Pentium D prosessoren har ikke HyperThreading... Endret 1. august 2005 av [GDI]Raptor Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 1. august 2005 Del Skrevet 1. august 2005 (endret) Raptor,01/08/2005 : 23:11] Jeg mener at AMD løsningen gir mest "bang for the buck" La meg bare sitere AnandTech sin test av Atlhon 64 X2 3800+ There's not much to say here other than that the Athlon 64 X2 3800+ is the clear choice for any user at this price point. What you give up in single threaded performance is more than made up for by the improvements in multitasking and multithreaded application performance. Kommer sikkert til å bli grilla av Intel fanatikrene nå, men Athlon 64 X2 prosessorene slår Pentium D i de fleste testene. En av hovedfordelene med Athlon prosessoren er at de utvikler mindre varme i full load enn hva Pentium D gjør i idle. Edit: Intel Pentium D prosessoren har ikke HyperThreading... Nei hvorfor skulle du bli grillet så lenge du holder deg til fakta, det største ankepunktet mot X2 har jo vært prisen ikke ytelsen, nå rettes jo dette opp en del med X2 3800. Når det gjelder testene er det en 820 og ikke en 830 som er brukt der forskjellen på de er vel at 820 kjører 2,8 og 830 kjører 3,0 . Edit: Intel Pentium D prosessoren har ikke HyperThreading... Stemmer, det er vel fordi dette ikke har noe for seg på en dobbeltkjærne Endret 1. august 2005 av Snekker`n Lenke til kommentar
M-WaWe Skrevet 1. august 2005 Forfatter Del Skrevet 1. august 2005 er det bare noen rykter som sier at Intel er bedre på multitasking og at AMD er bedre på spill? Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 1. august 2005 Del Skrevet 1. august 2005 er det bare noen rykter som sier at Intel er bedre på multitasking og at AMD er bedre på spill? Nei,men da snakker du om enkeltkjerneprosessorer. Der hadde Intel en fordel med hypertrading som du enkelt kan si "lurte" systemet til å tro at du hadde to cpuèr og dermed jobbet det mer effetivt, dette hadde imidlertid liten/ingen innvirkning i spill. Lenke til kommentar
th-3 Skrevet 1. august 2005 Del Skrevet 1. august 2005 Det har egentlig ikke noe å si hva du kjøper av de to. Det er jo slik at X2 er sterkere i snitt, men også er det slik at D820 har slått x2 4200+ i noen scenarioer, og da vil jo D830 få en brukbar fordel over x2 3800+ i de scenarionene. På linux var det bare i spill at X2 4200+ slo Intel, så skal du ikke spille så står du helt fritt. Har D830 og synes ikke varme er problematisk, faktisk liker jeg det med en slik kald Juli måned :!: Kjører super-pi osv i bakgrunnen i skrivende stund for å varme meg litt her (55 grader CPU). Idle-varme er langt ifra ille, går fint an å få dem under 40 grader med boxed-vifta på aller laveste fart, også ved litt overklokking. Deilig prosessor, men X2 er sikkert like deilige, du merker garantert ikke forskjell mellom dem i praktisk bruk. Intel har en tradisjonell fordel på kvalitet på chipsets, det er iallfall avgjørende for meg. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 2. august 2005 Del Skrevet 2. august 2005 Jeg skal også ha ett X2-system, men jeg har bestilt dette..: i945P- til kr.873 og 830D til kr.2870. Dette blir ett rimelig og godt ytende dual-core system håper jeg... Sparer i tillegg porto da jeg henter varen i butikken... HK har jeg kjøpt.. alt unntatt CPU er montert.. CPU kommer ila. neste uke ifølge Pyton.. Kommer tilbake med testresultater når systemet er oppe og går... "Folket" på Xtremesystems rapporter om klokk på over 4Ghz med vannkjøling.. Prime95-stabilt.. Ser lovende ut.. til tross for "wattage"... (Jeg har en *fet* OSZ Modstream til å drive systemet).. Lenke til kommentar
Bob Ibsen Skrevet 2. august 2005 Del Skrevet 2. august 2005 Edit: Intel Pentium D prosessoren har ikke HyperThreading... Stemmer, det er vel fordi dette ikke har noe for seg på en dobbeltkjærne Ekte dualcore er selvsagt å foretrekke fremfor singlecore med HyperThreading-støtte. Men Pentium D 840 XE støtter jo hyperthreading, altså to fysiske pluss to logiske kjerner. Lenke til kommentar
M-WaWe Skrevet 2. august 2005 Forfatter Del Skrevet 2. august 2005 Slik jeg har forstått det så utvikler AMD ikke så mye varme som Intel gjør. Og mindre varme = mindre kjøling = mindre støy. Stemmer dette? Og i så tilfelle er det snakk om så lite som 1 grad i forskjell, eller det såpass mye forskjell at en faktisk merker forskjell? Spørmålene er faktisk ganske greie siden jeg skal lage støyfri pc og mindre kjøling betyr mindre støy! Og sånn helt på tampen, så blir jeg ikke så veldig mye klokere siden det er temmelig delt på valget mellom AMD og Intel i denne tråden Lenke til kommentar
Mr.Elendig Skrevet 2. august 2005 Del Skrevet 2. august 2005 Det er fleire netsteder som har hatt eindel problem med intel sin dobbeltkjerneprossessor, mtp- ytelse og stabilitet. Om dette gjalt bare dei første prosessorane som kom på markede, eller det fortsatt er problemer, veit eg derrimot ikkje. Lenke til kommentar
HKS Skrevet 2. august 2005 Del Skrevet 2. august 2005 Her har vi en direkte sammenligning mellom prosessorene: http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2484&p=5 Samtlige av testene AnandTech har der blir PEntium prosessoren slått... The victory is clear and without debate, at the $300 - $400 price point, the Athlon 64 X2 3800+ is the dual core processor to get. Her en en graf fra Xbitlabs som illustrerer forskjellen i strømbruk under last... X2 prosessoren er betraktlig kjøligere enn Pentium D Lenke til kommentar
M-WaWe Skrevet 2. august 2005 Forfatter Del Skrevet 2. august 2005 Raptor' date='02/08/2005 : 09:57'] Her en en graf fra Xbitlabs som illustrerer forskjellen i strømbruk under last... X2 prosessoren er betraktlig kjøligere enn Pentium D Det så skikkelig bra ut og da tror jeg at AMD ligger best ann hos meg. Selv om jeg nok er litt Intel tilhenger så bør jeg vel svelge en "kamel" eller to og gå for AMD. Hadde AMD for 5-6 år siden og var ikke fornøyd, men de har sikkert blitt bedre med årene. Lenke til kommentar
HKS Skrevet 2. august 2005 Del Skrevet 2. august 2005 Det så skikkelig bra ut og da tror jeg at AMD ligger best ann hos meg. Selv om jeg nok er litt Intel tilhenger så bør jeg vel svelge en "kamel" eller to og gå for AMD. Hadde AMD for 5-6 år siden og var ikke fornøyd, men de har sikkert blitt bedre med årene. Jepp! Jeg sitter selv med det A8N-SLI Premium hovedkortet du har satt opp, det fungerer meget bra! Layout og innholdsmessig er det ett av de bedre hovedkortene jeg har sett. På dobbelt-kjerne synes jeg at det ikke er noe tvil om at AMD har et mye bedre produkt enn Intel Lenke til kommentar
M-WaWe Skrevet 2. august 2005 Forfatter Del Skrevet 2. august 2005 Raptor' date='02/08/2005 : 10:39'] Jeg sitter selv med det A8N-SLI Premium hovedkortet du har satt opp, det fungerer meget bra! Layout og innholdsmessig er det ett av de bedre hovedkortene jeg har sett. Ja utifra hva alle har anbefalt meg så er det dette kortet som blir nevnt. Og jeg tror også det skal gjøre nytten for meg selv om det ikke er blandt de billigste. Og så er det lydløst også Lenke til kommentar
Splitter Skrevet 2. august 2005 Del Skrevet 2. august 2005 Blir sikkert en en flott maskin det der. men jeg lurer litt på hvorfor du velger et hovedkort med SLI hvis du ikke skal spille. Det finnes vel billigere hovedkort som har det du trenger uten SLI? Selv har jeg akkurat kjøpt DETTE hovedkortet, og er veldig fornøyd så langt. Sparer noen penger på slikt også. Lenke til kommentar
BolleKalle Skrevet 2. august 2005 Del Skrevet 2. august 2005 (endret) Haha er du Intel tilhenger fordi du hadde AMD for 5-6 år siden og var ikke fornøyd Husk at Asus kortet stinker til overklokking. Endret 2. august 2005 av HeRbie Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 2. august 2005 Del Skrevet 2. august 2005 Haha er du Intel tilhenger fordi du hadde AMD for 5-6 år siden og var ikke fornøyd Husk at Asus kortet stinker til overklokking. Er det så rart,mange som har prøvd et produkt og blitt skuffet for så å prøve et annet som ga full klaff og dermed ikke ser nødvendigheten i å skifte igjen, det er slettes ikke så rart. Det er jo de som overhode ikke kunne tenke seg å bruke Intel uten engang å ha prøvd det Lenke til kommentar
M-WaWe Skrevet 2. august 2005 Forfatter Del Skrevet 2. august 2005 men jeg lurer litt på hvorfor du velger et hovedkort med SLI hvis du ikke skal spille. Det finnes vel billigere hovedkort som har det du trenger uten SLI? Selv har jeg akkurat kjøpt DETTE hovedkortet, og er veldig fornøyd så langt. Sparer noen penger på slikt også. Hallo, Det er ett par grunner og de er følgende: 1. Det har 8 stk Sata kontakter siden jeg har mange harddisker som skal kobles til. 2. Det har 2 nettverkskort. 3. Det andre er at mange har anbefalt det. 4. Har kommet godt ut i tester. Og så en dårlig ting: 1. Prisen!!!! Skulle ønske at jeg hadde funnet ett billigere HK men dette kortet hadde de tingene jeg ønsket. Så sånn er det. Men har du noen forslag til billigere HK som har mange Sata kontakter og som kan bruke AMD X2 3800+, så kom med forslag!! Lenke til kommentar
M-WaWe Skrevet 3. august 2005 Forfatter Del Skrevet 3. august 2005 Haha er du Intel tilhenger fordi du hadde AMD for 5-6 år siden og var ikke fornøyd Husk at Asus kortet stinker til overklokking. Nå har jeg aldri overklokket i mitt liv, og vet ikke åssen jeg gjør det. Men mitt hovedmål er ikke å få mest mulig kraft ut av maskinen, men rett og slett få en rolig PC. Og slik jeg tolker det så betyr overklokking mer kjøling som igjen betyr mye mer støy. Da hadde jeg ikke trengt å ha kjøpt SilenX vifter som kun gir 11db. Og jeg har kjøpt 4 x 120mm til 249 kroner pr stk. Støyfri pc er mitt hovedmål!!! En siste ting, er det virkelig så dårlig? Og hvorfor? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå