Gå til innhold

Bygge egen PC fra PS data


Anbefalte innlegg

Jeg vil iløpet av høsten kjøpe meg en ny datamaskin. Jeg har lyst til å bygge den selv, og tenker at jeg kan bruke PS data sin pc-bygger. Men før jeg gjør det vil jeg stille et par spørsmål her på forumet:

 

- Først av alt vil jeg vite litt om hva som er viktig å huske når man bygger en datamaskin (jeg vet; veldig generelt spørsmål).

 

- Er disse pc-byggerne til å stole på? Finnes det andre, bedre pc-byggere enn PS Data sin?

 

- Er det lurere å bygge den HELT selv?

 

- Er det stor forskjell på om jeg bygger maskinen selv eller kjøper en pakkeløsning?

 

Jeg VET at det går an å lete litt i forumet for å finne svar på det meste - men jeg vet også at dette kan være litt vanskelig. De fleste tråder har bare deler av informasjonen jeg leter etter, derfor kan det ta mye tid å samle informasjonen. Om noen vet om gode tråder så gjerne kom med linker.

 

På forhånd takk!

 

Mvh

Karl Yngve Lervåg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, jeg såg at netshop også hadde en sånn pc-bygger. Det virket som om prisene her var litt bedre (prøvde å sette opp to identiske maskiner). Men så virket det også som om pc-byggeren på PS data var lettere å bruke. Den var i alle fall meget brukervennlig.

 

Netshop var billigere om jeg ville at de skulle bygge - men det er mulig jeg vil spare de pengene ved å bygge selv.

Lenke til kommentar

Min erfaring er at selve byggingen ofte er den letteste biten. Det som kan skape problemer er når det kommer til innsatlering av OS og drivere.

 

I 99% av tillfellene er det å bygge sin egen PC det samme som å bygge Lego. Det går greit og ingen problemer.

 

Det er når du skal ha noe helt spesielt at det kan bli noe vanskligere.

 

Helt til slutt. Vokt det for trollet som heter statisk elektrisitet. Det trollet har skapt mange problemer.

 

Lykke til videre. :thumbup:

Lenke til kommentar

Takk for tipset! Statisk elektrisitet er skummelt ja - skal ta mine forbehold :)

 

Installering av OS og drivere er alltid noe styr, men det går som regel bra. Har gjort det såpass mange ganger at jeg ikke tror det er noe problem. Nå er det jo likevel slik at det tar litt tid - så det er mulig jeg rett og slett ikke gidder, og betaler de ekstra hundrelappene for å slippe.

Lenke til kommentar
Min erfaring er at selve byggingen ofte er den letteste biten. Det som kan skape problemer er når det kommer til innsatlering av OS og drivere.

 

I 99% av tillfellene er det å bygge sin egen PC det samme som å bygge Lego. Det går greit og ingen problemer.

 

Det er når du skal ha noe helt spesielt at det kan bli noe vanskligere.

 

Helt til slutt. Vokt det for trollet som heter statisk elektrisitet. Det trollet har skapt mange problemer.

 

Lykke til videre. :thumbup:

Det er best å bygge selv ja. Det er ikke vanskelig. (Bra sammenligning med Lego :yes: )

 

Men det med statisk elektrisitét er ekstremt overdrevet. Jeg har selv bygd pcer og forandret på pcer hundrevis av ganger. (siden jeg er supporter) Jeg har aldri brukt noen antistatiske "hjelpemidler". Selv med ullsokker går det fint. Mange tror de må ha antistatisk matte og lenke, pluss silkehansker. Men det er ikke nødvendig.

 

Om det vil oppstå noen form for problemer under byggingen, så bare si ifra.

 

BTW: Hvilke komponenter skal du kjøpe?

Lenke til kommentar

For øyeblikket tenker jeg litt på å bygge en PC basert på intel 775 DDR 2, med:

 

- Et fint, men ikke for dyrt kabinett

- Hovedkort kan jeg ingenting om - men det må jeg selvsagt ha

- Prosessor (gjerne 64bits (er det det som er sånn dual-prosessor?))

- 1 eller 2 GB Ram (vet heller ikke så mye om forskjell på ram)

- Skjermkort (et ganske bra et - skal kunne kjøre spill som Oblivion på høy kvalitet, helst)

- Lydkort? Vet ikke om jeg trenger det... jeg kommer muligens til å lage musikk (med Sibelius - har ikke synth)

- Nettverkskort (det er kanskje integrert i hovedkortet?), trådløst nettverkskort er viktig

- Harddisk som ikke senker systemet for mye (rask - trenger ikke være større enn 160 (har en Maxtor OnetouchII-250GB))

- DVD/CD brenner

- Mus, tastatur og sånt stæsj

- Skjerm (flatskjerm er et must - minst 17-tommer)

 

Etter litt mer tanke vet jeg nå at maskinen kommer til å bli brukt til endel spilling (jeg trenger ikke at alt er på maks kvalitet - men gjerne ganske bra), bildebehandling (photoshop), programmering og regneoperasjoner (studerer matematikk).

 

Vil prøve å holde meg under 12000,-.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...