THX 1138 Skrevet 3. august 2002 Del Skrevet 3. august 2002 Jeg har et billig tv-kort, nemlig et Pinnacle PCTV RAVE. (Jeg vet det er dårlig, og skal snart kjøpe et annet. :smile:) Uansett; her om dagen tok jeg opp filmen "Pentagon Wars" på TV3. Jeg hadde akkurat satt tv-kortet inn i min nye P4 2,26GHz-maskin, og det var lite tid igjen før filmen begynte. Derfor rakk jeg ikke å installere programmet jeg tidligere har brukt til å ta opp film med. Jeg valgte derfor å prøve opptaksfunksjonen på programmet som gjør at jeg kan se på tv (PCTV Vision). Siden jeg aldri har prøvd å ta opp noe særlig med dette, visste jeg ikke helt hvilke instillinger jeg burde velge. Jeg valgte simpelthen full oppløsning, 720*576, og en kodek som het "miro XL" (kunne bare velge mellom denne og mpeg1). Resultatet ble meget overbevisende. Faktisk er det fullstendig umulig å se forskjell på opptaket og en "live"-sending. Men, og dette er et stort men; filmen ble på hele 66 GB! Et annet problem er at lyden og bildet blir mer og mer usynkronisert utover i filmen (lyden hang etter). Dette med lyden tenkte jeg først at jeg kunne løse ved hjelp av VirtualDub (i tillegg til å klippe vekk reklamepausene). Nå har det seg imidlertid slik at VirtualDub ikke kan åpne filmen, sikkert fordi den er laget med denne merkelige kodeken. InterVideo WinProducer, som fulgte med Gf4-kortet mitt, takler dette derimot glatt. Dessverre tror jeg ikke at jeg kan rette på dette med lyden i dette programmet. Det jeg lurer på er derfor: Har noen noe forslag til hvordan jeg skal få importert filmen i VirtualDub? Eventuellt noen andre forslag? Og forresten, ettersom jeg bare har ca. 30 GB ledig plass igjen på den partisjonen med mest ledig plass (har to partisjoner, én på 10 GB og én på 101), hvordan kan jeg håndtere problemet med å få kuttet vekk reklamene? Normalt sett ville jeg kuttet ut en og en del med uavbrutt film, lagret disse hver for seg ved å bruke "direct stream copy", og satt dem sammen til slutt, for så å komprimere filmen etterpå, med DivX eller noe. Er eneste mulighet å komprimere hver og en del, for så å sette dem sammen til én film? Og forresten, noen idéer om hvorfor lyd/bile ble usynkronisert? På forhånd takk for eventuelle svar. :smile: Mvh. THX 1138 Lenke til kommentar
EC Skrevet 3. august 2002 Del Skrevet 3. august 2002 Det var nå du skulle hatt Adobe Premiere... -yummy- Lenke til kommentar
THX 1138 Skrevet 3. august 2002 Forfatter Del Skrevet 3. august 2002 Aha! Jeg har vært så heldig å få låne dette programmet av en snill tante. :smile: Nå, hadde du eller noen andre hatt noen råd om hvordan jeg skal gå fram med dette verktøyet, hadde jeg vært evig takknemlig. Jeg er ikke akkurat noen redigeringstrollmann... Edit: For å presisere hva jeg lurer på: Jeg regner med at jeg klarer å klippe vekk reklamen med Premiere, men dette med usynkronisert lyd har jeg ingen idé om hva jeg skal gjøre med. Som sagt har jeg kun brukt VirtualDub til dette før. [ Denne Melding var redigert av: THX 1138 på 2002-08-03 11:52 ] Lenke til kommentar
THX 1138 Skrevet 7. august 2002 Forfatter Del Skrevet 7. august 2002 Har visst glemt denne filmen noen dager, men kan jo nevne at heller ikke Premiere kunne åpne den. Jeg tror eneste løsning er å forsøke å få tak i kodeken tv-kortet mitt brukte til å komprimere ("komprimering" du liksom :razz:) opptaket med. Jeg regner med at denne er innebygd i PCTV-programvaren, og ikke er installert slik som vanlige kodeker, siden jeg ikke kan bruke MediaPlayer eller VirtualDub til å åpne filmen med. Beklageligvis har jeg ikke vært i stand til å finne kodeken, men vet i hvert fall nå at den heter "Video XL" og at FOURCC-koden er "VIXL". I tilfelle noen skulle ha denne, eller vite hvor jeg kan finne den, kan de jo si ifra. :smile: Hvis ikke jeg finner denne kodeken snart, tror jeg rett og slett at jeg bruker Intervideo WinProducer til å komprimere den med, for så å fikse lyden og kutte vekk reklamepausene med VirtualDub. Det eneste jeg ikke liker med dette, er at det virker som om WinProducer er heller dårlig til å resize. Jaja, håper jeg finner den kodeken. Wish me luck! :smile: Edit: skirveleif [ Denne Melding var redigert av: THX 1138 på 2002-08-07 03:55 ] Lenke til kommentar
orion39 Skrevet 27. august 2002 Del Skrevet 27. august 2002 http://www.moviecodec.com/codecdownload/ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå