ild Skrevet 1. august 2005 Del Skrevet 1. august 2005 Fikk satt på supersprint effektpotte idag. Bilen er en passat 1.8 90hk. ( 93 mod) Det jeg lurer på er: Trenger potta ca 1 uke før det kommer noe lyd ut av den? Håper noen kan gi meg et godt svar på dette Lenke til kommentar
Zagato Skrevet 1. august 2005 Del Skrevet 1. august 2005 Lyden kommer med en gang den. Men viss du har et veldig restriktivt eksosanlegg og en veldig lite effektiv motor som du nok har blir det ingen kjempelyd. Lenke til kommentar
Billy Bob Skrevet 1. august 2005 Del Skrevet 1. august 2005 Lyden er nok den samme uansett tid og sted. Lenke til kommentar
ild Skrevet 1. august 2005 Forfatter Del Skrevet 1. august 2005 Vil jeg få merkbart bedre lyd hvis jeg skifter helt fram til katalysatoren? Lenke til kommentar
Billy Bob Skrevet 1. august 2005 Del Skrevet 1. august 2005 Ja, de originale rørene er litt av flaskehalsen. Hadde en Polo som jeg satt 2" rør fra kat til en effektpotte bak, utrolig stor forskjell. Spørs litt på hvilket merke du velger. Lenke til kommentar
ild Skrevet 1. august 2005 Forfatter Del Skrevet 1. august 2005 Trodde faktisk at det skulle komme litt lyd av effektpotte, men sånn høres det ihvertfall ikke ut....... Det var faktisk mer lyd i den gamle orginale potta :!: Lenke til kommentar
Zagato Skrevet 1. august 2005 Del Skrevet 1. august 2005 Det var rart at det ikkje var forbetring i det heiletatt. Lenke til kommentar
trra Skrevet 1. august 2005 Del Skrevet 1. august 2005 (endret) Lyden er uforandre når motoren er varm? Jeg har rustfritt anlegg fra katalysator og ut. Lyden er nesten borte når motoren er kald, men når anlegget og motor er blitt varmt så kommer go lyden. En annen ting er at hvis orginal potta var dårlig så vil jo en ny potte virke stilere. Endret 1. august 2005 av trra Lenke til kommentar
dreadful Skrevet 3. august 2005 Del Skrevet 3. august 2005 Har du satt på et åpent luftfilter? Hvis du kjører på orginale luftfilter boksen vil du nok ikke få den helt store forandringen, den kommer først når motorent din får puste fritt;) Lenke til kommentar
Zagato Skrevet 3. august 2005 Del Skrevet 3. august 2005 Orginal luftfilterboks er ofte til mindre hinder for god pusting enn mange trur. Da er det større sjanse for at sot og belegg i forbrenningskakker, eksosport og eksosanlegget gir redusert pusteevne, og redusert effekt. Lenke til kommentar
dreadful Skrevet 4. august 2005 Del Skrevet 4. august 2005 (endret) Orginal luftfilterboks er ofte til mindre hinder for god pusting enn mange trur. Da er det større sjanse for at sot og belegg i forbrenningskakker, eksosport og eksosanlegget gir redusert pusteevne, og redusert effekt. Det kan godt være, men jeg fikk ikke god lyd på min supersprint før jeg byttet om til open airfilter. Kjørte skuffet rundt med en tøff potte uten lyd, da jeg byttet luftfilteret kom den store forandringen. Om hindringen er stor eller ikke kan jeg ikke si, men det var iallefall avgjørende på bilen min i sin tid. Kan du også fortelle meg litt mer om teorien din, mer sot av hvilken grunn? Jeg har hørt mye rart opp gjennom årene, men denne er ny. Er det hvis man setter på fuglenetting dette skjer eller? Endret 4. august 2005 av dreadful Lenke til kommentar
Zagato Skrevet 6. august 2005 Del Skrevet 6. august 2005 Nå klarer eg ikkje heilt å bestemme meg om du er seriøs i spørsmålet ditt, men du får få et svar. Ufullstendig forbrenning og rolig kjøring vil lage et sot lag i forbrenningsrom, som vil være til hinder for den rette flowen under fylling av sylinderen, sot i eksoskanalene og eksosanlegget vil minske diameteren og flowen på eksosgassene. Det er bare å ta av toppen på motoren din, eller enda lettere, eksosmanifoilen, så ser du ka eg meiner. Lenke til kommentar
dreadful Skrevet 6. august 2005 Del Skrevet 6. august 2005 (endret) ..., og du mener at ved å øke flow inn i motoren øker man automatisk sotavleiringer inne i, og ut av motoren? ....., om du mener at man øker sjansen for å få støvpartikler og andre fremmedlegmer inn i motoren, så ja denne sjansen øker når man fjerner luftfilterboksen, men med riktig vedlikehold og korrekt utstyr(ikke hjemmesenkret luftfilter, eller et som er så tynt at man kan se gjennom det) Så skal det ganske mye til at man over tid får så mye dritt inn i motoren at den går nevneverdig dårligere. Et alternativ du tydeligvis ikke tar med i regningen er å bytte til et low restriction flow filter i luftfilter boksen, dette vil også gi lettere pust, som kan løse problemet ditt med manglende lyd fra din potte, uten at du fjerne sikkerhets housingen rundt luftfilteret. For slik tolket jeg det du sa i det foreågende innlegget ditt, selv om det var noe utydelig, og lite sammenhengende skrevet. Det du omtaler som forbrenningskakker er dette kammer du mener? Jeg er vant med engelske ord og uttrykk, og kakker sier meg svært lite. Endret 6. august 2005 av dreadful Lenke til kommentar
Zagato Skrevet 6. august 2005 Del Skrevet 6. august 2005 Så i dag at det stod kakker i stedet for kammer. Her har det vært uklarheter og missforståelser, og det får eg prøve å få klarhet i. Eg meiner ikkje at meir flow øker sotavleiringene, og har derfor heller ikkje skrevet det. Eg har heller ikkje skrevet at en får mye dritt inn gjennom andre filteralternativ slik at motoren går dårligere. Men på det punktet har eg registrert at en del eksperter er uenige. Det som var essensen i innlegget var at restriksjonen i et "trimfilter" i forhold til orginalt i mange tilfeller er mindre enn den restriksjonen som sotlaget i motoren gir. Sotlaget kommer av uforbrent bensin og har lite med hvilke filter du har, så sant det er i god stand og ikkje tett/fullt av olje. Lenke til kommentar
ssswopp Skrevet 18. august 2005 Del Skrevet 18. august 2005 Fikk satt på supersprint effektpotte idag. Bilen er en passat 1.8 90hk. ( 93 mod) Det jeg lurer på er: Trenger potta ca 1 uke før det kommer noe lyd ut av den? Håper noen kan gi meg et godt svar på dette hvis du skal ha den råe lyden så må du skifte hele veien inn til katalysatoren og skifte luftfilter.. det er det som skal funke tror jeg Lenke til kommentar
ild Skrevet 19. august 2005 Forfatter Del Skrevet 19. august 2005 Nå er det litt brumming i potta Fyrer vel på helt frem til katalysatoren om ikke så lenge. Burde vel bli litt mer lyd da Lenke til kommentar
ssswopp Skrevet 19. august 2005 Del Skrevet 19. august 2005 Nå er det litt brumming i potta Fyrer vel på helt frem til katalysatoren om ikke så lenge. Burde vel bli litt mer lyd da tipper det ja.. Lenke til kommentar
ild Skrevet 18. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2005 Jeg fikk skiftet ut midt potta til supersprint, for ca 1 uke. Det ble satt på nytt rør fra kat til midt potte. Syns egentlig det ikke er noe lyd igrunnen. Jeg fikk satt på ett 1.7 toms rør fra kat. Hvis jeg f.eks setter på 2.5 toms rør fra katalysatoren til midt potta, vil jeg få bedre lyd da? Lenke til kommentar
dreadful Skrevet 19. oktober 2005 Del Skrevet 19. oktober 2005 Byttet du luftfilter? Jeg tror ikke du tjener noe på å bytte fra 1,7 til 2,5 fra kat og bakover. Kanskje det er noe her med bedre erfaring som sier motsatt, men jeg var av den oppfattning av litt av poenget var å øke total flow'n litt. Lenke til kommentar
-Bassaddict- Skrevet 23. oktober 2005 Del Skrevet 23. oktober 2005 (endret) jeg har 2,5toms eff anlegg med en ganske restriktiv siste lyddemper, godlyden komme rikke før noe av demperulla er svidd bort/gått inn så det er riktig at lyden blir bedre etter ca 2 uker. for meg er problemet å holde støynivået nede, ikke øke det Endret 23. oktober 2005 av -Bassaddict- Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå