Fiola Skrevet 3. august 2002 Del Skrevet 3. august 2002 Jeg har en Tandberg Display ErgoScan 17c produsert i 1997. Nylig flyttet jeg PC'n og skjermen (pent og forsiktig), og nå oppdager jeg et farveforandringsfelt på 5-6 cm ut fra nederste høyre hjørne. Blått blir lilla, osv. ettersom hva den egentlige farven er. Er skjermen i ferd med å ryke eller kan det være noe annet ? Har tenkt å kjøpe ny PC, men trodde skjermen holdt litt til... :sad: Vet noen noe om dette ? Lenke til kommentar
Duke Soforth Skrevet 3. august 2002 Del Skrevet 3. august 2002 Avmagnetiser skjermen, gjøres med en egen "degauss"-knapp (eller kanskje eget valg på skjermmenyen). Lenke til kommentar
viggo Skrevet 3. august 2002 Del Skrevet 3. august 2002 flytt evt. høyttalere og strømadaptere i nærheten av skjermen Lenke til kommentar
Fiola Skrevet 3. august 2002 Forfatter Del Skrevet 3. august 2002 Strømadaptere, etc er i "etasjen under" med en 2 cm trehylle i mellom og høytalerene tilsvarende i "etasjen over". Jeg har flyttet hele racket, så det står helt som før. Forskjellen er at det står en TV ca 1 meter unna - kan det ha betydning ? Håper ikke det, for det er det veldig vanskelig å gjøre noe med. Prøvde den degauss-knappen i går, jeg hører det klikker, men det hjalp dessverre ingenting. Lenke til kommentar
Maxopp Skrevet 3. august 2002 Del Skrevet 3. august 2002 Prøv å flytte vekk strømadapterne en 2 cm treplate stopper ikke magnetismen fra trafo da må du legge i mellom bly eller en jordet metallplate. Lenke til kommentar
Fiola Skrevet 3. august 2002 Forfatter Del Skrevet 3. august 2002 OK Men er det slikt som kan oppstå over tid ? Jeg har nemlig hatt racket akkurat slik i 6-7 år og denne skjermen har jeg hatt i ca.3 år(fikk den pent brukt). Det har heller ikke vært strøm i de adapterene siden jeg flyttet PC'n - jeg har alltid hatt en skjøteledning med bryter og har adapterene for scanner og printer der - så slipper de å stå på når jeg ikke bruker de. Så selv om jeg flytter de har det i hvert fall ikke hjulpet at de har vært uten strøm i to dager nå. Skal det ellers hjelpe umiddelbart når man tar de bort ? [ Denne Melding var redigert av: fiola på 2002-08-03 10:20 ] Lenke til kommentar
EC Skrevet 3. august 2002 Del Skrevet 3. august 2002 Prøv følgende: pakk skjermen inn i et "bur" av aluminiumsforlie, som du så kobler til jord. Det skulle ta knekken på det meste. (Dette kalles et Faraday - bur) Du kan evt. forsøke å flytte TV'n et stykke unna. Fargeforskjellen er på samme side som TV'n står? Som nevnt funker ikke treplater som skjerming. Det går bare med avstand... -yummy- Lenke til kommentar
Fiola Skrevet 5. august 2002 Forfatter Del Skrevet 5. august 2002 Tror jeg gir opp... i hvert fall nesten... Kan det være at skjermen rett og slett er i ferd med å ryke av alder eller lign. ? Eller kanskje skjermkortet ? Har prøvd "alt" inkl. aluminiumsfolien(det ser skikkelig lurt ut...), men nå har det begynt i øverste venstre hjørne også. Jeg kan kansje ha fått sollys på skjermen- kan det lage til noe trøbbel ? Alt strømførende i nærheten er nå uten strøm,- inkludert TV'n (som står på venstre side - ca 1m unna). På høyre side har jeg et stort akvarium - kan det ha noe å si ? Har skrudd av lys og varmekolbe der også. Men ingen ting hjelper. #**¤%%¤gruff##??%$ :???: Lenke til kommentar
Dan Hansen Skrevet 5. august 2002 Del Skrevet 5. august 2002 Prøv å flytte alt tilbake der det sto før. Forsvinner det da kan du begynne å se deg om etter andre støykilder. Var for noen år tilbake borte i et tilfelle hvor en kunde flyttet sitt dataanlegg fra kjelleren opp på et nytt hjemmekontor på loftet. Der fikk han uforklarlige striper på skjermen. Siden det var en 21" som dengangen kostet et par månedslønninger, prøvde vi alt for å finne feilen - til og med å koble ut hovedsikringen og strekke en skjøteledning fra naboen. Ikke før han flyttet alt sammen tilbake i kjelleren igjen ble det bra. Konklusjonen på den runden ble at det ble påvirket av noen høyspentkabler som gikk rett utenfor huset. Lenke til kommentar
tema95 Skrevet 5. august 2002 Del Skrevet 5. august 2002 Den effekten du beskriver kan være forårsaket av at skjermen har stått på for lenge. Det samme skjer med TV-apparater som ikke blir slått av med strømbryteren, men bare fjernkontrollen. Husker ikke helt nå hva symptomet heter (det er mandag!). Degauss-knappen skal normalt fungere, men gjør ikke alltid nytten. Dersom det ikke er prøvd, slå av skjermen i og la den stå avslått i ca 24 timer. Dersom fargeforandringen fremdeles er der etter denne 'behandlingen' er det nok andre årsaker. Terje Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU Skrevet 5. august 2002 Del Skrevet 5. august 2002 hei.. en kamerat av meg hadde samme problemet... Prøvde først degauss, fjerning av elektromagnetiske kilder :razz: osv... ingenting funka.. Så skulle vi teste skjermen på en annen pc.... Gjett hva jeg oppdaga; En mengde bøyde pinner på sjermkabelen.. Retta dem ut og koblet til... Funket mye bedre, men enda var det litt farge-tull på skjermen... Beret Lenke til kommentar
Fiola Skrevet 5. august 2002 Forfatter Del Skrevet 5. august 2002 Jeg prøvde å sette skjermen ned på gulvet, og oppdaget noe nytt. Når jeg vrir skjermen bort fra vinduet blir alt bra! Og så kommer det gradvis tilbake når jeg vrir fronten mot vinduet igjen. Da tyder det vel på at det er noe "der ute" som påvirker, men det går ikke noe høyspent her... det er sikkert en alien... Men jeg har begrenset med plass og etter en ommøblering og investering i et nytt stort klesskap får jeg ikke lenger satt PC'n tilbake der den sto eller noe annet sted så skjermen får ryggen mot vinduet. Jeg må heller finne en måte å skjerme på. Kan det f.eks. hjelp å sette en blyplate på siden av skjermen. Vet noen noe mer om slike Faraday-bur ? Kan det kjøpes eller har noen en oppskrift ? Det må jo være flere med samme problemet. Har LCD-skjermer samme problemer ? Ellers tror jeg stadig at det er en alien som har vært å tuklet med PC'n min... irriterende type... :razz: Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 5. august 2002 Del Skrevet 5. august 2002 Du har nok et ganske kraftig magnetfelt i nærheten av vinduet som påvirker skjermen din, noe som du forsåvidt allerede har oppdaget. Hva finnes evnt i veggen under vinduet, eller i etasjen under / over? Stigeledningen til huset ditt kanskje? Blyplater _kan_ gi en dempende virkning, forutsatt at de plasseres riktig i forhold til støykilden. Et Faradays bur som yummy har foreslått kan jo også fungere, men det blir kanskje litt tungvint? En LCD-skjerm vil ikke bli påvirket på samme måte, og kan være et alternativ til CRT-skjermen din. Årsaken til at du i det hele tatt har disse problemene, er at elektronstrålene fra fargekanonene i skjermen lar seg påvirke av magnetisme, og resultatet er at de "bommer" på rasteret i fronten på skjermen din, med fargeforstyrrelser som resultat. Lenke til kommentar
Fiola Skrevet 5. august 2002 Forfatter Del Skrevet 5. august 2002 Jeg har ingen ideer om hva dette magnetfeltet kan komme av. Jeg bor i en terrasseblokk og vinduet vender mot terrassesiden. Over og under har jeg naboer og det jeg vet er de ikke radioamatører eller har andre spesielle interesser. Jeg tror ikke de har PC engang.. Terrassene går jo utover for hver etasje nedover, så det virker vel ulogisk at det er trukket opp stigeledninger på den siden ? Ellers er det gangvei og skog på utsiden i umiddelbar nærhet og ikke noe høyspent. Men jeg hadde et lignende fenomen med en gammel TV jeg hadde tidligere - for noen år tilbake - og det i samme nedre høyre hjørne! Da er det jo stor mulighet for at kilden til problemet er det samme. Fikk mange gode råd den gang også - og ingen ting hjalp - før problemet plutselig forsvant etter ett par år - og da kan det jo henne at jeg bare hadde flyttet litt på den - husker ikke det sikkert lenger. Merkelige greier. Jeg har toppen av et gatelys noen få meter fra terrassen - er det noe spesiellt med de mon tro ? Uansett er jeg imponert over alle de velvillige sjelene i dette forumet som prøver å hjelpe andre med pc-problemer og tålmodig forklarer oss som ikke er helt oppe på alt dette. Virkelig et hyggelig forum dette her ! :smile: :smile: Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 6. august 2002 Del Skrevet 6. august 2002 Hmmm, terrasser = masse armeringsjern i betong. Kan hende at dette har en innvirkning? Har du snakket med de som bor under / over deg for å høre om de opplever samme problem om de plasserer en TV på samme sted? Bare som en tanke. Har du forsøkt å ta med deg et kompass bort til vinduet? Kan jo være artig å se hva som skjer! Gatelykta er vel muligens en type med gassutladningspære, tror den kan inneholde en høyspenttrafo. Men i så fall burde jo problemet kun eksistere når lykta er tent? Lenke til kommentar
Fiola Skrevet 6. august 2002 Forfatter Del Skrevet 6. august 2002 I dag trodde jeg virkelig at jeg hadde funnet ut av det,- høytalerene inneholder visst magneter og jeg hadde et par større utgaver under vinduet. Men nå er høytalerene fjernet og det hjalp ingen ting. Så kom jeg på at det er en litt kraftig magnet i akvariepumpa - fjernet den også - hjalp like lite. Litt komisk aktivitet dette her... Armert betong,- tja, men da burde jo fenomenet i så fall ha vært meget velkjent skulle jeg tro. Nei, jeg har ikke spurt naboen, det blir neste skritt. Ja, det med kompass hadde vært artig, men det har jeg lagt igjen på hytta... Begynner å bli litt lei hele tema... LCD-skjermer blir vel en del billigere etter hvert... :sad: Jeg får se om jeg skaffer meg en blyplate og tester hvor det kan hjelpe å skjerme - det kan kanskje gi meg flere hint om kilden. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 6. august 2002 Del Skrevet 6. august 2002 Bly, jordet metallplate, jordet aluminiumsfolie - hallo???? Disse tingene skjermer like mye for magnetisme som de skjermer for tyngdekraften. Lenke til kommentar
Dan Hansen Skrevet 7. august 2002 Del Skrevet 7. august 2002 Var ute på en jobb igår hvor dette fenomenet hadde oppstått. Løsningen her var strømforsyningen til skriveren. Flyttet den noen desimeter - og så ble det bra igjen. Lenke til kommentar
Defender Skrevet 7. august 2002 Del Skrevet 7. august 2002 Du bor vel tilfeldigvis ikke i nerheten av hallingdal kraftverk? Lenke til kommentar
Joar Skrevet 7. august 2002 Del Skrevet 7. august 2002 Hei, Det er meget sansynlig at armeringsjern kan gi sånne feil, har vært borti det for en tid siden her på jobb. (det er ikke så vanlig, men ikke usansynlig). Prøv med kompass og se. Naboene trenger ikke å ha samme problem og LCD skjermer har ikke sånne problem. Til ev. skjerming må du bruke et magnetisk materiale (ikke bly/alu) Gå f.eks innom et firma som tar elektronikk retur, og skru av topp platen til en video spiller el. lign. Prøv deg frem. Lykke til :smile: mvh Joar Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå