Gå til innhold

Noen som kan hjelpe meg? OlympusE-1 el Nikond70s?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er jo to kameraer i forskjellige klasser - ment for forskjellige brukergrupper. E-1 er et pro-kamera, D70 (+50, 70s) og D300/350 er laget for fobrukere.

 

Grunnen til at E-1 er "billig" er at det er litt eldre, har "kun" 5 mb og det antas at det snart skal erstattes av en ny modell.

 

Selv så jeg på de forskjellige kameraene og hadde ikke noe problem med å velge E-1, da jeg fikk kit med 14.54-objektivet for 10.000 (studentpris). Objektivet alene koster 6.000, så det innebar - som du beskriver - brutalt mye for pengene.

 

Det som er viktig å merkes seg, er at E-1 ikke har blitz. Det må du jo nesten ha, så det betyr noen tusen ekstra. Dessuten er det lett å bli hekta på flere Zuiko Digital-objektiver. :-) De er veldig bra - men koster fort litt...

 

Når så er sagt er det et vanvittig godt kamera. Det sitter som støpt i hånden, har en fantastisk byggekvalitet (helstøpt magnesium), tåler vann, sand, osv. har selvrensende billedbrikke osv. Dessuten er det intuitivt, og har knapper og brytere for alle de viktigste funksjonene. Kort sagt gir kameraet den riktige følelsen. (Ikke uten grunn at det har vunnet så mange priser).

 

Når dette skrives er det strømbrudd i Oslo. hvor jeg sitter. Jeg begynte å svare på innlegget ditt i sted, så ble det mørkt. Ute i stua var det en flue på bordet. Jeg hanket frem min E-1, smalt på macrolinsa, og tok dette bildet. Som du ser blir det ganske ok bilder...

 

Uansett er det viktig at du finner et kamera som passer dine behov. Skal du primært ta innendørsbilder av familie og venner er nok feks Canon 350 D et vel så godt valg. Skal du mye ut i "elementene", og er villig til å dra på et litt tyngre kamera, samt ekstern blitz osv får du definitivt brutalt mye for pengene med E-1

post-208-1122920804_thumb.jpg

Lenke til kommentar

For så vidt interessant at ingen fra "Nikon og Canon-leirene" kommenterer denne tråden, selv om du bad om en sammenligning E-1 vs Nikon / Canon...

 

- Kanskje har de forstått (litt for sent) hva E-1 gir, for bare noen tusenlapper mer enn hva det koster å plukke opp feks en D350 på Elkjøp. Eller kanskje har de aldri fått tatt en kikk på kameraet? Evt er det kanskje en del som synes det er "farlig" å velge noe annet en de mest standarde hyllevarer, og stikkr hodet i sanden?

 

(Og: ja, jeg forsøker å spissfomulere litt for å få folk på banen :-))

Lenke til kommentar

det er to ting jeg savner med E-1; blits og svart/hvit knipsing.

om du klarer å leve med å redigere dine fargebilder til svart/hvit på pcen i ettertid i stedet for on-the-fly i kameraet (de fleste bilder må redigeres for å bli "perfekt" uansett), og om du klarer deg uten innebygget blits og hiver på en som er mye bedre enn noen innebygget om situasjonen krever det, så ville jeg gått for E-1.

Endret av capy
Lenke til kommentar

Som jeg alltid har sagt. Ta deg en tur til butikken. Det koster enkelte ganger litt mer å kjøpe kamera der, men det er det verdt ettersom du får prøve å holde kameraet i hånden (og mange andre fordeler så klart). Det er først når du får holde kameraene, ha de ved siden av hverandre og prøve å ta bilder med de at du finner ut hva som passer deg best.

 

Når både Canon, Nikon, Olympus og flere har så gode speilrefleks, så er det din følelse med kameraet som skal være avgjørende. Alle har de fordeler fremfor hverandre, og de fleste føles forskjellig når man holder de.

 

Derfor skal du kun høre på det vi i forumet sier som retningsgivende. Aldri (jeg gjentar ALDRI) kjøp et kamera basert på andres meninger og tester i diverse blader og nettsider. Det er veldig viktig at du handler etter din egen følelse.

 

Du vil nok bli fornøyd med hvilket som helst kamera... det er bare det at du kanskje kunne blitt enda mer fornøyd hvis du valgte ut fra følelsen. Her har nettbutikkene en STOR ulempe... man handler kanskje noe man bare blir 75% fornøyd med, mens et annet valg ville gitt det mye større fotoglede. En venninne kjøpte først et 350D, men endte opp med D70 da hun likte følelsen med dette mye bedre... til tross for at "alle" hun kjente anbefalte Canon. Hun gadd ikke ta bilder med Canon kameraet, mens Nikon D70 ga henne mer inspirasjon. Ja, følelsen betyr mer enn de fleste tror.

 

Konklusjon (blitt veldig glad i konklusjoner i det siste :) ). Kjøp kameraet i en butikk, for da får du prøvd ut følelsen samtidig. Og butikker er ikke alltid dyrere enn nettbutikker. I mange tilfeller kan vanlige butikker være billigere enn på nett, og spesielt ettersom man slipper frakt. Også får man kameraet med en gang og har et sted å gå for å få tips, råd og hjelp, samt et sted å henvende seg direkte om det er noe feil med kameraet. Ok, nok reklame :)

Lenke til kommentar

Jeg valgte Canon EOS 350 ud fra den betragtning at at det var nyt :yes: og en videreudvilking af 300D som min bror havde og var fint tilfreds med. Herudover læste jeg en del anmeldelser

 

Med den udvikling der er indefor elektronik sker der MEGET på de 2 år der gik fra E1 kom til 350D kom.

 

Jeg kan ikke sammenligne, men blot konstatere, at jeg er glad for mit canon.

 

Dprewiev har E-1 kun fået Recommended, mens de nyere nikon D50, D70, D70s og 350D alle har fået highly Recommended. De skriver i øvrigt i konklusionen at der ikke er så mange linser til rådighed til E-1 og dem der er er dyre ! En vigtig detalje.

Endret av Kigulu
Lenke til kommentar
E-1 er et pro-kamera
Det ville vært et pro kamera for en del år siden. I dag har det noen pro egenskaper men mangler også en del egenskaper.

 

For så vidt interessant at ingen fra "Nikon og Canon-leirene" kommenterer denne tråden, selv om du bad om en sammenligning E-1 vs Nikon / Canon...
Det er knapt noen som har sett E-1 så det er veldig få som kan sammenligne.

 

 

Nikon og Canon er de trygge valgene, man finner store mengder med billige objektiver og ekstrautstyr overalt. Det kommer også hele tiden nye objektiver fra flere forskjellige produsenter.

 

Velger man Olympus så er begrensningene mye større så det er viktigere at man tenker igjennom hva man har behov for. Hvis man ikke er sikker på hva man trenger så ville jeg valgt Nikon eller Canon.

Endret av Kristallo
Lenke til kommentar

Dprewiev har E-1 kun fået Recommended, mens de nyere nikon D50, D70, D70s og 350D alle har fået highly Recommended. De skriver i øvrigt i konklusionen at der ikke er så mange linser til rådighed til E-1 og dem der er er dyre ! En vigtig detalje.

Det er hyggelig at du er fornøyd med ditt Canon. En kommentar til din henvisning til dpreview. Phil Askey testet et svært tidlig eksemplar av E-1 med firmware 1.0 og har ikke senere oppdatert testen slik han har gjort med andre kamera. Siden konklusjonen ble skrevet i november 2003 har Olympus lansert mange nye objektiver (ikke linser!), både profesjonelle og "vanlige". F.eks. er ikke objektivene 14-45 mm og 40-150 mm spesielt dyre sammenlignet med andre kameramerker. Til nå er 14 objektiver lansert. Olympus har også en adapter som muliggjør bruk av eldre Zuiko-objektiv, men med visse begrensninger.

 

Forøvrig mener jeg at E-1 er et av de mest undervurderte kameraene på markedet. Å sammenligne E-1 med D70s og 350D blir vanskelig da modellene er myntet på forskjellige markeder. Selv er jeg klar til å kjøpe E-1 så snart kontoen tillater det....

Lenke til kommentar
Forøvrig mener jeg at E-1 er et av de mest undervurderte kameraene på markedet. Å sammenligne E-1 med D70s og 350D blir vanskelig da modellene er myntet på forskjellige markeder. Selv er jeg klar til å kjøpe E-1 så snart kontoen tillater det....

 

Da bør du sikkert vente til E1 kommer på billigsalg. Det bør ikke være lenge til olympus kommer med en ny "pro" modell dersom de har tenkt til å henge med. Det er ikke så mye det at E1 er et dårlig kamera, men hvor mange kameramodeller eldre enn 2 år selger noe i det hele tatt i konkurranse med de nye modellene? Forøvrig så ser D50 ut til å være et fortreffelig valg for nybegynnere, ikke minst med tanke på bildekvalitet og støy. Supert at Nikon endelig har laget et kamera med topp støyegenskaper. Da kan vi forvente mye bra i dette markedssegmentet fremover, ikke minst til en reell etterfølger av D70/D70S.

Lenke til kommentar

åå, noen ganger får jeg så lyst til å bare hive ut fujifilmen s7000 min og kjøpe meg Dslr med EN eneste gang. ikke noe treig zoom eller treig autofokus (ikke det at s7000 er så veldig dårlig på det, men slr er greit mye bedre), det jeg vil er å bare kunne knipse, knipse, knipse...

 

E-1 virker som et nokså godt valg og tror man får mer for pengene hvis man kjøper det, enn noen annen kit pakke: e300, eos350, d70 etc)

 

eller er jeg på bærtur?

Lenke til kommentar

som jeg skrev tidligere (kun baseret på at jeg er glad for mit 350D og div kiggeri på nettet - jeg har ikke haft dem alle mellem fingrene)

På Dprewiev har E-1 kun fået Recommended, mens de nyere nikon D50, D70, D70s og 350D alle har fået highly Recommended. De skriver i øvrigt i konklusionen at der ikke er så mange linser til rådighed til E-1 og dem der er er dyre !

 

Alene den dyre optik syntes jeg er et betragteligt minus samt at det er 2½ år gammelt - udviklingen går stærkt ...

Lenke til kommentar

E-1 virker som et nokså godt valg og tror man får mer for pengene hvis man kjøper det, enn noen annen kit pakke: e300, eos350, d70 etc)

 

Snarere tvert i mot tror jeg. Men det er kun min personlige mening. E1 har ett stort pluss: Vann- og støvtett. Andre valg gir deg etter min mening bedre løsninger på nesten allt annet.

Lenke til kommentar
som jeg skrev tidligere (kun baseret på at jeg er glad for mit 350D og div kiggeri på nettet - jeg har ikke haft dem alle mellem fingrene)
På Dprewiev har E-1 kun fået Recommended, mens de nyere nikon D50, D70, D70s og 350D alle har fået highly Recommended. De skriver i øvrigt i konklusionen at der ikke er så mange linser til rådighed til E-1 og dem der er er dyre !

 

Alene den dyre optik syntes jeg er et betragteligt minus samt at det er 2½ år gammelt - udviklingen går stærkt ...

Igjen referer du til en to år gammel test. Som jeg har påpekt lenger oppe har det da skjedd noe på disse to årene.

 

En rask kikk i produktguiden gir denne oversikten over 4/3-objektiver:

Så kan den enkelte vurdere hva som er dyrt og ikke dyrt.

Lenke til kommentar

Ettersom alle maser om at mye har skjedd på to år, så kan jeg jo nevne noe ingen andre har nevnt her. Dynamikk. Et av DSLRs store problemer i forhold til filmbaserte kamera, har vært dynamikken. Canon 10D som bare er noe eldre enn E-1 har betraktelig dårligere dynamikk enn nyere kamera som 350D, 20D, D70 osv... E-1 kom ut i en tidsperiode da dynamikken fortsatt ikke var optimal. Det må derfor regnes med at man ikke får like stort dynamisk omfang på E-1 (og alle andre eldre kamera) enn de helt nye. For det er først nå at dynamikken begynner å nærme seg filmbasert. Derfor, skal man ha DSLR nå for tiden, så lønner det seg å velge et av de nyeste kameraene.

 

10D, for eksempel, har den ulempen at personer på bildene man tar, gjerne ser ut som voksdukker. På for eksempel 20D, D70s, 350D og D50 er dette problemet langt mindre, og i de fleste tilfeller umulig å se.

Lenke til kommentar

14-54'en (ikke 14-45'en) som er med i noen E-1 pakker er et meget bra objektiv, og utgjør mye av pakkeprisen med E-1. Den koster 6k separat, så man kan nok ikke regne med at prisen på den pakken synker så mye mer, ihvertfall med studentprisen som var såvidt under 10k. 14-54'en kan på mange måter sammenlignes med Canons 24-70, som koster over 11k alene

 

14-45'en skal visstnok også være et meget bra, spesielt til prisen. Den skal kunne brukes med bra resultater på største blender, i motsetning til f.eks. Canons 18-55.

 

Den eneste grunnen jeg ser til å ikke gå for Olympus E-system er eventuelle tvil om framtiden til systemet. Optikken er ihvertfall liten grunn, med mindre man har helt spesielle behov. Rent bortsett fra 300/2.8'en som er noe overpriset etter min mening. Mvh.RKS

Lenke til kommentar

Sarc. Jeg siger ikke det er dårligt - jeg siger bare at det for to år siden fik dårligere end mere moderne kameraer får nu ! havde det været omvendt havde de nok været på højde.

 

13 stk optik :hmm: Det var ikke meget at vælge mellem og ja, jeg syntes de er halvdyre og der er f.eks. ikke der nævnt noget tele i stil med 3-500 mm

Lenke til kommentar
13 stk optik  :hmm: Det var ikke meget at vælge mellem og ja, jeg syntes de er halvdyre og der er f.eks. ikke der nævnt noget tele i stil med 3-500 mm

Vel, dersom dette skal være en konkurranse i hvilket merke som har flest objektiv, så må du nok gi 4/3-standarden en smule mer tid. Olympus bygger opp et helt nytt system fra bunnen av, og kan ikke føye til eldre objektiv i porteføljen sin. Olympus har heller ikke de økonomiske musklene som Canon (særlig) og Nikon, og må bruke lenger tid på utvikling og lansering av sine produkter. Kjenner ikke godt til Canon, men har ikke Canon tre forskjellige objektivserier til sine kameraer?

 

Ser at søket mitt i produktguiden ikke fikk med seg Zuiko Digital 300 mm f.2.8 (tilsv. 600 mm i 35mm). Snart kommer også tre zoom-objektiver med fast blender over hele zoom-området - 14-35 mm f2, 35-100mm f2, 90-250 mm f2.8.

 

Hva som er dyrt/billig er selvsagt en subjektiv oppfatning. Generelt får man vel det man betaler for.

Lenke til kommentar

Er man ny i speilrefleksverdenen er det lurt å tenke litt frem i tid ettersom man sannsynligvis låser seg til et merke ved kjøp av speilrefleks.

Man vil gjerne ta evt. objektiv, blitzer og annet ekstrautstyr med seg videre når man skifter kamerahus neste gang.

 

Sånn sett er det en fordel å velge en av de store ( Nikon, Canon ) ettersom god tilgang på billig og bra optikk og annet ekstrautstyr er en stor fordel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...