weebear Skrevet 1. august 2005 Del Skrevet 1. august 2005 hei.. jeg lurer egentlig på hva forskjellen på amd 64 "Winchester" og amd 64 "newcastle" å alle de de navnene på cpu'ene er? sikkert et ganske domt spørsmål men.. jeg har liksom lurt på det en god stund Lenke til kommentar
Bob Ibsen Skrevet 1. august 2005 Del Skrevet 1. august 2005 For socket 939: Newcastle og Clawhammer var de to første utgavene, og forskjellen er at sistenevnte har dobbel L2-cache (bortsett fra én modell). Clawhammer kom også i FX-serien, som er toppmodellene. Disse har ulåst multiplikator, og var de beste overklokkerne i sin generasjon. Disse CPUene er basert på 130nm produksjonsteknologi, kjører på 1,5v standard, og har ganske dårlige minnekontrollere. De klarer som regel ikke mer enn to dobbeltsidige brikker på full hastighet. Winchester er 90nm, kjører på 1,4v, klarer tre brikker uten divider, og overklokker som regel bedre enn Newcastle. Selv om Winchester klarer tre brikker på full fart, vil man ikke få dual channel av en slik løsning. Venice har i tillegg støtte for SSE3, og klarer fire dobbeltsidige brikker på full hastighet. San Diego er det samme som Venice, bare at de er toppmodellene (FX), og har også 1MB L2. Athlon X2 er egentlig det samme som Venice/San Diego, bare at det er to kjerner på hver prosessor. Lenke til kommentar
weebear Skrevet 1. august 2005 Forfatter Del Skrevet 1. august 2005 takk.. så det vil si at "newcastle" er dårligere enn "winchester" da? Lenke til kommentar
Inaktiv bruker 2 Skrevet 1. august 2005 Del Skrevet 1. august 2005 Venice > Winchester > Newcastle Lenke til kommentar
Phyx Skrevet 2. august 2005 Del Skrevet 2. august 2005 Jeg har ett system med en Winchester 3000+, Asus A8N sli de lux, 4 X 512mb Twinmos brikker. Vil dette si att jeg har eller kan få problem med mine minnebrikker eller bara "halv fart"? Selv om Winchester klarer tre brikker på full fart, vil man ikke få dual channel av en slik løsning. Lenke til kommentar
Bob Ibsen Skrevet 2. august 2005 Del Skrevet 2. august 2005 Jeg er usikker på hvordan en Winchester takler fire 512-brikker, men det behøver ikke bli noe stort problem. Dual channel har ikke særlig stor betydning på denne plattformen, men jeg ville nok ha brukt fire brikker istedenfor tre. Skal jeg tippe, sier jeg at fire dobbeltsidige brikker vil påtvinge 166-divider. 2T command rate må du garantert bruke. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå