Gå til innhold

Lengde på hår i militæret


Gjest Slettet+9817234daf

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9817234daf

Jeg hører over alt at det finnes grenser på hvor langt håret kan være i militæret, men ingen sier hvor langt. Far sa noe om lengden i nakken med utgangspunkt i det håret jeg har nå. Selv hadde han og kameratene hans barbert seg på hodet samme dag de kom inn i militæret og de fortsatte slik gjennom hele året. Jeg har ikke tenkt å gå blankskallet gjennom et helt år, så derfor lurte jeg på hvor langt hår som er tillatt på gutter?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fikk aldri sett noen paragraf, men befalet mente håret skulle være over skjortekragen (på ett eller annet vis).

Jeg hadde hår til midtveis ned på ryggen, men oppsatt i to "samuraiknuter".

Ble til og med korporal og lagfører med det håret.

Så det kan umulig være absolutte regler på dette.

Jeg var inne i -91/92 om jeg ikke husker feil.

 

Men veldig praktisk med langt hår var det ikke.

Lenke til kommentar

Det står ikke noe om en spesifikk lengde, og så lenge det er kort i nakken og på sidene og ellers ryddig er det ikke noe problem. Eneste unntak er Garden, der man tvinges til å klippes veldig kort, men her også glir det ut etter hvert. Etterhvert som du blir kjent med dine befaler og venner deg til militæret kan man pushe grensene ganske langt (selv i Garden).

Lenke til kommentar
står det noe om hvor langt skjegg man må ha for at man skal slippe og barbere seg?

Det er nok i prinsippet ikke noen faste regler her heller, så det blir sikkert opp til hvert enkelt befal. Der jeg var slapp tom. en kar med trønderbart gjennom (dog under tvil) så der var de nok rimelig liberale med ansiktshåret. Dog var det viktig å ha tett barbering.

Lenke til kommentar

Slikt varierer. Selv var jeg underlagt strikst 2mm-justis, men du slipper antakeligvis det. Man kan tyne det litt, det gjeldre å ha det kort på de riktige stedene, dvs rundt ørene og i nakken. Har du da en grei frisyre på topp som du sørger ikke står som en afro på morgenoppstilling slipper du å kjøre maskinen gjennom manken på toppen på regulær basis. Det er et poeng at det skal se litt "ordentlig" ut, hva enn disse mennene i grønt legger i det. Prøv det litt fram, fokuser på de nevnte områdene, så skal du nok klare deg gjennom året uten en for ille skinhead-look

Lenke til kommentar
Slikt varierer. Selv var jeg underlagt strikst 2mm-justis, men du slipper antakeligvis det. Man kan tyne det litt, det gjeldre å ha det kort på de riktige stedene, dvs rundt ørene og i nakken. Har du da en grei frisyre på topp som du sørger ikke står som en afro på morgenoppstilling slipper du å kjøre maskinen gjennom manken på toppen på regulær basis. Det er et poeng at det skal se litt "ordentlig" ut, hva enn disse mennene i grønt legger i det. Prøv det litt fram, fokuser på de nevnte områdene, så skal du nok klare deg gjennom året uten en for ille skinhead-look

er enig med deg der. vi får se hva sambands bataljoenen på heggelia sier (1sept-05)

Lenke til kommentar

Kravene er vel:

"Kort, velstelt hår som følger hodets form".

 

Det er forskjellige definisjoner på å følge hodets form. På husmorskolen, der jeg var, Garden, måtte håret være jævli kort. Sjegg var det ikke snakk om å ha. Jeg vet at det er ganske mye slappere i Marinen.

 

Jeg tror at det går bra så lenge håret er velstelt og ikke er så langt at du kan tørke deg i ræva med det.

Lenke til kommentar

Hehe, rekruttskolen til marinen leker militæret, så der får du leve med å knytte opp håret litt. Etter det blir de fleste mer fornuftige. Der jeg var, KV Svalbard, fikk jeg inntrykk av at det faktisk var viktigere å gjøre en god jobb enn å se 100% proper ut (en kompis der hadde masse krøller, liten afro :D . Sjefen hintet litt av og til om klipping, men han dimmet nå uklippet! )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...