Gå til innhold

usikker på valg av Hovedkort. ASUS eller Gigabyte?

wil

Anbefalte innlegg

hei. pga trøbbel med familiens bil og litt sånn har jeg ikke fått kjøpt noe hovedkort og cpu enda. dette er jeg ganske glad for i dag egentlig for jeg har nettopp oppdaga Gigabyte hovedkortene :D disse ser veldig bra ut, men jeg er litt i tvil.

jeg har sett på dette Gigabyte hovedkortet:

https://prisguiden.no/vis_produkt.p...roduct_id=24229

og dette ASUS hovedkortet:

https://prisguiden.no/vis_produkt.p...roduct_id=24851

jeg er litt i tvil om hvilket hovedkort jeg skal velge. ASUS kortet har jo Wireless network, dette trenger jeg forsåvidt, men jeg har et annet PCI Trådløst nettverks liggende også, så det har ikke så mye å si.

Gigabyte kortet har ikke Trådløst nettverk, men den har blant annet Dual Raid, DualGBLan, Dualbios og 8 Kanals Lydkort. også USB og Firewire da.

egentlig så går disse kortene opp i opp med hverandre, så jeg lurer på hva jeg skal velge.

jeg kan ikke ha hovedkort som har PCI-Ekspress pga at jeg ikke har PCI-Ekspress skjermkort.

begge disee kortene er jo bra på pris også. Gigabyte kortet koster litt mere på noen butikker enn det ASUS kortet gjør, men det er ikke mange kronene.

noen som kan anbefale en av disse. eventuelt erfaringer?

Takk på forhånd. (kan ikke få i både pose og sekk :p)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg har også god erfaring med ASUS kort. Gigabyte kort har jeg aldri prøvd før, men jeg ser utifra det jeg kan lese på forumet at Gigabyte kort også skal være bra. MSI kort har jeg slutta med. Har et ustabilt kort nå, vet aldri hva som skjer med det. Putselig kan det komme bluescreen eller at den restarter seg selv. Den takler ikke at jeg setter i USB enheter (utrolignok). Ustabilt på vanlig kabel nett, Lydkortet som er integrert på hovedkortet har ikke noe bass :p. Så nå som jeg skal kjøpe nytt HK og Prosessor allikevel så skal jeg ha enten ASUS eller Gigabyte. Og nå ser jeg jo at vi er like langt. En sier at jeg bør gå for Gigabyte kortet og en annen sier at jeg skal gå for ASUS kortet :p. Er veldig usikker selv. da jeg trenger Trådløst nettverk.

Lenke til kommentar

Hvilket av de 2 du velger er nok bare smak og behag. Gigabyte har Nforce3 Ultra chipsett og Asus har VIA K8T800 Pro.

En annen ting du bør tenke på er støy. Gigabyte bråker,mens Asus er lydløst.

Det er ikke enkelt å velge hovedkort,det er alltid fordeler og bakdeler med et hovedkort.

Ta forresten en titt på denne tråden før du bestiller deg nytt hovedkort. :)

Jeg har selv MSI K8N Neo2,men kommer til å bytte til hovedkort med ULi M1695 chipsett når de kommer ut.

Lenke til kommentar

ok. tror jeg går for Gigabyte kort jeg. Eller, er egentlig ikke sikker :p begge kortene ser jo like bra ut. som Morten K sier. det er fordeler og bakdeler med alt. jeg ser iallefall at Gigabyte kortet støtter 3200+ prosessorer. det tror jeg også at ASUS sitt kort gjør også. Men jeg skal no ha et så billig kort som mulig da, men har bestemt meg for å bruke tusenlappen. og seff over 1000 på prosessor da :), nei for bruke de nærmeste dagene til å tenke meg om.

Snekker`n: når du brukte Gigabyte kortet, synes du det bråka mye da? uannsett så skal det jo la seg gjøre å bytte den vifta på hovedkortet. det ble iallefall gjort på et Hovedkort på jobb. Vifta bråka sånn at de bytta Vifta på hovedkortet.

Takk for svar forresten :)

Lenke til kommentar

Det er fult mulig å bytte til en passiv kjøler så lenge du ikke har et skjermkort som har en veldig stor kjøler. Hvis du har stor kjøler vil det muligens bli en konflikt. Jeg tror også at du mister garantien på kortet hvis du bytter kjøleren,men det er jeg ikke helt sikker på. Det kan du jo spørre Netshop om.

Endret av Morten K
Lenke til kommentar

tror det var feil kort Snekkern. jeg så på A8V Deluxe. uff for en fæl bios :( Phoenix. samme som på lappen min. jaja. jo har lest endel brukererfaringer på komplett.no. så ganske intressante ut. jeg hadde bestemt meg for ASUS kortet før jeg kom over Gigabyte kortet. det var derfor jeg spurte her :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...