Gå til innhold

Oksidasjon med H2SO4, hvorfor H2-utvikling?


Anbefalte innlegg

I min 3KJ-bok som jeg så vidt har begynt å se litt på, står det som følger (i kapittelet om elektrokjemi):

H2SO4 blir regnet for å være en svakt oksiderende syre. Selv om standard reduksjonspotensial for SO4 (2-) er noe større enn for H (+), gjør andre forhold som vi ikke skal komme inn på her, at det i praksis er hydrogengass som blir utviklet når et metall med E°red < 0 løses i fortynnet svovelsyre.

Hvorfor er det slik? Det er vel fordi det ikke er i pensum at det ikke blir tatt med, men jeg synes det hadde vært interessant å vite. Nyttig også.

 

Videre leser jeg at noen metallsalter er så lite løselige at man ikke kan lage en standardelektrode med 1 mol/L, så da regner man om fra en lavere konsentrasjon til en metallionekonsentrasjon på 1 mol/L. Dette er beregninger vi ikke skal gjøre i 3KJ. Nå begynner jeg å tenke; "Men gi oss som vil tilegne oss kunnskaper en URL, da i det minste!" Så da lurer jeg på om noen av dere kanskje har noe stoff som kan forklare meg hvordan man utfører disse beregningene.

 

Noen sider videre i kapittelet leser jeg om elektrolyse av en vannløsning av natriumklorid, NaCl. Mot slutten kan jeg lese at

Ettersom potensialet for oksidasjon av vann er noe større enn for klorid, skulle vi tro at vann ble oksidert, men det skjer ikke. I stedet blir det dannet klor. Det skyldes spesielle forhold når det dannes gass på overflaten av en elektrode. Elektrodematerialet har også noe å si for hvilken halvreaksjon som skjer.

Her savner jeg også litt utdypning. Kanskje noen kan bistå med litt kunnskaper eller URL'er nå?

 

Hvis jeg ikke får svar her vurderer jeg å skrive en mail til bokforfatterne, og legge ut et eventuelt svar her. Det er flere feil jeg også bør informere dem om i boka, selv om det bare er pirk og ikke faktafeil (og jeg har bare lest 2 kapitler foreløpig, av ren kjedsomhet på ferie!). Dette kan dog være fordi jeg har en gammel utgave (kan sjekkes i bokhandelen), men det er boka med dette ISBN-nummeret jeg har fått beskjed om å skaffe av skolen.

Endret av Zethyr
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Videre leser jeg at noen metallsalter er så lite løselige at man ikke kan lage en standardelektrode med 1 mol/L, så da regner man om fra en lavere konsentrasjon til en metallionekonsentrasjon på 1 mol/L. Dette er beregninger vi ikke skal gjøre i 3KJ. Nå begynner jeg å tenke; "Men gi oss som vil tilegne oss kunnskaper en URL, da i det minste!" Så da lurer jeg på om noen av dere kanskje har noe stoff som kan forklare meg hvordan man utfører disse beregningene.

Dette kan bereknast ved hjelp av Nernstlikninga:

 

E = E° - RT / (nF) * ln K

 

der E er cellepotensialet, E° er cellepotensialet ved standardtilhøve (25°C, 1M løysingar, trykk på 1 bar for gassar), R er den universielle gasskonstanten, T er absolutt temperatur, n er talet på elektron overført i totalreaksjonen, F er Faradays konstant og K er likevektsuttrykket for reaksjonen.

 

Meir kan lesast mellom anna på http://www.science.uwaterloo.ca/~cchieh/ca...3/nernsteq.html.

 

(Eg har ikkje lese denne sida, men reknar med innhaldet er OK.)

 

Håpar dette oppklarer noko!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...