Dotten Skrevet 7. august 2005 Forfatter Del Skrevet 7. august 2005 Pengene bør følge eleven er nå mitt ståsted. Enten eleven går på offentlig eller privat skole. Slik at det vil bli fokus om å trekke flest mulig elever? Fokuset vil da ligge i å ha gode trekkplastre gi gode karrakterer enn kanskje å tilby en god undervisning? Bedrive reklame, invitere skolenes rådgivere på representasjonsmiddager etc etc? Jeg må innrømme at jeg er litt skeptisk til stykkprisfinansiering på grunn av dette. Fokuset blir jo selvfølgelig å tilby den beste skolen man kan. Og det høres jo fryktelig ut... Man kan ikke få i både pose og sekk. Dessverre. Jeg ønsker en offentlig skole for både Petter Smart, Onkel Skrue og B-Jengen. Dette er som kjent kalt for enhetsskolen. Dotten er skeptisk til å gi all bestemmelses rett til myndighetene. Der det vil bli firkantete tilbud som ikke vil appelere like sterkt til alle. Derfor trenger man private tilbud og alternativer. (har jeg oppfattet deg riktig da?) Det mest ideelle er at man ikke trenger private skoler. At offentlig er så god at ingen ser behovet for å tilby noe annet enn det offentlige. Jeg er for en langt sterkere offentlig skole og vil at dette skal være et av hovedfokusene til myndighetene. Men å forby private skoler er tåpelig. Om private kan komme med et tilbud som man vil ha på tross av det offentlige, så er det ikke myndighetene sin jobb å nekte foreldre å sende sine unger der. Å forby private skoler er intet annet enn maktarroganse, det gagner ingen andre enn mennesker som ønsker å kontrollere alt mulig. Samfunnet taper på det og barna taper på det. Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 7. august 2005 Del Skrevet 7. august 2005 Jeg ønsker en offentlig skole for både Petter Smart, Onkel Skrue og B-Jengen. Dette er som kjent kalt for enhetsskolen. I begrepet "enhetsskolen" ligger det mye mer enn som så, og visse aspekter av det ordet håper jeg aldri mine barn blir utsatt for. Lenke til kommentar
rockingchair Skrevet 8. august 2005 Del Skrevet 8. august 2005 Jeg ønsker en offentlig skole for både Petter Smart, Onkel Skrue og B-Jengen. Dette er som kjent kalt for enhetsskolen. I begrepet "enhetsskolen" ligger det mye mer enn som så, og visse aspekter av det ordet håper jeg aldri mine barn blir utsatt for. Kunne du tenke deg å begrunne det utsagnet der? Lenke til kommentar
CheGuevara Skrevet 8. august 2005 Del Skrevet 8. august 2005 B) --Når barnet blir født må man klare seg selv. Dvs om man har rette forsikringer kan man ta fri fra jobb, alt avhengig av hva forsikringen inneholder. - Det finnes ingen offentlige skoler eller barnehage, kun private. Man kan fritt velge hvilken skole man vil og det finnes ingen føringer for hvordan skolen skal fungere og hva de skal undervise i. - Man får hverken barnetrygd eller annen støtte fra staten, dette må man ha ordnet for selv gjennom forsikring, tjent opp eller dekke gjennom lønnen. - Skolene står fritt til å tilby den undervisningen de ønsker. - Det er fult mulig med reklame og annet på skolen. Dette mener jeg er mest riktig, hvilket parti mener det? Lenke til kommentar
rockingchair Skrevet 8. august 2005 Del Skrevet 8. august 2005 B) --Når barnet blir født må man klare seg selv. Dvs om man har rette forsikringer kan man ta fri fra jobb, alt avhengig av hva forsikringen inneholder. - Det finnes ingen offentlige skoler eller barnehage, kun private. Man kan fritt velge hvilken skole man vil og det finnes ingen føringer for hvordan skolen skal fungere og hva de skal undervise i. - Man får hverken barnetrygd eller annen støtte fra staten, dette må man ha ordnet for selv gjennom forsikring, tjent opp eller dekke gjennom lønnen. - Skolene står fritt til å tilby den undervisningen de ønsker. - Det er fult mulig med reklame og annet på skolen. Dette mener jeg er mest riktig, hvilket parti mener det? Det Liberale Folkeparti (DLF) Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 8. august 2005 Del Skrevet 8. august 2005 BDette mener jeg er mest riktig, hvilket parti mener det? Jeg trodde du sympatiserte med NKP, jeg? Lenke til kommentar
CheGuevara Skrevet 8. august 2005 Del Skrevet 8. august 2005 BDette mener jeg er mest riktig, hvilket parti mener det? Jeg trodde du sympatiserte med NKP, jeg? me2 jeg blir vel ekskludert jeg da! samme det... blir IKKE medlem i DLF av den grunn. Lenke til kommentar
Decline Skrevet 8. august 2005 Del Skrevet 8. august 2005 Det burde jo si seg selv. NKP: Staten eier alt. DLF: Alt eies av det private markedet. innebar det sistnevnte. Lenke til kommentar
CheGuevara Skrevet 8. august 2005 Del Skrevet 8. august 2005 Det burde jo si seg selv. NKP: Staten eier alt. DLF: Alt eies av det private markedet. innebar det sistnevnte. jaha? Da tror jeg at jeg misforstod litt. men sånn er livet. Lenke til kommentar
thomasr Skrevet 8. august 2005 Del Skrevet 8. august 2005 (endret) - Kvaliteten på den offentlige skolen vil variere, ofte vil den være dårlig. Men det er har konkuranse og man streber etter å gi det beste tilbudet. Normalt pleier du å være svært kildekritisk og korrekt Dotten, men jeg kan ikke helt si jeg skjønner hva du mener med dette, sikter du til offentliggjøring av resultater fra nasjonale prøver? Endret 8. august 2005 av thomasr Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 8. august 2005 Forfatter Del Skrevet 8. august 2005 - Kvaliteten på den offentlige skolen vil variere, ofte vil den være dårlig. Men det er har konkuranse og man streber etter å gi det beste tilbudet. Normalt pleier du å være svært kildekritisk og korrekt Dotten, men jeg kan ikke helt si jeg skjønner hva du mener med dette, sikter du til offentliggjøring av resultater fra nasjonale prøver? Hehe, ble nesten litt forvirret når jeg leste hva jeg selv hadde skrevet her Det jeg sikter til er at det er en halvhjertet satsing på det offentlige og at kvaliteten på skolene vil være varierendes, veldig mye slik situasjonen er idag. Et resultat av tre regjeringspartier som har en løsning bygget på kompromisser og derfor blir det ikke full satsting enten i den ene eller andre retning. Lenke til kommentar
thomasr Skrevet 8. august 2005 Del Skrevet 8. august 2005 Takk for svar! Nå, litt fakta; -omtrent 2% av norsk skoleungdom går på friskoler, 98% går på den offentlige skolen. Disse 2 prosentene er faktisk ikke nok til å ødelegge det økonomiske grunnlaget for å drive offentlige skoler i Norge. -store reformer har blitt gjennomført i siste stortingsperiode, som har ført til en enorm satsning på kunnskap i skolen, allerede nå kan en se forbedringer i leseferdighetene til de yngste elevene. -kvaliteten vil unektelig være varierende, men med Høyrestyre er det mulig for elever og foreldre å finne ut hvilke skoler som har de kvalitetene en ønsker og velge disse. Jeg kan ikke se hvordan varierende kvalitet er noe som særpreger en skole drevet av Høyre. Mange av regjeringens saker er kompromissløsninger -- faktisk de aller fleste -- men skolepolitisk har det ikke vært særlig stor uenighet innad i regjeringspartiene, så jeg vil påstå det er en overdrivelse at dette har ført til ineffektivitet og noe annet enn en 'full satsning.' Om en begynner å sammenligne det med det rød-røde regjeringsalternativet, finnes det knapt uenigheter i den sittende regjering. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 8. august 2005 Forfatter Del Skrevet 8. august 2005 Takk for svar! Nå, litt fakta; -omtrent 2% av norsk skoleungdom går på friskoler, 98% går på den offentlige skolen. Disse 2 prosentene er faktisk ikke nok til å ødelegge det økonomiske grunnlaget for å drive offentlige skoler i Norge. -store reformer har blitt gjennomført i siste stortingsperiode, som har ført til en enorm satsning på kunnskap i skolen, allerede nå kan en se forbedringer i leseferdighetene til de yngste elevene. -kvaliteten vil unektelig være varierende, men med Høyrestyre er det mulig for elever og foreldre å finne ut hvilke skoler som har de kvalitetene en ønsker og velge disse. Jeg kan ikke se hvordan varierende kvalitet er noe som særpreger en skole drevet av Høyre. Mange av regjeringens saker er kompromissløsninger -- faktisk de aller fleste -- men skolepolitisk har det ikke vært særlig stor uenighet innad i regjeringspartiene, så jeg vil påstå det er en overdrivelse at dette har ført til ineffektivitet og noe annet enn en 'full satsning.' Om en begynner å sammenligne det med det rød-røde regjeringsalternativet, finnes det knapt uenigheter i den sittende regjering. Du må huske at alternativ E ikke er en renspikket Høyre politikk, men en H/V/KRF politikk. Den endringen som er kommet i skolepolitikken er ikke "ren høyre", men en løsning bygget på forskjellige kompromisser. Men det er mange varierende konsekvenser av endringene innad i skolen, på godt og ondt. Men alternativ E sikrer ihvertfall variasjon og at flere får råd til private skoler, ettersom de får støtte. Så blir ihvertfall foreldre mindre forskjellsbehandlet i et slikt system enn et system som kun vil gi støtte til offentlige skoler. Takker for faktaopplysninger forresten. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå