JBlack Skrevet 1. august 2005 Del Skrevet 1. august 2005 (endret) C, med makspris, en del 60-80% offentlig fastsatt pensum på skolene, klare konsensjoner for drift. Og en klar fordeling av ansvar (dette burde det være i forhold til alle oppgaver som er det offentliges ansvar):1. Staten har ansvar for at tilbud finnes over alt, og gir støtten 2. Kommune har ansvar for å følge opp driften, og er foreldrenes klageorgan 3. Private eller det offentlige driver skolen. Det må ikke være samme organ innen en kommune som står bak drift, og som er foreldrenes klageorgan. Angående pkt 1, hvordan skal man forsikre at tilbudet finnes ute i dirstirktene hvor det er veldig få barn? Om pengene følger eleven vil det ikke altid være nok til å drifte en skole i f.eks. et lokalsamfunn med 30 barn. Mener du at barn i distriktene skal få mer støtte? Legg til 'innen rimelighetens grenser', så er vi der. Det går også an å ha transportordninger. Det kommer an på hva man anser som 'innen rimelighetens grenser'. Edit: Man må også huske at dersom noen velger å bosette seg og få barn langt vekk fra offentlige tilbud, så er det et valg de foretar. Endret 1. august 2005 av JBlack Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 1. august 2005 Del Skrevet 1. august 2005 Edit: Man må også huske at dersom noen velger å bosette seg og få barn langt vekk fra offentlige tilbud, så er det et valg de foretar. Valget de foretar er vel heller å bli hvor de er, mens det offentlige tilbudet bygges ned. Dette pga. manglende behov fordi andre flytter til sentrale strøk. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 1. august 2005 Forfatter Del Skrevet 1. august 2005 A) Kan du begrunne valget? Lenke til kommentar
Geir M Skrevet 2. august 2005 Del Skrevet 2. august 2005 (endret) A) Kan du begrunne valget? Synes ikke at privatskoler er rette veien å gå. Det er greit når man begynner å bli eldre. Men i starten synes jeg alle skal gå på offentlige skoler. Dette blant annet for å minske klasseskiller. Jeg synes heller ikke så mye om de kristne eller andre religiøse skolene der de hjernevasker barn. Alle burde ha like muligheter, eller så like som overhodet mulig ihvertfall. Hvis jeg forstår behovsprøvd riktig så skal ikke de med mye penger fra før av få støtte? Det er jeg isåfall for. Endret 2. august 2005 av geir_er_1337 Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 2. august 2005 Forfatter Del Skrevet 2. august 2005 (endret) A) Kan du begrunne valget? Synes ikke at privatskoler er rette veien å gå. Det er greit når man begynner å bli eldre. Men i starten synes jeg alle skal gå på offentlige skoler. Dette blant annet for å minske klasseskiller. Jeg synes heller ikke så mye om de kristne eller andre religiøse skolene der de hjernevasker barn. Alle burde ha like muligheter, eller så like som overhodet mulig ihvertfall. Men det tilsier jo også at familier som ikke kan eller vil benytte barnehage ikke får støtte. Og barnetrygden blir behovsprøvd. Er dette med på å minske klasseskiller? Hvis jeg forstår behovsprøvd riktig så skal ikke de med mye penger fra før av få støtte? Det er jeg isåfall for. Ja, det tilsier at de som tjener over en viss grense ikke får barnetrygd. Endret 2. august 2005 av Dotten Lenke til kommentar
Geir M Skrevet 2. august 2005 Del Skrevet 2. august 2005 (endret) Men det tilsier jo også at familier som ikke kan eller vil benytte barnehage ikke får støtte. Og barnetrygden blir behovsprøvd. Er dette med på å minske klasseskiller? For de som ikke kan ha barna i barnehage, så er denne ordningen uheldig. Det ser jeg jo. Men man må knuse noen egg for å lage omelett. Eller hva det hette. De som ikke vil derimot, de synes jeg ikke synd på. Hvis de absolutt ikke vil ha barna inn i barnehage, så er det helt greit. Men jeg synes ikke de skal få støtte. Nei det er ikke med på å minske klasseskiller, men det sa jeg ikke heller, det sa jeg om noen helt andre punkter. Endret 2. august 2005 av geir_er_1337 Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 2. august 2005 Forfatter Del Skrevet 2. august 2005 Men det tilsier jo også at familier som ikke kan eller vil benytte barnehage ikke får støtte. Og barnetrygden blir behovsprøvd. Er dette med på å minske klasseskiller? For de som ikke kan ha barna i barnehage, så er denne ordningen uheldig. Det ser jeg jo. Men man må knuse noen egg for å lage omelett. Eller hva det hette. De som ikke vil derimot, de synes jeg ikke synd på. Hvis de absolutt ikke vil ha barna inn i barnehage, så er det helt greit. Men jeg synes ikke de skal få støtte. Nei det er ikke med på å minske klasseskiller, men det sa jeg ikke heller, det sa jeg om noen helt andre punkter. Så om du syntes barnehagen som blir tilbudt av staten er av elendig kvalitet og ikke tilstrekkelig til å kunne overlate dine barn i deres varetekt, så skal de ikke ha støtte om du ikke sender ungene i den barnehagen? Og det finnes titusener av foreldre som jobber natt, skiftarbeid og er borte i lengre perioder. Men du ser ihvertfall på det som uheldig med den ordningen alt A har, så det virker som du har oversikt. Har du såpass tillit til staten at du er villig til å støtte en politikk som lar de ta valgene for deg og dine barn, fremfor at du selv skal ha dette ansvaret (og makten) ? Lenke til kommentar
Geir M Skrevet 2. august 2005 Del Skrevet 2. august 2005 (endret) I mange tilfeller er det bedre at staten bestemmer enn at enkeltpersonene gjør det. Men det er selvsagt ofte helt motsatt også. Men, ja, jeg har tiltro til at staten klarer å ordne en god skole og barnehage for barna. God natt Endret 2. august 2005 av geir_er_1337 Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 2. august 2005 Del Skrevet 2. august 2005 Edit: Man må også huske at dersom noen velger å bosette seg og få barn langt vekk fra offentlige tilbud, så er det et valg de foretar. Valget de foretar er vel heller å bli hvor de er, mens det offentlige tilbudet bygges ned. Dette pga. manglende behov fordi andre flytter til sentrale strøk. Same shit. Man må uansett tilpasse seg virkeligheten, og kan ikke forvente at virkeligheten alltid tilpasser seg hva en selv vil. Lenke til kommentar
Decline Skrevet 2. august 2005 Del Skrevet 2. august 2005 "virkeligheten" er her et uskyldiggjørende ord for "sentralisering", eller hva JBlack? Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 2. august 2005 Del Skrevet 2. august 2005 "virkeligheten" er her et uskyldiggjørende ord for "sentralisering", eller hva JBlack? Ehh... nei, Decline. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 3. august 2005 Forfatter Del Skrevet 3. august 2005 I mange tilfeller er det bedre at staten bestemmer enn at enkeltpersonene gjør det. Men det er selvsagt ofte helt motsatt også. Men, ja, jeg har tiltro til at staten klarer å ordne en god skole og barnehage for barna. God natt Det er en enorm tillit du her viser myndighetene. Det er snakk om hvem du skal overlate dine barn til, hvem som skal ha ansvaret for dem. Med dette valget vil du ikke kunne ta barna dine vekk hvis du anser at skolen ikke er verdig eller gjør en god nok jobb. Om du føler undervisningen de har lagt opp for dine barn er langt fra tilstrekkelig eller slik du ønsker, så må du bare innfinne deg med det. Om du ikke har tillit til lærerene og ikke ønsker å overlate dine barn i deres varetekt, vel det er da fint lite du kan gjøre med det og. Om barna dine mistrivdes og ikke lærer noe på skolen, så vil du ikke ha muligheten til å finne et alternativ som kan fungere bedre. Jeg sier det igjen: Det er en enorm tillit du gir myndighetene. Og det forhindrer en del muligheter også. La oss ta for oss fiktive "Hans Hansen" Han ønsker å åpne en skole spesielt tilrettelagt for psykisk utviklingshemmede. Han har et flott opplegg som er langt bedre enn det offentlige har ressurser til å tilby. Men av (fiktiv sum) 1000 av de aktuelle barna er det kun 100 av foreldrene som har råd til å sende ungen på denne skolen. Men det vil ihvertfall bety at 100 barn vil få et bedre liv og staten har færre barn (900) å bruke penger på, så også de tjener på det. Men, med alternativ A så er ikke dette lovlig, og "Hans Hansen" sin visjon om hjelpe slike barn blir nettop det, en visjon. Lenke til kommentar
FJERNET111 Skrevet 3. august 2005 Del Skrevet 3. august 2005 Dotten: Ditt alternativ A er nok helt uten rot i virkeligheten og derfor litt tafatt å diskutere rundt. Et så rigid system ville blitt revet i filler så snart det hadde blitt introdusert. Hvor har du fått ideene til dette alternativet? Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 3. august 2005 Forfatter Del Skrevet 3. august 2005 Dotten: Ditt alternativ A er nok helt uten rot i virkeligheten og derfor litt tafatt å diskutere rundt. Et så rigid system ville blitt revet i filler så snart det hadde blitt introdusert. Hvor har du fått ideene til dette alternativet? Alternativ A bygger på RV/SV sin politikk. De vil ikke har private skoler. SV har moderert seg til å stoppe flere private skoler, men de har aldri vært noen tilhenger av det uansett. Så det blir ingen rigid diskusjon rundt det. Personlig finner jeg ikke det alternativet som det værste, selv om det heller ikke er det beste Lenke til kommentar
FJERNET111 Skrevet 3. august 2005 Del Skrevet 3. august 2005 Alternativ A bygger på RV/SV sin politikk. De vil ikke har private skoler. SV har moderert seg til å stoppe flere private skoler, men de har aldri vært noen tilhenger av det uansett. Så det blir ingen rigid diskusjon rundt det. Personlig finner jeg ikke det alternativet som det værste, selv om det heller ikke er det beste Nei, det er ikke det verste, men det at du i et demokrati ikke kan klage på hverken lærere, læreplaner osv er feil. Et så rigid system som du beskriver vil ikke ha muligheten til å overleve i et demokrati. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 3. august 2005 Forfatter Del Skrevet 3. august 2005 For ordens skyld: Alt A = er tatt utganspunkt i SV/RV Alt B = DLF Alt C = FRP Alt D = AP/SP Alt E = Høyre/KRF/V Gjør oppmerksom på at det er min personlige "hobbykonsekvensanalyse" bygget på partiprogrammene og hva partiene foretar seg. Med en god del assistanse fra en RV'er, to AP'er og en FRP'er. Og personlig finner jeg ingen av dem som utelukkende positive, men jeg ser med beste øyne på alternativ C, selv om den har noen, for meg, store mangler. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 3. august 2005 Forfatter Del Skrevet 3. august 2005 Alternativ A bygger på RV/SV sin politikk. De vil ikke har private skoler. SV har moderert seg til å stoppe flere private skoler, men de har aldri vært noen tilhenger av det uansett. Så det blir ingen rigid diskusjon rundt det. Personlig finner jeg ikke det alternativet som det værste, selv om det heller ikke er det beste Nei, det er ikke det verste, men det at du i et demokrati ikke kan klage på hverken lærere, læreplaner osv er feil. Et så rigid system som du beskriver vil ikke ha muligheten til å overleve i et demokrati. Man vil ha muligheten til å både klage og være delaktig gjennom elevråd og foreldreråd. Men valgfriheten er særdeles skjerpet. Men slike system har eksistert tidligere og eksisterer i andre land. Selv om det finnes i forskjellige "varianter", spesielt med tanke på skole som kun består av offentlig alternativ. Lenke til kommentar
Geir M Skrevet 4. august 2005 Del Skrevet 4. august 2005 (endret) I mange tilfeller er det bedre at staten bestemmer enn at enkeltpersonene gjør det. Men det er selvsagt ofte helt motsatt også. Men, ja, jeg har tiltro til at staten klarer å ordne en god skole og barnehage for barna. God natt Det er en enorm tillit du her viser myndighetene. Det er snakk om hvem du skal overlate dine barn til, hvem som skal ha ansvaret for dem. Med dette valget vil du ikke kunne ta barna dine vekk hvis du anser at skolen ikke er verdig eller gjør en god nok jobb. Om du føler undervisningen de har lagt opp for dine barn er langt fra tilstrekkelig eller slik du ønsker, så må du bare innfinne deg med det. Om du ikke har tillit til lærerene og ikke ønsker å overlate dine barn i deres varetekt, vel det er da fint lite du kan gjøre med det og. Om barna dine mistrivdes og ikke lærer noe på skolen, så vil du ikke ha muligheten til å finne et alternativ som kan fungere bedre. Jeg sier det igjen: Det er en enorm tillit du gir myndighetene. Og det forhindrer en del muligheter også. La oss ta for oss fiktive "Hans Hansen" Han ønsker å åpne en skole spesielt tilrettelagt for psykisk utviklingshemmede. Han har et flott opplegg som er langt bedre enn det offentlige har ressurser til å tilby. Men av (fiktiv sum) 1000 av de aktuelle barna er det kun 100 av foreldrene som har råd til å sende ungen på denne skolen. Men det vil ihvertfall bety at 100 barn vil få et bedre liv og staten har færre barn (900) å bruke penger på, så også de tjener på det. Men, med alternativ A så er ikke dette lovlig, og "Hans Hansen" sin visjon om hjelpe slike barn blir nettop det, en visjon. Synes du overdriver her. Det er kanskje sånn du sier, at man ikke kan gjøre så mye med det hvis man ikke føler at undervisningen er god nok. Men stort sett så er undervisningen god nok. Jeg synes heller vi kan bruke midler på å gjøre den offentlig skole bedre, istedenfor å gi private skoler masse midler. Det ideelle er å ha en sterk offentlig skole der alle kan få seg en god start på utdanningen sin. Det er bedre enn å ha en middelmådig offentlig skole, og en kjempegod privatskole. Da kan alle de rike kjøpe barna sine en god utdanning, noe som ikke er rettferdig for de "fattige" barna. Da stiller de enda dårligere i konkurransen om å få de mest ettertraktede jobbene. Norge har den største sosiale mobiliteten i verden. (Tror jeg viste deg en artikkel om dette en gang, i en annen tråd) Det er en grunn til at vi har det. Og jeg kan si så mye som at vi garrantert ikke hadde hatt dette hvis det hadde vært høyre som hadde styrt Norge gjennom størsteparten av 1900-tallet. Endret 4. august 2005 av geir_er_1337 Lenke til kommentar
Decline Skrevet 4. august 2005 Del Skrevet 4. august 2005 Istedetfor å bruke ressurser på private skoler, kan vi heller bruke ressursene på å forbedre den offentlige skolen! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå