TLZ Skrevet 1. august 2005 Del Skrevet 1. august 2005 Ps. Har ingen nevnt Sgt. Pepper? Trodde ikke det ble regnet som et konseptalbum... Det er visst ofte regnet som verdens første virkelige konseptalbum. Er ikke det 'Frank Zappa - Freak Out!' da? Lenke til kommentar
TAAB Skrevet 1. august 2005 Del Skrevet 1. august 2005 Jethro Tull - Thick As A Brick Camel - The Snow goose Eloy - Ocean Genesis - Lamb Magma - Mekanik Destruktiw Kommandoh Roger Waters - The pros and cons of hitchiking Anyone's Daughter - Adonis De jeg kom på i farten. Lenke til kommentar
Jan Skrevet 1. august 2005 Del Skrevet 1. august 2005 (endret) Et konseptalbum er et album med musikk som er så unik at den har sjeldent blitt gitt ut eller spilt. Gode konseptalbum har nye, friske og orginale ideer som er unike iforhold til andre samtidsalbum. Øhm... Nei? Et konseptalbum er et album hvor sangene på albumet (og gjerne også rekkefølgen) har en sammenheng, som f.eks gjennom at de sammen forteller en historie, beskriver en stemning/følelse eller tar for seg et spesifikt tema. Ps. Har ingen nevnt Sgt. Pepper? Ehm? Si meg en ting.. .....Forklar ordet "Konsept" begge to. Endret 1. august 2005 av Jan-Erik Lenke til kommentar
sluffy Skrevet 1. august 2005 Del Skrevet 1. august 2005 (endret) "The other side" CD-en av Infected Mushroom - Converting Vegetarians CD-en. Edit: Nå leste jeg bare den ene forklaringen på konseptalbum, hvis den stemmer, står jeg fast ved overnevnte album. Endret 1. august 2005 av sluffy Lenke til kommentar
Suppelars2k Skrevet 1. august 2005 Del Skrevet 1. august 2005 .....Forklar ordet "Konsept" begge to. Hvorfor i svarteste skal jeg det? Ordet "konsept" har lite med ordet "konseptalbum" å gjøre, egentlig, men la gå. Ordet "konsept" i seg selv betyr vel noe slikt som en idè eller skisse/utkast. Ordet "konseptalbum" kan forklares som at albumet er et samlet verk hvor alle låtene spiller inn på samme tema/historie/idè/"konsept", og ikke bare en samling låter som tilfeldigvis har havnet på samme plate. Sånn ca. Lenke til kommentar
haugsand Skrevet 1. august 2005 Del Skrevet 1. august 2005 Jeg har sansen for Charta 77 - Sagan Om Världens Mest Hypade Band, selv om innholdet neppe er like dypt som de andre forslagene. Lenke til kommentar
kvikks Skrevet 2. august 2005 Del Skrevet 2. august 2005 (endret) Mine favoritt konseptalbum gjennom tidende: Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band - The Beatles Dark Side Of The Moon - Pink Floyd Aqualung - Jethro Tull Thick as a Brick - Jethro Tull Joe's Garage - Frank Zappa Lateralus - Tool De-Loused in the Comatorium - The Mars Volta Pictures at an Exhibition - Emerson, Lake & Palmer The Rise and Fall of Ziggy Stardust & the Spiders from Mars - David Bowie OK Computer - Radiohead Three Cheers for Sweet Revenge - My Chemical Romance Umulig å bare nevne en Endret 2. august 2005 av kvikks Lenke til kommentar
LarsP Skrevet 2. august 2005 Del Skrevet 2. august 2005 Nå er jeg ikke helt sikker på at noen av disse er konseptalbum, men vi prøver: Lumsk - Troll Tool - Lateralus Nunwhore Commando 666 - Home Sweet Home The Mars Volta - Frances the Mute Lenke til kommentar
Kenny Bones Skrevet 2. august 2005 Del Skrevet 2. august 2005 Sgt Pepper var vel et av de aller første konseptalbumene ja. Zappas Freak Out kom vel senere gjorde det ikke det? Dessuten så ser jeg ikke på Freak Out som et konseptalbum. We're only in it for the money blir mer et konseptalbum. Men Genesis med The Lamb Lies Down On Broadway ser jeg på som tidenes beste konseptalbum. På lik linje eller bedre enn The Wall. Bare at PF får ekstrapoeng ettersom de faktisk lagde en film av albumet. Skulle ønske The Lamb hadde kommet som film! Lenke til kommentar
oarsman Skrevet 2. august 2005 Del Skrevet 2. august 2005 Min nominasjon til tidenes konseptalbum blir: Lou Reed - New York Noen album som ikke er nevnt enda, men fortjener hederlig omtale: Lou Reed - Berlin Flaming Lips - Yoshimi Battles the Pink Robots Ketil Bjørnstad - Leve Patagonia Lenke til kommentar
kvikks Skrevet 2. august 2005 Del Skrevet 2. august 2005 Ketil Bjørnstad - Leve Patagonia Den glemte eg Lenke til kommentar
834HF42F242 Skrevet 2. august 2005 Forfatter Del Skrevet 2. august 2005 Og jeg glemte å nevne Jeff Wayne - War of the Worlds Lenke til kommentar
uberboss Skrevet 2. august 2005 Del Skrevet 2. august 2005 Ser at dere har glemt noen av de bedre albumene:W.A.S.P.-Crimson Idol (knall skive fra Blackie)..og Planet P Project - Pink World ( tidlig utgivelse med Tony Carey) Lenke til kommentar
H4ngm4N Skrevet 2. august 2005 Del Skrevet 2. august 2005 Dream Theater - Six Degrees of Inner Turbulance En av de faa platene hvor jeg hoerer paa tekstene. (Er paa Island med islandsk tastatur....) Lenke til kommentar
Ṱormod Skrevet 2. august 2005 Del Skrevet 2. august 2005 Et konseptalbum er et album hvor sangene på albumet (og gjerne også rekkefølgen) har en sammenheng, som f.eks gjennom at de sammen forteller en historie, beskriver en stemning/følelse eller tar for seg et spesifikt tema. Selvfølgelig. I såfall er disse albumene gode konseptalbum. The Jimi Hendrix Experience : Axis Bold as Love The Kinks- The Kinks Are The Village Green Preservation Society (Om livet i naturen) Pink Floyd - The Final Cut (Alt handler om WWII) Metallica - Ride the Lightning (Alle sangene av en eller annen grunn har med døden å gjøre, alt fra selvmord til den elektriske stol) Metallica - Master of Puppets (I hver sang handler det om en Mester og hans dukker/puppeter) Lenke til kommentar
kvikks Skrevet 2. august 2005 Del Skrevet 2. august 2005 Pink Floyd - The Final Cut (Alt handler om WWII) Den hadde eg virkelig håpet å slippe å se her, det er uten tvil Pink Floyds mest rævva album. Føler heller ikke at konseptet er så bra, det er tydelig at Pink Floyd på denne tiden er et band i konflikt. Det gjenspeiles tydelig, det musikalske er langt fra hva som de presterte på Dark Side of The Moon og The Wall. Sistnevnte tok den siste essens av Pink Floyd magien, igjen var en sjøldau gnu... The Final Cut skulle i utgangspunktet bli musikken til filmen The Wall, men ble istedet (heldigvis) bare et middelmådig album. Lenke til kommentar
EivindO Skrevet 2. august 2005 Del Skrevet 2. august 2005 Kraftwerk - Man Machine hvorfor? http://www.groove.no/html/review/71972251.html Lenke til kommentar
834HF42F242 Skrevet 2. august 2005 Forfatter Del Skrevet 2. august 2005 (endret) Pink Floyd - The Final Cut (Alt handler om WWII) Den hadde eg virkelig håpet å slippe å se her, det er uten tvil Pink Floyds mest rævva album. Ganske enig, fordi om det finnes en eller to bra låter der også. Fungerer som Waters-album, suger som Floyd-album. Endret 2. august 2005 av anth Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå