Gå til innhold

Hvor viktig er 0,5 volt og 0,2 amper?

AK47

Anbefalte innlegg

Jeg har to bærbare HP'er. Den ene med en output på 18,5v og 4,9A og den andre med 19V og 4,74A. Den førstnevnte strømtilkoblingen har jeg glemt på jobben (og jeg må bruke den hjemmefra i dag). Kan jeg da bruke den andre med litt høyere spenning?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det går i hvertfall bra her. Jeg har en PC som skal ha 19V og 3,6A. Den får servert 18V og 1,9A. Den eneste ulempen jeg opplever er at det tar veldig lang tid å lade batteriet når PCen er på.

Edit: Du finner kjapt ut om pluggen passer, men pass på at den har riktig polariet !! (at + og - er riktig plassert)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Jeg regner med det går bra det også. PC'en har innebygget spenningsregulator som lader batteriene med den spenningen de skal ha. Det er mulig denne vil bli varmere enn normalt.

PS. Jeg tar ikke noe ansvar for om det mot formodning ikke skulle gå bra.

Lenke til kommentar
Husk OHMS lov. Effekt VS Spenning.

Så lenge pcen får nok effekt, er egentlig spenningen urelevant.

Spenningen er bare det som driver strømmen.

En PC er ikke noen justerbar ohmsk motstand. Ergo kan man ikke bruke ogms lov for å bare "putte inn" den kombinasjonen av spenning og strøm man vil bare de til sammen gir en gitt minimumseffekt.

Hvis spenningen blir for lav, la oss si 14V så vil ikke batteriet lades og PC'en vil ikke kunne produsere de nødvendige 12V for å drive PC'en.

Men i et lite område rundt den spesifiserte spenningen så skal det gå bra siden spenningsregulatorene justerer spenningen til batteriet og PC'en.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...