Gå til innhold

Prosjekt SliMAME *tatt inn i stuen for "testing"*

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen!

Etter en del spilling av gamle arcadespill på pcen har jeg nå bestemt meg for å bygge meg en arcademaskin. De av dere som har holdt til i denne delen av forumet en stund har sikkert lagt merke til DrSpawns fantastiske UltiMAME prosjekt. dette Vil bli noe i samme duren.

Sponsor:

sponsorbannerCustom.gif

Målet er å lage en "slim" versjon ved å ta i bruk LCD i stedet for CRT som skjerm. Deler som er annskaffet:

-MSI Socket A hovedkort med innebygget skjermkort

-Barton XP 2500 (trodde jeg. Blir heller en XP 2000)

-Geil RAM 2*256mb.

-hovedkortramme

-PSU 400W

-trådløs mus og tartatur

-80GB hd WD

-DVD/CD-rom (tar det som passer best. har en del liggende:) )

Deler som er under annskaffelse:

-X-Arcade Dual Joystick

Det hadde vært tøft å lage en fra begynnelsen, men dette sparer meg for mye tid, noe jeg ikke har nok av:

dual.gif

Det skal bli utrolig digg å begynne å leke seg med denne.

Deler som må annskaffes:

-bilradio

-høytalere (innfelte bilhøytalere)

-lysamatur+lysrør

-Skjerm

-Div. kabler jeg ikke finner i rotekassene mine.

-Div. brytere for powerON, reset, lys osv.

Skallet på maskinen kommer mest sansynelig til å bli bygget av MDF plater, men jeg venter med dette til joystikken er kommet i hus. Ellers er jeg redd ting ikke vil passe sammen.

Er det noe dere lurer på, så er det bare å spørre.

Så var det logoet da. Her tenkte jeg "Sli" med myke bokstaver og MAME i litt harde, gjerne 80talls bokstaver. bildet under er bare første utkast.

post-132-1122901138_thumb.jpg

Endret av capy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ting begynner å falle på plass. I dag kom DHL på døren med X-Arcade Dual Joysticken. Materiale kommer antagelig på fredag. Det er da snakk om 4 stk. plater på 2,5*0,8 meter og 10 meter 1*2toms til rammeverk osv.

Men! jeg har er lite problem, cpuen jeg trodde jeg hadde liggende er allerede i bruk i 1TB-serveren min, så jeg trenger en ny/gammel. Har du en socket A cpu XP 2500 eller bedre å avse, ta gjerne kontakt på PM.

I mellomtiden samler jeg sammen litt roms og annet goodies fra nettet. Jeg hadde planer om å dekorere maskinen med kanskje noen slike:

210de12.jpg

men de blir kanskje i største laget. jeg har også tatt en titt på disse:

giantrobot_blik.jpg

men de har jo ikke fullt så mye arcade-feeling over seg. noen som vet om andre "klistremerker" som kan gjøre susen?

Lenke til kommentar
Ser bra ut dette. Planene er jo helt ut de, og tegningen ser jo grei ut.

Hvor mye kommer denne til å koste? Og hvorfor valgte du det navnet?

Jeg valgte navnet for å få med at den er slank, den skal bare romme en LCD og ikke en CRT skjerm. Jeg er enda ikke helt sikker på om folk forstår greiene med at M'en skal være felles. Kanskje jeg heller bør bruke SlimMame? det er jo tøft det og!

Når det kommer til pris er jeg ikke sikker på hvor dyrt dette blir, det er gjerne derfor jeg ser på det som et langtidsprosjekt. jeg kommer for eksempel ikke til å kjøpe ny skjerm med det første. det er nok den biten jeg kommer til å vente med så lenge jeg kan. Ellers forsøkte jeg å få sponsorer til bilstereo og høytalere, uten hell.. Det blir derfor mest sannsynlig noe brukt.

Til nå har prosjektet kostet meg 1500,- om jeg ikke må betale toll:) jeg regner med å havne på ca. 6-7000,-.

Jeg håper å komme igang med snekkringen i løpet av helgen. Skal selvfølgelig knipse noen bilder etter hvert å se om jeg ikke får lagt de ut etter hvert.

Lenke til kommentar

miniupdate!

Det ordnet seg med cpuen. Hadde noen liggende, men de er ikke så kjappe. Regner med det går greit likevel:)

CPU1Custom.jpg

Holder på å bygge et testoppsett så jeg kan leke meg litt med joysticken.

byggesett1Custom.jpg

Materialene som skulle komme på fredag kommer desverre ikke før på mandag. Hadde håpet jeg kunne bygge litt av kabinettet i helgen.. Min far hadde en gammel bilstereo jeg kunne få. håper bare den har line-in.

Lenke til kommentar

Miniupdate igjen:)

40GB er noe slit å pakke ut på en treg cpu (underklokket, det kommer jeg tilbake til), full hd og 512 mb ram. men det gikk tilslutt. Her slår min samboer seg løs på noen dumme soldater i Metal Slug 4.

P8072845Custom.jpg

joystikken fungerer helt greit. noen finjusteringer på knappefronten så har vi det! Det mangler også lyd for øyeblikket, men det får vi ta siden:)

Her er tastaturet og musen som til slutt skal brukes:

P8062648Custom.jpg

Og her er grunnen til at jeg ikke har klokket cpuen opp til normal hastighet:

P8062650Custom.jpg

Som du ser er kjøleren festet med bare noen bøyde patentbånd. Jeg hadde ikke noen kjølere som ikke brukte gjennomgående festeannordning, så da blir det litt triksing. Selv om cpu ikke blir varmere enn 32 grader, vil jeg ikke klokke den opp til jeg har fått meg en ny kjøler.

Nå tar jeg meg en liten ferie fra dette arbeidet. Materialet er nok kommet i hus og klar for sagen når jeg kommer hjem igjen. Neste update kommer om ca. en uke, om jeg ikke kjeder meg noe fælt på landet:)

Lenke til kommentar

Så var det endelig helg. Min far hadde kastet radionen jeg kunne få av ham, så jeg gikk til Lefdal for å se om jeg ikke kunne finne meg en billig bilstereo med line-IN. Jeg fant en, trodde jeg.. Den hadde selvfølgelig line-OUT og ikke -IN, noe jeg fant ut da jeg satt med den her hjemme i hånden.

Jeg lurte litt på om jeg skulle få byttet den, men det må vel være en måte å få line in på en slik spiller vel? Noen som vet hva som må til? Jeg har tenkt på å bare kjøre lyden over radosignal fra lydkortet og til spilleren (bruke FM-båndet), men det får bli en nødløsning. er det mulig å lodde seg innpå et pungt på slike spillere for å få line-IN? Noen som vet?

Spilleren har også støtte for SD/MMC/USB lagringsenheter, men å hacke den delen av spilleren tror jeg er mer pes enn jeg trenger akkurat nå. Meningen er jo å gjøre ting så enkelt som mulig.

Om noen skulle lure, så er spilleren av typen: Sharp SRX 110.

Endret av capy
Lenke til kommentar

Miniupdate #3

Vel, ikke mye har skjedd siden sist. Jeg har vel begynt å gi opp bilstereo-delen og kommer nok heller til å satse på noe jeg allerede har liggende. Det gjør ting mye lettere + at jeg ikke har lyst til å betale 2000,- for bare cd-spilleren med aux/line-in.

Her er subben som kommer til å bli brukt:

P8142851Custom.jpg

Og her er en av speakerene:

P8142852Custom.jpg

Jeg har tilsammen 4 slike + en center, men jeg er ikke sikker på om jeg kommer til å ta i bruk alle sammen.

Her er forsterkeren:

P8142853Custom.jpg

Ufattelig dårlig bilde:) Men dere ser vel hva det er for noe.

slenger med et nytt bilde av testoppsettet:

P8142856Custom.jpg

Som dere ser er det bare lyden som er nytt.

Til uken kommer jeg til å ligge inn en bestilling på litt stash fra en webshop. det blir i alle fall snakk om en kjøler, men finner jeg noe annet kommer jeg sikkert til å hive det med også. Jeg begynner på jobb på mandag (i morgen), så da er det uvisst hvor mye jeg får jobbet med denne workloggen. Til neste helg har jeg i alle fall planer om å flytte hovedkortet over på en brakett som skal festes i kabinettet.

Om det er noe dere lurer på, så er det bare å komme med det!

Lenke til kommentar

Jeg trodde også at du skulle bruke SLI-oppsett :p

Men nå som jeg ser den dobble M'en: Bra navn!

Jeg ser ikke helt hvorfor du ville bruke bilstereo, når det finnes billige, gode pc-høyttalere med subwoofer og hele pakka. Godt du gikk bort i fra den ideen.

Men hvorfor så kraftig HW? Det skulle vel ikke være nødvendig med mer enn 500mhz, 256mb ram? Hvilken software skal du bruke?

Hvor mye kostet den joystick-tingen, og hvor mye hadde det kostet å lage den?

Jeg ser for meg at det er mulig å bygge en slik maskin endel billigere enn 7000,-. Kanskje 2000,- pluss prisen for joysticken er mulig. Da med tregere hw.

Men en genial ide! Stå på!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...