Πεισιθάνατος Skrevet 1. august 2005 Del Skrevet 1. august 2005 Gå i en bokhandel og ta en titt på omslaget på boka. Der står det: " 'Matthew Pearl is the new shining star of literary fiction... An immensely gifted author' Dan Brown, author of the Da Vinci Code " Denne boka appelerer kanskje derfor til de som måtte like Dan Browns bøker. Uten at jeg har lest Dan Brown enda (de står riktignok langt fram i bokkøen min) vil jeg si meg enig i det, etter hva jeg har hørt om Dan Browns bøker (jeg tenker da spesielt på 'The Da Vinci Code' og 'Angels & Demons'). Vel, nok om det, boka er bra, og jeg vil anbefale den for de fleste. En god bok som absolutt er å anbefale. Jeg vet ikke om det er noen norsk oversettelse av boka, men man burde i hvert fall få tak i boka på engelsk her i Norge. Jeg kan ikke si noe med sikkerhet, for jeg kjøpte min utgave i Monaco, men alt skulle tilsi at denne boka også finnes i norske bokhandler. Et sammendrag av boka: Det er rett etter den amerikanske borgerkrigen, og en klubb med kjente amerikanske poeter o.l. har bestemt seg for å oversette Dantes 'Divina Commedia' fra italiensk til engelsk. De prøver å samles regelmessig for å gradvis oversette hele diktet, men siden de er de eneste i distriktet som kan italiensk, blir de spurt om å assistere politiet med noen oversettelser som kan være til hjelp ved å oppklare et mord som er blitt begått. Klubben oppdager at det de blir bedt om å oversette er fra 'Divina Commedia', og før de vet ordet av det er et nytt mord inspirert av 'Divina Commedia' blitt begått. Slik blir klubben dratt inn i politiets etterforskning, men politiet er ikke til å stole på. Klubben må derfor løse mysteriet for egen regning, og helst bør morderen finnes før et tredje mord blir begått. Under hele prosessen blir det gjort mye for å stikke kjepper i hjulene for klubbmedlemmene. Morderen blir ikke funnet før det tredje brutale mordet blir begått, og etter dette mordet innser klubben at mordene skjer i takt med deres oversettelse. Er et av klubbmedlemmene morderen? Jeg skal ikke røpe mer av boka. Vil dere vite hvordan det ender, så må dere bare ta beina fatt mot nærmeste bokhandel. Min vurdering: Boka er litt lite fengslende i begynnelsen, og den hopper til å begynne med litt for mye mellom personene, men etter hvert som du leser blir den mer og mer spennende. Gjennom første halvpart av boka får du vite en del tilsynelatende irrelevante hendelser som angår privatlivet til klubbmedlemmene. Dette kan gjøre enkelte partier litt kjedelig, men du vil se at disse detaljene brukes i oppklaringen av mordene. Siste del av boka er genial, og etter å ha vært ferdig med boka angret jeg ikke på å ha lest den, til tross for den litt kjedelige starten. Boka har en del overraskelser på lur, så bare vent... Til dere som har lest boka: Hva er deres mening? Til dere som ikke har lest boka: Tenk på å skaff den! Lenke til kommentar
Tonio Skrevet 1. august 2005 Del Skrevet 1. august 2005 Vi har faktisk en tråd der en kan gi anbefalinger, tråden finner du her. Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 2. august 2005 Del Skrevet 2. august 2005 Stenges. sidan det finnes ein bokanmeldelse-tråd så er det bedre å bruke den enn å lage ny tråd for kvar bok. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg