ohkaasa Skrevet 1. august 2005 Del Skrevet 1. august 2005 Jeg har en maskin med P4 3.0 Ghz prosessor, ett Asus P5GD1 HK, 2048 mb med PC3200 minne, som er satt i slik at jeg får opp "interleaved" i POST bildet. Før hadde jeg satt de inn feil slik at de sto som Asynchronous, det som er rart er at jeg tidligere kunne klokke opp til 3.3 (med minnet i Asynchronous) nå med interleaved så stopper det på 3.2. Før jeg stilte opp volten på minnet så postet minnet som 2700 minne også. Hovedkortet mitt er ett PCIExpress hoved kort så da blir det kanskje litt annerledes med å låse PCI frekvensen. Hva blir fremgangsmåten min for å komme over 3.2 Ghz? vil tro at denne kan klokkes ganske mye høyere? 3.5 kanskje, jeg har satt på en Thermaltake kjøler og lagt på kjølepasta. JEg vil gjerne vite hva innstillingene for PCI-Express bør være, Volt for minne og CPU etc Lenke til kommentar
Jolt Skrevet 1. august 2005 Del Skrevet 1. august 2005 Har du tatt en BIOS update i det siste? Kan være litt kjekt. Med nyere BIOS syns jeg personlig at de fleste problemer fikses. Som for eksempel at minne postes som 2700 når det er 3200. Med "interleaved" mener du at minne og cpu er synkronisert? For jeg anbefaler at de er det med tanke på at det er PC3200 så skal det ikke være no problem. Er ikke alle HK som har mulighet til å låse PCIe/PCI/AGP slottene. Min har ikke det (Asus P4S800). Og jeg klokker helt greit uten. Har du rørt volt i det hele tatt. Kan være det. Når det blir ustabilt så løfter du bare volten et hakk og ser om det blir bedre. Det er bare prøve og feile. Konsentrer deg om CPU først og fremst så kan du klokke ram og skjermkort når du får CPUen stabil. Men som sagt prøv å løfte volten litt. Standar ligger den vel rundt 1.5 på vCore så løfter du den ett hakk av gangen. Sånn for og gi min personlig erfaring så har jeg klokket min Northwood 2.8 @ 3.2GHz. Jeg har en vCore av 1.6 noe som mange syns er høyt. Men har du en bra kjøler (Zalman 7700Cu) så går det bra. Tenker du har Prescott så da er vel varme litt mer av et problem. Jeg har ikke gjort noe med ram eller skjermkort. Så da har du noe å gå ut i fra. Lykke til! Lenke til kommentar
ohkaasa Skrevet 2. august 2005 Forfatter Del Skrevet 2. august 2005 Jeg har oppdatert til siste BIOS, Interleaved er nok det samme som synkronisert. PCIe og PCI har jeg låst til 100 og 33,33 Mhz Jeg har fått min opp på 3.53 nå, når jeg voltet opp så ble prosessoren for varm, så jeg lot den stå på auto. minnet måtte jeg sette til ett hakk ned, nå postes det som 3200 ram igjen, skjønner ikke helt hvorfor men det er jo fint uansett Jeg har også stilt timings på minne, nå kjører det 3-5-5-8, minnet kjører jo litt lavere klokkefrekvens nå, 188,4 Mhz, men hvis jeg lar denne følge CPU så skjærer det seg. Temperatur ligger nå på 45 grader idle, CPUZ viser 1.4 Volt, så en kan jo volte opp litt men jeg tror jeg skal være fornøyd med 3.5 Ghz og såpass lav temp. Selv om det er fristende å prøve på 3,7 :o) Lenke til kommentar
Øyboer Skrevet 5. august 2005 Del Skrevet 5. august 2005 åssen stopper du minnet i å følge cpu? jeg har også p4 prescott 3Ghz, klokket til 3,5 men det var vist akkurat over grensen det minnet fulgte etter vet du... åssen stopper du det? Lenke til kommentar
ohkaasa Skrevet 5. august 2005 Forfatter Del Skrevet 5. august 2005 Jeg disablet "by spd" i bios, så satte jeg minnet ned ett hakk. Lenke til kommentar
Øyboer Skrevet 5. august 2005 Del Skrevet 5. august 2005 Jeg disablet "by spd" i bios, så satte jeg minnet ned ett hakk. under hvilken kategori fant du "by spd"? og hvorfor lot du ikke minnet kjøre på 200 mhz? det er vell det normale eller? Lenke til kommentar
ohkaasa Skrevet 5. august 2005 Forfatter Del Skrevet 5. august 2005 Får ikke stilt det til 200 i bios, det er enten 400 (som egentlig er 200) eller 333 eller 600, alle disse verdiene øker i takt med at man klokker opp fsb, så hadde jeg valgt 200 så ville den blitt økt over minnets tåleevne, når jeg valgte 333, så ble minne hastigheten effektivt 188,6 pr kanal (eller noe sånt) altså jeg holdt meg innenfor specen til brikkene Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå