Gå til innhold

Hvor er flaskehalsen? Vil ny CPU ha noe for seg?

Anbefalte innlegg

Pr. i dag har jeg en AMD XP2400+ og 512MB minne av en helt standard type. DDR-DIMM PC2100 DDR CL2,5.

Helt instinktivt tenker jeg at en ny CPU kanskje vil øke ytelsen, men så begynner jeg å tenke på om det faktisk vil hjelpe.

Spørsmålet er hva som gir best ytelsesforbedring av disse alternativene:

1) Ny CPU: Amd Athlon XP3200+ evt. Sempron 2800+

2) Oppgradere RAM til en annen og raskere type

3) Oppgradere til mer RAM av samme type (1024MB)

Alternativet er jo å kombinere disse tre alternativene. Vil det være et lurt trekk?

Tilleggsspørsmål :

1) Er AMD Sempron 2800+ mye bedre enn min AMD Athlon XP2400+?

2) Er AMD Sempron 2800+ bedre eller dårligere enn Athlon XP 3200+?

3) Er det i det hele tatt mulig å få tak i XP3200+ lenger? Har ikke funnet det noe sted.

4) Hvilken RAM vil dere anbefale meg? Noe som gir god ytelse i forhold til hva det koster (ikke interessert i å betale 1000 kroner for noe som marginalt bedrer ytelsen).

Tilleggsinfo:

1) Jeg bruker PC'en stort sett til semiprofesjonell videoredigering, dekoding og enkoding av materiale til/fra DVD og noe annet tungt arbeid. Bruker den IKKE til spill. Programmer jeg bruker er blant annet Adobe Premiere PRO, Adobe Encore DVD 1.5, Adobe After Effects og Adobe Photoshop CS.

2) Hovedkortet støtter følgende ram:

Three 184-pin DDR SDRAM DIMM sockets

Supports dual channel (128-bit wide) memory interface

Supports up to 3GB memory

Supports PC2100 (DDR266), PC2700 (DDR333) and PC3200 (DDR400) DDR SDRAM DIMM

Supports x8/x16, non-ECC, up to 512Mb DDR devices

Supports unbuffered DIMM

3) Hovedkortet støtter følgende CPU:

AMD Sempron and Athlon XP (up to 3200+)

AMD Duron

Socket A

266/333/400MHz FSB

Takker for all hjelp :)

EDIT : Ser nå at Netshop muligens får inn XP3200+ i løpet av denne uken. Den er jo dyrere enn Sempron 2800+, så da vil vel XP3200+ gi bedre ytelse?

Endret av Afseth
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvorfor ikke selge det gamle utstyret du har, for deretter å kjøpe nytt?

Det er det eneste fornuftige rådet jeg kan gi deg, da hverken oppgradering av minne eller cpu vil gi deg en særlig stor ytelsesgevinst.

Får han en raskere som prosessor som kjører synkront mot minnet (begge på 400MHz) og i tillegg øker mengden minne til 1GB (eller mer), vil han merke forskjell på de oppgavene han bruker PC'en til

Lenke til kommentar
Får han en raskere som prosessor som kjører synkront mot minnet (begge på 400MHz) og i tillegg øker mengden minne til 1GB (eller mer), vil han merke forskjell på de oppgavene han bruker PC'en til

Selvsagt, men da har han allerede brukt så mye penger at han med stor fordel kan hoppe over på en ny socket (S939/S775).

Lenke til kommentar

Selvsagt, men da har han allerede brukt så mye penger at han med stor fordel kan hoppe over på en ny socket (S939/S775).

Det er jeg enig i, men det var derfor jeg foreslo brukt ettersom han skrev at han enten må oppgradere prosessor eller minnet :) Dermed kan han få råd til begge deler for prisen av enten ny prosessor eller nytt minne som ikke vil gi den helt store økningen sammelinga med begge deler.

Dersom det er uaktuelt med brukt, foreslår jeg å snuse på minne type 1GB PC3200 ettersom disse i langt større grad kan føres videre på seinere oppgraderinger enn PC2100 kan.

Lenke til kommentar

Jeg har fint råd til å oppgradere både minnet og RAM, men ville høre med dere hva som ville gi best ytelsesforskjell. Hvis RAM ikke ville bety så mye forskjell, kunne jeg spart de kronene.

Å bytte ut hele røkla er ikke et alternativ akkurat nå. Jeg har funnet "drømmehovedkortet" som har akkurat den sammensetningen av porter og tilkoblinger jeg har behov for, og vil bare ha CPU og RAM for å utsette den store oppgraderingen lengst mulig. Kanskje ikke mest økonomisk forsvarlig, men med tanke på at jeg sikkert kan dra med meg minnet over til fremtidige hovedkort, så er en liten utgift som CPU helt greit for meg. Vurderer også å lære meg å klokke, så ytelsen blir enda litt bedre på denne CPU'en (dog ikke noe ekstrem overklokking slik at jeg trenger masse ekstra kjøling).

CPU: http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=175

Men hvilket minne skal jeg velge? Det finnes så mange PC3200 typer å velge mellom. Hvem av disse gir best ytelse for pengene?

http://www.netshop.no/aspx/produkter.aspx?...30&g1=11&g2=214

Endret av Afseth
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...