blackbrrd Skrevet 1. august 2005 Del Skrevet 1. august 2005 Xbitlabs klarte kun å klokke 3800+ til 2400mhz, dvs 4600+. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 1. august 2005 Del Skrevet 1. august 2005 Raptor' date='01/08/2005 : 13:04'] PS. For de som har ventet på X2 4000+, så ser jeg ikke snurten av den i pressemeldingen. Det blir vel som jeg forventet, at AMD ikke kommer til å lansere denne med det første. Toledo-kjernen med 2x1 MiB L2 cache er dyr nok som den er, så denne nye Manchester-kjernen med orginalt 2x512 kiB L2 cache er faktisk mye billigere å produsere. Toledo er forresten 230 millioner transistorer og 199mm^2 mens Manchester bare er 154 millioner transistorer og 147mm^2 Regner med at Toledo prosessorene også benyttes til Opteron. Toledo er vel bare en Opteron dual-core med 1 isteden for 3 HyperTransport kontrollere, og en litt annen minnekontroller? Alle Opteron dual-core prosessorer har 1MB cache... Mange Manchester CPU'er er vel Toledo med halvparten av L2 cachen deaktivert tenker jeg... Så vidt jeg vet så er det samme kjerne som brukes til Opteron, men selv om kjernen er lik så har de fått andre navn: Denmark (Opteron 1xx, Sokkel 939, 2x1MB), Italy (Opteron 2xx, Sokkel 940, 2x1MB), Egypt (Opteron 8xx, Sokkel 940, 2x1MB). Forskjellen på kjernene er hvor mange HT-busser som er aktivert og hvilken modus de er satt i, noe jeg tror styres via broer eller mikrokode (en slags "firmware" i CPU'en). Manchester er en helt egen kjerne med 147mm^2 areal, og er ikke Toledo med halvert cache. Men jeg ser ikke bort i fra at det dukker opp små serier med Athlon64 X2 3800+ med Toledo kjerne og halvert cache etter hvert. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 1. august 2005 Del Skrevet 1. august 2005 Jeg synes prisen begynner å bli brukbar, men er ikke helt fornøyd ennå. Vi får se nærmere jul om den ikke vipper under 2000kr. (Det blir i så fall den dyreste CPU'en jeg har kjøpt noen gang) "Cheapo-boy"! ... men jeg har full forståelse for deg her... Dette var uansett en veldig god nyhet... og jeg vil nok helt sikkert anskaffe en slik x2.. når jeg tar meg råd til det.. (Har ett "demokort" S939 på vei i posten til framtidig bruk for ett slikt prosjekt).. Lenke til kommentar
evgeny Skrevet 1. august 2005 Del Skrevet 1. august 2005 for en fiasko processor. mye vits å produsere den prosessoren når den yter dårligere enn singel core. hahaah så dårlig as. jeg bare ler Lenke til kommentar
panzerwolf Skrevet 1. august 2005 Del Skrevet 1. august 2005 for en fiasko processor. mye vits å produsere den prosessoren når den yter dårligere enn singel core. hahaah så dårlig as. jeg bare ler Det finnes flere bruksområder enn spill... Og jeg vil anta selv spill vil gå bedre fordi den andre kjernen tar seg av andre prosesser som kjører i bakgrunnen... Lenke til kommentar
evgeny Skrevet 1. august 2005 Del Skrevet 1. august 2005 for en fiasko processor. mye vits å produsere den prosessoren når den yter dårligere enn singel core. hahaah så dårlig as. jeg bare ler Det finnes flere bruksområder enn spill... Og jeg vil anta selv spill vil gå bedre fordi den andre kjernen tar seg av andre prosesser som kjører i bakgrunnen... det skjer vel ikke før om 2 år alikevel. Lenke til kommentar
HKS Skrevet 1. august 2005 Forfatter Del Skrevet 1. august 2005 (endret) for en fiasko processor. mye vits å produsere den prosessoren når den yter dårligere enn singel core. hahaah så dårlig as. jeg bare ler Jeg bare ler av deg og som kommer med en slik kommentar... :!: For at programmene skal kunne benytte seg av dual-core må de være beregnet for det. Det er veldig få spill som er beregnet for dual-core Prøv derimot å kjøre noen programmer i bakgrunn mens du spiller på en dual core, da merker du virkelig forskjellen... Edit: 80-serien av nVidia sine ForceWare drivere kommer til å å ha optimaliseringer mot dual-core og SMP. Det bør kunne gi ytelsesøkning i spill. Endret 1. august 2005 av [GDI]Raptor Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 1. august 2005 Del Skrevet 1. august 2005 for en fiasko processor. mye vits å produsere den prosessoren når den yter dårligere enn singel core. hahaah så dårlig as. jeg bare ler En slik maktdemonstrasjon av manglende innsikt og kunnskap er virkelig underholdende.. "Keep up the good work".. Lenke til kommentar
Ostepølsa Skrevet 1. august 2005 Del Skrevet 1. august 2005 Hmm, nå har jeg akkurat kjøpt en 3700+, vet ikke om jeg blir å bruke angreretten og få en 3800+, tror jeg heller satser på neste generasjons dualcore. Da håper jeg de fleste spill også støtter dualcore, blir mer interessant da IMO. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 1. august 2005 Del Skrevet 1. august 2005 for en fiasko processor. mye vits å produsere den prosessoren når den yter dårligere enn singel core. hahaah så dårlig as. jeg bare ler Det finnes flere bruksområder enn spill... Og jeg vil anta selv spill vil gå bedre fordi den andre kjernen tar seg av andre prosesser som kjører i bakgrunnen... det skjer vel ikke før om 2 år alikevel. Lattelig påstand. For det første så vil en X2 som er overklokket til 2,7GHz yte likt som en enkeltkjerne 3000+ som er klokket opp til 2,7GHz. Så det er bare på orginal klokkefrekvens den vil yte dårligere enn f.eks den likt prisede enkeltkjerne 3800+ eller 3700+. For det andre så stemmer det ikke at den ene kjernen vil være "hjernedød" i mangel av oppgaver. Windows kjører en drøss med prosesser samtidig som fordeles ut på de to kjernene. Hvis man starter et spill så vil f.eks spillets grafikkdel kjøre på den ene kjernen mens lyd-delen, virusfjerner, IM-programmer, d-tools, skype, adaware, nettlesere etc. kjøre på den andre kjernen. Så man VIL altså få en effekt av den andre kjernen. Støtten for flere kjerner har ligget innebygget i windows helt siden Windows 2000, så det er heller ikke noe hinder. I tillegg så gir det raskere respons ved multitasking og kjøring av tunge oppgaver. Vanlige enkeltkjerner sliter jo av og til hvis man f.eks koder en film. Dette vil ikke skje med en X2. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 1. august 2005 Del Skrevet 1. august 2005 God nyhet .... , for de som ikke skal overklokke den kanskje Klart de må ha en lavere klokket utgave . Slik får de brukt CPUene med dårlig yield og dårlig memory controller . Lenke til kommentar
mad_arab Skrevet 1. august 2005 Del Skrevet 1. august 2005 Har lest på en del forum rundt omkring at X2 4000+ er rett rundt hjørnet også, den blir mer spennende! Vel, forumfolk rundtomkring overgår hverandre i sikling og forventningsoppbygging når det gjelder denne, men såvidt jeg vet finnes det overhodet ingen dokumentasjon på at den kommer. Så ikke la mengden av hype overbevise deg om noe som helst. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 1. august 2005 Del Skrevet 1. august 2005 (endret) God nyhet .... , for de som ikke skal overklokke den kanskje Klart de må ha en lavere klokket utgave. Slik får de brukt CPUene med dårlig yield og dårlig memory controller. Det der er en liten selvmotsigelse. Hvorfor skulle de være så overklokkbare hvis de var sistesortering på yield av potensielle X2 4600+ brikker? Det med dårligere minnekontroller stemmer heller ikke. X2 3800+ kommer nok til å støtte DDR500 som alle andre CPU'er basert på Toledo, Venice og San Diego. mad_arab: Godt poeng. Jeg har prøvd å hype ned forventningene til X2 4000+ før uten at folk ønsker å høre. Det virker som de er litt "relgiøse" og ønsker å tro fremfor å se på hva som er realistisk. Endret 1. august 2005 av Simen1 Lenke til kommentar
HKS Skrevet 1. august 2005 Forfatter Del Skrevet 1. august 2005 mad_arab: Godt poeng. Jeg har prøvd å hype ned forventningene til X2 4000+ før uten at folk ønsker å høre. Det virker som de er litt "relgiøse" og ønsker å tro fremfor å se på hva som er realistisk. Skjønner ikke så mye av hypet rundt denne jeg heller... Tviler faktisk på at den kommer med det første... Det måtte ha vært en Toledo på 2,0GHz det... Det er ikke noen San Diego på 2,0GHz... Laveste model de har der er 3700+ (2,2GHz) Som sagt så tipper jeg at de Toledo prosessorene som må ned i 2,0GHz heller blir gjort om til Opteron prosessorer. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 1. august 2005 Del Skrevet 1. august 2005 Raptor' date='01/08/2005 : 14:54'] Som sagt så tipper jeg at de Toledo prosessorene som må ned i 2,0GHz heller blir gjort om til Opteron prosessorer. Jepp, enten det eller at de slår av den kjernen som struper klokkehastigheten og selger den som enkeltkjerne. Lenke til kommentar
kindings Skrevet 1. august 2005 Del Skrevet 1. august 2005 Har ventet på denne en stund nå, men hvis prisen Komplett har på denne er riktig så handler jeg den i utlandet isteden. Komplett sin pris nå : kr 3250,00 AMD sin pris ved 1'000 : kr 2272,60 diff. kr 977,40 +43,01% AMD sin pris ved 1 : kr 2401,18 diff. kr 848,82 +35,35% mht hva 4200+ koster kan neppe prisen være den store overraskelsen når prisene i USD var kjent. Faktisk hadde jeg ikke blitt overrasket dersom den ble enda dyrere i utsalg. I forhold til en singlecore 3800+ må jo dette være ett "røverkjøp"?.. alt etter hva den skal brukes til. Tror ikke jeg ville holde pusten mht større prisnedgang, så lenge Intel ikke har store planer om prisnedgang eller større nylanseringer er det neppe grunn til å tro at AMD setter ned prisene. De vil tross alt tjene mest mulig penger. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 1. august 2005 Del Skrevet 1. august 2005 God nyhet .... , for de som ikke skal overklokke den kanskje Klart de må ha en lavere klokket utgave. Slik får de brukt CPUene med dårlig yield og dårlig memory controller. Det der er en liten selvmotsigelse. Hvorfor skulle de være så overklokkbare hvis de var sistesortering på yield av potensielle X2 4600+ brikker? Det med dårligere minnekontroller stemmer heller ikke. X2 3800+ kommer nok til å støtte DDR500 som alle andre CPU'er basert på Toledo, Venice og San Diego. mad_arab: Godt poeng. Jeg har prøvd å hype ned forventningene til X2 4000+ før uten at folk ønsker å høre. Det virker som de er litt "relgiøse" og ønsker å tro fremfor å se på hva som er realistisk. Det er da to forskjellige ting a ha en divider som gir 500DDR (cpu/8) med HTT=200x5X10 og sette HTT fra 200 og oppover . 2.4ghz = Overklokkingsbare ? Og det igjen er samples som kjente nettsteder har fått før de er i massesalg og er sikkert sendt direkte fra AMD . Man ser gang på gang at reviewerne klokker nye CPUer lettere enn oss i gata når vi kjøper de fra senere masse produserte lots . Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 1. august 2005 Del Skrevet 1. august 2005 Det er da to forskjellige ting a ha en divider som gir 500DDR (cpu/8) med HTT=200x5X10 og sette HTT fra 200 og oppover. Ytelsemessig er det ikke store forskjellen HT-bussen er skjelden noen flaskehals likevel. 2.4ghz = Overklokkingsbare ? Tja, vi får se hva folk flest klarer å klokke den til. Jeg hadde kjøpt den selv om jeg viste jeg bare hadde fått 2,4GHz ut av den. Lenke til kommentar
Evleos Skrevet 1. august 2005 Del Skrevet 1. august 2005 Den var fremdeles litt for dyr i mine øyne Lenke til kommentar
spiffers Skrevet 1. august 2005 Del Skrevet 1. august 2005 Har ventet på denne en stund nå, men hvis prisen Komplett har på denne er riktig så handler jeg den i utlandet isteden. Komplett sin pris nå : kr 3250,00 AMD sin pris ved 1'000 : kr 2272,60 diff. kr 977,40 +43,01% AMD sin pris ved 1 : kr 2401,18 diff. kr 848,82 +35,35% Faktisk er de norske prisene veldig gode. De prisene du sikter til er i store kvanta, dvs innprisene til PC-produsenter og distributører. Jeg handlet nylig inn 4 stk Opteron 275, og etter mye sjekking i utlandet for evt få prosessorene inn rimeligere enn hos norek, kom den rimeligste prisen på 160,- kr over kompletts utsalgspris. Er ikke noe å hente etter mva og frakt, i tillegg er det rimelig teit å måtte vente på postgang hvis det skulle vise seg å være noe feil med prosessoren. Går som regel kjappere å få erstatningsvare fra komplett enn en eller annen websjappe i utlandet.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå