Gå til innhold

AMD lanserer Athlon 64 X2 3800 offisielt

HKS

Anbefalte innlegg

AMD lanserer ny dual-core prosessor for å konkurere med "billigere" Intel prosessorer. Atlhon 64 X2 3800+ er klokket til 2,0Ghz og har 512kB L2-cache per kjerne som 4200+

http://news.com.com/AMD+releases+budget+du...ml?tag=nefd.top

Noen reviews så langt av prosessoren:

http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2484

http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/displ...64-x2-3800.html

http://techreport.com/reviews/2005q3/athlo...00/index.x?pg=1

http://amdzone.com/modules.php?op=modload&...rtid=164&page=1

http://www.legitreviews.com/article.php?aid=226

http://www.hothardware.com/viewarticle.cfm...cleid=710&cid=1

Edit: Lagt til linker til flere tester...

Endret av [GDI]Raptor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ventet på denne en stund nå, men hvis prisen Komplett har på denne er riktig så handler jeg den i utlandet isteden.

Komplett sin pris nå : kr 3250,00 :thumbdown:

AMD sin pris ved 1'000 : kr 2272,60 diff. kr 977,40 +43,01% :no:

AMD sin pris ved 1 : kr 2401,18 diff. kr 848,82 +35,35% :nei:

Lenke til kommentar
Har ventet på denne en stund nå, men hvis prisen Komplett har på denne er riktig så handler jeg den i utlandet isteden.

Komplett sin pris nå : kr 3250,00 :thumbdown:

AMD sin pris ved 1'000 : kr 2272,60 diff. kr 977,40 +43,01% :no:

AMD sin pris ved 1 : kr 2401,18 diff. kr 848,82 +35,35% :nei:

For det første, må komplett legge til mva (25%), og å skal faktisk distrubutøren ha noe, så det blir ikke så mye overs til komplett alt i alt.

Lenke til kommentar

hva kan man forvente seg av ytelsen sammen lignet med en singe core CPU fra AMD i spill med denne, tenker på og skaffe meg den siden jeg alltid har mye som går i bakrunnen mens jeg spiller. Men hvis den funker dårlig i spill så tviler jeg jeg gidder og skaffe den..

Lenke til kommentar

Leser AMDZone sin test! Ser ut som X2 3800 klokker sikkelig bra... :yes: TechReport sin klokket også bra.

Bumping the core voltage up to 1.5V we were able to reach just hair under 2.7GHz. Yes, we have almost a 700MHz overclock with mere stock cooling! We certainly have not finished overclocking this CPU, and we are hoping improved cooling will get us 3GHz with stability.
Lenke til kommentar
hva kan man forvente seg av ytelsen sammen lignet med en singe core CPU fra AMD i spill med denne, tenker på og skaffe meg den siden jeg alltid har mye som går i bakrunnen mens jeg spiller. Men hvis den funker dårlig i spill så tviler jeg jeg gidder og skaffe den..

Hvis du ser på testene det er linket til i artikkelen, ser du at x2 3800+ yter omtrent som en vanlig 3500+ i spill.

Lenke til kommentar

Hvordan er det med dual core CPU, må man ha et hovedkort som støtter dette, eller er det nok med en BIOS oppdatering? Grunnen til at jeg spør er at jeg kommer til å kjøpe en shuttle SN25P, vet at denne har en 939 sokkel, men om den støtter dual core vet jeg ikke. noen som vet mer enn meg?

Frankie

Lenke til kommentar

Faktisk mer imponert av P4 D 820 enn hva jeg er av AMD X2 3800+, selv m X2 3800+ slår 820 i de fleste tester, så koster den jo ca 40-50 % mer.

Men overklokkingen til X2 3800+ var imponerende, hvordan klokker 820 i % i forhold til den?

Skal ihvertfall ikke handle noe nytt før juletider, så har defentlig ikke avgjort om jeg skal beholde Intel eller gå over til "the dark side" :p . Men uansett så er jeg ikke villig til å betale mer enn 3000 NOK for en CPU.

Lenke til kommentar
Hvordan er det med dual core CPU, må man ha et hovedkort som støtter dette, eller er det nok med en BIOS oppdatering?

Kun bios-oppdatering.

Jeg synes prisen begynner å bli brukbar, men er ikke helt fornøyd ennå. Vi får se nærmere jul om den ikke vipper under 2000kr. (Det blir i så fall den dyreste CPU'en jeg har kjøpt noen gang)

PS. For de som har ventet på X2 4000+, så ser jeg ikke snurten av den i pressemeldingen. Det blir vel som jeg forventet, at AMD ikke kommer til å lansere denne med det første. Toledo-kjernen med 2x1 MiB L2 cache er dyr nok som den er, så denne nye Manchester-kjernen med orginalt 2x512 kiB L2 cache er faktisk mye billigere å produsere. Toledo er forresten 230 millioner transistorer og 199mm^2 mens Manchester bare er 154 millioner transistorer og 147mm^2.

Edit: Fikset på noe som var feil.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Men hva er best om man skal ha en S939-prosessor primært til spill og annen normal hjemmebruk? Hva får man mest ut av om man overklokker en AMD64 3700+ (San Diego) eller denne nye AMD64 X2 3800+?

På orginal klokkefrekvens og kun målt FPS mot FPS i tester så vil nok San Diego vinne ganske bra siden den er klokket høyere.

Hvis man skal overklokke så overklokker de tydeligvis omentrent like bra (ca til 2,7GHz). FPS for FPS vil de dermed yte omentrent likt. (L2 cachen har veldig lite å si her). Men på litt varierte oppgaver så vil nok dobbeltkjernen være et klart førstevalg.

Etter min mening finnes det nå kun to gode kjøp for overklokkere: Enten

Athlon64 3000+ Venice, eller

Athlon64 X2 3800+ Manchester.

(Jepp, det vil si at jeg mener hverken San Diego eller X2 4400+ er noe godt kjøp)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
PS. For de som har ventet på X2 4000+, så ser jeg ikke snurten av den i pressemeldingen. Det blir vel som jeg forventet, at AMD ikke kommer til å lansere denne med det første. Toledo-kjernen med 2x1 MiB L2 cache er dyr nok som den er, så denne nye Manchester-kjernen med orginalt 2x512 kiB L2 cache er faktisk mye billigere å produsere. Toledo er forresten 230 millioner transistorer og 199mm^2 mens Manchester bare er 154 millioner transistorer og 147mm^2

Regner med at Toledo prosessorene også benyttes til Opteron. Toledo er vel bare en Opteron dual-core med 1 isteden for 3 HyperTransport kontrollere, og en litt annen minnekontroller?

Alle Opteron dual-core prosessorer har 1MB cache...

Mange Manchester CPU'er er vel Toledo med halvparten av L2 cachen deaktivert tenker jeg...

Lenke til kommentar

Jeg sitter å vurderer å kjøpe noen nye servere. Har noen dual opteron servere fra før av. Meget fristende å bygge noen "billige" servere med dualcore s939 i stedet for dyrere løsninger..

Noen gode s939 HK der ute som støtter opptil 8 GB RAM? RAM er viktigst for meg faktisk..

Lenke til kommentar

Takker Simen1 for kjapt svar :)

For min del som bare spiller Ut-spill (ja si gjerne at jeg må utvide spill horisonten min), men dette er spill jeg digger og her syntes jeg dual coren gjorde det bra gitt, pluss at jeg kjører VmWare, og da er det jo greit med dual core (tipper jeg da?).

Frankie

Lenke til kommentar
Hvis man skal overklokke så overklokker de tydeligvis omentrent like bra (ca til 2,7GHz). FPS for FPS vil de dermed yte omentrent likt. (L2 cachen har veldig lite å si her). Men på litt varierte oppgaver så vil nok dobbeltkjernen være et klart førstevalg.

Etter min mening finnes det nå kun to gode kjøp for overklokkere: Enten

Athlon64 3000+ Venice, eller

Athlon64 X2 3800+ Manchester.

(Jepp, det vil si at jeg mener hverken San Diego eller X2 4400+ er noe godt kjøp)

Sier du det... Hadde planer om å bestille meg en 3700+ og klokke opp til de lykkelige 2.7-2.8. Men kanskje jeg burde tenke meg om og bestille en X2 3800+ i steden :whistle:

Lenke til kommentar
Jeg sitter å vurderer å kjøpe noen nye servere. Har noen dual opteron servere fra før av. Meget fristende å bygge noen "billige" servere med dualcore s939 i stedet for dyrere løsninger..

Noen gode s939 HK der ute som støtter opptil 8 GB RAM? RAM er viktigst for meg faktisk..

Gjør ikke de fleste det? 4 stk DIMM med 2GiB-moduler? (Man må riktignok ned på 2T command rate på minnet, men det ar veldig lite å si på ytelsen.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...