Halfedge Skrevet 1. august 2005 Del Skrevet 1. august 2005 Default-innstillingen på mitt nye Sony DCR-HC90 er 12-bits lyd (32kHz). Det fant jeg først ut etter at jeg hadde digitalisert alle de gamle Hi8-kassettene mine. Nå har jeg satt innstillingen til 16-bits (48kHz) som jeg ser anbefales "overalt". Spørsmålet nå er om jeg bør digitalisere alt på nytt (20 DV-kassetter) med 16-bits lyd eller om lydforskjellen ikke vil være merkbar. Opptakene er vanlige familiegreier med noe prat og mye lyd fra barn. Lenke til kommentar
Halfedge Skrevet 24. august 2005 Forfatter Del Skrevet 24. august 2005 Bump! (Nå som alle er tilbake fra sommerferie!) Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 24. august 2005 Del Skrevet 24. august 2005 Hvis ikke kilden er gullande ren så tviler jeg ekstremt sterkt på at du vil høre forskjell. Spesielt ikke hvis det bare er prating o.l. Lenke til kommentar
ovrebekk Skrevet 24. august 2005 Del Skrevet 24. august 2005 12 bit 32 KHZ holder lenge til prating og lignende. Hvis opptaket var helt støyfritt i utgangspunktet vil du nok høre litt forskjell ved å gå opp til 16bit, men det er det jo få opptak som er. Evt. kan du digitalisere en av kassettene på ny og se om du hører forskjell. Lenke til kommentar
Halfedge Skrevet 25. august 2005 Forfatter Del Skrevet 25. august 2005 Takk for svar! Jeg tester muligens én på nytt, men det ser jo ut til at jeg sparer meg arbeidet med å gjøre alt på nytt:-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå