Gå til innhold

Kjøpstråd - 13k - Film\Student


Fulgu

Anbefalte innlegg

Har letet hit og dit på nett og satt meg litt inn i det portable gamet nå den siste tiden. Case'n er at 1.sept rykker jeg inn i Sambandsbataljonen og når jeg er ferdig med det er det studier for tur. Så jeg trenger en laptop til filmtitting, spill og moro i militæret, og når den er utdatert etter et års bruk, passer den utmerket til notatbok på skolen håper jeg.

Jeg har flere års fartstid med stasjonære, og anser meg selv som en avansert bruker, så ikke plag meg med noen nybegynnerdikkedikkforklaringer, jeg er bare ikke HELT inne på laptops.

 

Under følger drømmetilfellet, punktene med stjerner bak kan anses som krav, enten integrerte i pcen eller eller ikke.

 

Drømmelap: :love:

- Pentum M 735 eller noe heftigere (Celeronforslag spyttes på)

- 512MB Ram (Vi foretrekker 1024, men dette er jo lett å fikse i ettertid)

- 60GB HD 5400 (Mer mer mer)

- Mer enn 1024x768 (WXGA)

- WLAN (INTEGRERT)

- Bluetooth (Helst Integrert)

- Skjermkort i øvre sjikt (ATi\GG)

- Helst ikke noe OS installert (Om mulig)

 

Budsjettet er satt til MAX 13 000kr. Hadde egentlig tenkt å få presset inn en ekstern disk i dette og, men da er kanskje kravene mine vel tøffe i forhold til prisen.

 

Vil ikke ha noen skrivebods"erstatter" men en midt på treet sak som ikker er ultraportabel heller (Vil skrive uten smerter)

 

En ting til:

 

Kan noen nevne de topp 3-4 skjermkortene som gjelder nå? Og kort specsa på disse, som X300, 9700 og GeforceGo kortene? Disse er jeg virkeli grønn på.

Endret av Fulgu
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok folkens, her er valgene jeg står ovenfor sålangt:

 

Komplett 410 (Denne kjenner dere alle)

 

- Pentium M 735 - 1,7GHz

- Samsung SpinPoint 5400RPM 60GB

- 2x 512mb PC2700 = 1024mb Ram

- Oppgraderinga på nettverkskortet

- Radeon 9700

- Uten OS

- DVD-Brenner 8x

- 15" SXGA

 

Pris: kr 11632 LINK!

 

 

ACER Aspire 1692WLMi ( LX.A6605.084 ):

 

- Intel® Pentium® M 740 (1.73 GHz - 2MB)

- Microsoft® Windows® XP Home Edition,

- 15,4" WXGA TFT CrystalBrite (1200x 800),

- TI Mobility Radeon X700 - 128 MB PCI Express,

- 512 MB (2x256), 80 GB,

- DVD Brenner - Dual Double Layer

 

Pris: kr 11 520 LINK! LINK!-PSDATA

 

 

ACER TravelMate 4602WLMi (LX.T9906.062)

 

- PM 740

- 15.4"

- 512MB

- ATIX700-64

- 60GB

- DVD-SM(DL)

- WLAN/ BT

- XP Pro

 

Pris: kr 10 997 (!!!?) LINK!

 

 

ASUS A6Va (FAVORITTEN PÅ PAPIRET)

 

- 15.4"WXGA,

- ATI X700-128

- PM 740

- 512MB

- 80GB,

- DVD±RW,

- WLAN/BT,

- XPP

- Integrert WebCam =)

 

Pris: kr 11.995 LINK!

 

 

Håper noen tar seg tid til å hjelpe meg med dette, setter enorm pris på respons på dette her.

 

Hva er forskjellene på X300, X600 og X700 ? Er X700 Det feteste? HJELP!

 

*Skriking fjernet av moderator*

Endret av el-asso
Lenke til kommentar

Hva med Dell Inspiron 6000?

 

 

Har bestilt en sånn selv nå.

 

CPU: Centrino 1,73 GHz

Minne: 1024 MB DDR2 400 MHz (kampanje 2x ram, 512 er standard)

Skjerm: 15,4" WUXGA (1920x1200)

DVD-brenner (dual layer brenner)

Skjermkort: Ati X300 128MB

HDD: 60GB

Trådløst integrert nettverk

 

Pris: ca 10.800,- NOK INKLUDERT FRAKT

Bluetooth kan du legge til, men det koster noe ekstra :)

 

Se denne linken (jeg har tatt utgangspunkt i den til venstre, bare modifiser litt på oppsettet, skjerm, garantiservice osv)

http://www1.euro.dell.com/content/products...dhs1&l=no&s=dhs

Lenke til kommentar

Jeg har akkurat bestilt meg ny bærbar selv og i den sammenheng har jeg lest side opp og side ned med tester av mobile ati og nvidia skjermkort. For bærbare under 3 kg er det to kort som gjelder, disse er mobility X700 fra ati og 6600 Go fra nvidia. De kommer i ulike utgaver med ramspesifikasjoner fra 64MB til 256MB. Begge disse kortene skal kunne dra nyere spill med akseptable detaljinnstillinger osv uten at det går utover spillbarheten. Min acer tm 3212 med X700 64MB (i posten på vei til meg) er for meg det beste kompromisset når det gjelder en allsidig bærbar. Jeg har tidligere hatt bærbare med 15" og 14" skjerm, og den med 14" har uten tvil vært en bedre følgesvenn. Vekta på den var rundt 2,5kg og det var akkurat passelig! 3212 en utrolig godt utstyrt pc siden egenskapene størrelse og vekt var vesentlig når jeg nå så etter bærbar pc.

Du må nok inngå noen kompromisser med deg selv når du velger hvilken du skal ha, kan ikke få i både pose og sekk :)

Lenke til kommentar

Grunnen til at jeg styrer unna Dell er at ryktene sier grafikkytelsen er elendig i forhold til andre alternativer. Men, JA, den høye oppløsningen og gode skjermen frister grusomt mye.

Men jeg vil se DVD uten problemer og spille et lite game BF2 i blandt, og frykter dette ikke vil gå...

Endret av el-asso
Lenke til kommentar

Gratulerer med irriterende skrikende fonter.

 

Dell har ikke dårligere ytelse grafikkmessig i forhold til andre pcer med samme specs. Hvis kompisen din har hatt en dell med Intel integrert er det ikke rart den har sugd i spill..

 

Den heftigste bærbare grafikkmessig er vel forresten også en Dell! Ikke noe for deg, men bare for å bevise at Dell ikke er generelt kuk på grafikk:

 

http://www.hardware.no/artikkel/15844/4

Lenke til kommentar

Har selv en Dell Inspiron 8600 med ATI 9600 m. 128mb minne og den var ingen sinke da den var ny. At Dell skal ha tregere grafikk kort enn andre ser jeg ikke helt hvor kommer fra. At andre mindre leverandoerer kanskje er kjappere med aa tilby det siste og nyeste av grafikk hardware, fult mulig.

 

-

Per Christian

Lenke til kommentar

Hehe, beklager skriften, men her var poenget nettopp å skrike.

 

Hva med denne?

 

Den er fra *drumroll* Elkjøp! Og nå kan dere begynne flamingen av moi =)

 

Men, er det noen som har noe NEGATIVT å si om Asus laptops? Eller positivt for den saks skyld?

Har veldig lyst på deres alternativ altså.

 

Men then again, den Packard Bell greia kan jeg kjøpe og ha i hånda i dag, og levere den til reparasjon på dagen når jeg har ødelagt den i morgen.

 

----------------------------------------------------------------------------------

 

Kom til å tenke på en ting. Skjermene jeg har sett på her i tråden ligger på 15\15,4". På min stasjonære kjører jeg 1280*1024, på en stor 17".

 

Da skulle jeg tro at dette vil være nok i massevis på en 15" skjerm eller?

Men WUXGA høres fett ut...

 

-----------------------------------------------------------------------------------

 

Støy på ASUS? Kan den brukes på forelesninger?

Endret av Fulgu
Lenke til kommentar

Hehe, Takker og bukker, la litt jobb i lista i håp om å få litt respons i tråden, er vanskelig å være ny på store forum =)

 

Batterilevetiden og støy er de to tingene jeg er usikker på, skriver mail til komplett nå og håper på litt respons fra dem, skal spørre om det er mulig å få den levert uten OS også.

 

Virker ikke som mange har kjøpt denne ASUS laptopen, enda de er en stor produsent med en billig PC i forhold til spesifikasjonene...

 

Oppløsningen på skjermen som var et av minusene jeg fant, har jeg akseptert, som dere kan lese utdypet lengre opp.

Lenke til kommentar

Ser selv etter laptop til rundt 12000 grunker.

 

Jeg vurderer bl.a. FSC M1437g og ASUS A6Va.

 

ASUS A6Va-test

FSC M1437g-test

 

Testene er på tysk, kan ta et kort sammendrag:

 

Støy/varme:

FSCen blir varm (ubehagelig å ha på fanget), men er veldig stille.

 

ASUSen blir ikke spesielt varm. Viften går derimot konstant, men det er visstnok veldig lite støy. Det står at du bare legger merke til det på bibliotek og "rolige kvelder".

 

Ytelse:

For det meste ca. likt, men:

-FSCen har PM750 mot ASUSen sin PM740. Skjermkortet på ASUS er klokket litt

høyere enn på FSCen.

- Harddisken på A6Va har kun 4200rpm, et major drawback. FSCen har 5400rpm.

 

Skjerm:

Begge skjermene skal være bra, virker som testerne likte ASUSen sin litt bedre enn den andre.

 

Batteritid:

FSCen oppnådde ca. 2.51 på en test med ganske heavy loading. ASUS fikk bare ca. 2.30. Litt rart, ettersom A6Va bruker minst watt og har kraftigst batteri. Leste i et eller annet forum at A6Va har best batteritid. Kanskje testerne hadde et dårlig batteri på sin ASUSen :hmm:

 

Byggekvalitet:

Maskinene er bygd av kunststoff, men begge får skryt for god byggekvalitet.

 

Annet:

FSCen har ExpressCard-slot, mens ASUSen har PCMCIA (som er på vei ut).

ASUSen har integrert webcam, blåtann og IR. FSCen har ikke det.

FSCen har en fjernkontroll, det har ikke ASUSen

DVD-brenneren på FSCen får mer skryt enn den på ASUSen.

 

--------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Jeg sliter med å velge, heller kanskje mest mot ASUS siden den er litt billigere.

 

FSC til 12451,-

ASUS til 12000,-

Lenke til kommentar

Jeg bøyer meg i støvet for ett lekkert svar!

 

Du har besvart mange av spørsmålene mine, og du skal ha kjempetakk for at du tok deg tid til å lage et norsk sammendrag, da tysken min ikke er noe å skryte av.

 

Det at vifta går hele tiden plager meg nå. Ugh så kjipt.

 

Er du SIKKER på at PCen komplett leverer er utstyrt med en disk på 4200 ? Har sett A6V og A6Va med 5400 disker her og der. Eventuellt kan man sikker høre med komplett om de kan oppgradere dette uten å skyte prisen til uante høyder.

 

Ellers digger jeg blåtann, og kamera er jo en kul feature, men ganske unødvendig.

Om FSCen er uten IR også er den nesten helt uaktuell for meg.

At ASUS har PCMCIA plager ikke meg noe spesielt heller, da alt snackset allerede finnes til denne standarden, og tror ikke dette blir noe drawbak for meg, som neppe komemr til å ha noe i, siden maskinen har nettverkskort og BT integrert.

 

At DVDen får skryt får så være, jeg skal se litt film, og brenne en CD\DVD i ny og ne, om det går litt treigere eller noe vil ikke plage meg noe særlig.

 

Jeg skriver mail i skrivende stund til Komplett og spørr om disken og OS, så slaø jeg poste svaret her så snart som jeg får svar fra dem.

Lenke til kommentar

Jeg spurte komplett via email om dette når det gjelder ASUA A6Va:

 

får jeg den levert med mere ram (1024)?

er det 4200 rpm harddisk? hvis det er det, får jeg den levert med 5400 rpm disk mot et pristillegg?

 

svaret fra komplett:

 

Denne maskinen kommer som du ser den på nettet, ønsker du å bytte ut minne må du kjøpe dette utenom å sette inn dette selv. Og du bli da sittende igjen med minnebrikke du ikke får brukt. Når det gjelder disken så er dette en 4200rpm disk. Ønsker du å bytte denne må du installere xp og alle programmene på denne selv. Og merk at garantien også bortfaller hvis du åpner maskinen.

 

skuffende svar fra en selger som er lite service innstilt etter min mening.

Komplett har verksted, så det burdte ikke være noe problem for dem å sette inn 1024 MB ram, og bytte disken og deretter regne ut en ny pris på maskinen.

 

mvh

 

Nutcase

Lenke til kommentar

Disker og minne kan man som regel bytte paa baerbare uten aa miste garanti! Synes dette er en litt snever holdning av Komplett. Fra Dell har jeg bytta CPU vifter og tastatur paa deres oppfordring uten aa miste garanti (samt disker og minnebrikker paa Dell og IBM uten garanti problemer).

 

Du boer sjekke med service avdelinga til Komplett. Bytting av disk og minne skjer ofte uten aa aapne selve maskina som selgern her sier bryter garantien. Disse har ofte egne luker for lett tilgjengelighet.

 

-

Per Christian

Endret av Flippo
Lenke til kommentar

Min mail til Komplett:

 

Hei!

 

Driver å ser på laptop for tiden, og deres A6Va http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=310944&view=detailed er en het kandidat.

 

Her noen spørsmål ang. denne:

 

- Hvilken RPM kjører harddisken på? Har denne sett denne spesifisert andre steder på nett med både 4200 og 5400

- Batterilevetiden?

- Kan den leveres uten OS til en noe redusert pris om den kjøpes first thing in the morning? Eller med en 512mb brikke, eller kanskje en 5400 HD om dette virkelig ikke følger meg (4200 er jo nesten utdatert..)

 

Håper på kjappt svar, brenner etter å bestille om alt ordner seg =)

 

(Jada, Jada, smisker og pynter litt for å se om det virker)

 

Svaret:

 

Hei

 

- Den har 4200rpm på disken.

- Batteritid på 4-5 timer

- Kan ikke endre på pakken slik den står, du må eventuelt gjøre endringer selv etter du har mottatt den hos deg.

 

Jeg gir meg ikke, og skriver en til (siden andre her har vist interesse for akkurat denne PCen)

 

Ikke en gang om det er snakk om å bestill opptil tre maskiner? Tenker på harddisken nå.

 

Kompletts svar (Litt småfrekk tone her eller?)

 

Hei

 

Du kan bestille en pall du om du vil, og det gjelder hos alle. Ingen har lov til å splitte forseglingen på slike pakker før de kommer ut til kunde.

 

 

-----------------------------------------------------------------------------------------

 

Jau jau, den disken er en real kamel å svelge, men jeg kommer til å bytte den ved neste lønning antar jeg, og rammen etterhvert som jeg har råd til to 512 brikker DDR2

 

Tror jeg komemr til å bestille denne snarest, AudioDJ, WebCam og Bluetooth er finesser som veier opp for den disken, og ellers er maskinen herlig spesifisert, og folk i den ganske grundige tyske testen så ut til å være enige.

 

Noen som har lyst til å stoppe meg, skrik ut de nærmeste 24 timene.

 

------------------------------------------------------------------------------------------

 

Til deg med den MPX laptopen, pen PC, men for tusen kroner blir ASUSen like grei, og det at jeg slipper PCMCIA kort stikkende ut til bluetoothen frister grusomt. Den hadde også et GeForce 6600, og jeg er fra gammelt av ATi fanatiker, og velger å tro X700 er bedre =)

Endret av Fulgu
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...