Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Problem med java på www.skandiabanken.no

Anbefalte innlegg

Etter at jeg la inn Windows XP på nytt, fant jeg ut at Microsoft hadde sluttet å tilby Java for IE selv, derfor lastet jeg det ned fra www.sun.com. Men, etter dette får jeg ikke frem regningsbetalingen i SkandiaBanken lenger. I stedet får jeg opp dette. Klart jeg kan gjøre slik det står, og bruke HTML-versjonen i stedet, men dette er langt mer tungvindt, så jeg lurte på om noen andre har hatt dette problemet, og visste hva man kan gjøre med det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er forsåvidt en nybegynner på XP..og har også skandiabanken..men har aldrig oppdaget noen problemer..det har bare..funka...vet ikke hva jeg har gjort jeg. Har du kjørt windows update og lasta ned alt som kan...mmh...jeg vet jeg også har instalert Smartkort leseren fra Norsk Tipping som også bruker java..jeg husker ikke rekkefølgen...om jeg var på banken før jeg instalerte den..så kan hende den la inn all java jeg trengte....ikke at dette hjelper deg så mye....men..tenkte jeg skulle si ifra.

AKIRA

Lenke til kommentar

Det er fordi skandiabanken har laga en teit applet som egentlig bare fungerer på microsoft virtual machine. Heldigvis fungerer den også på java 1.3 fra sun, men på 1.4 fungerer den ikke.

Jeg var i kontakt med skandiabanken en gang i vår for å prøve å få vite om de hadde tenkt å gjøre noe med det, men jeg fikk bare et standardsvar om at "du må gå på sun og laste ned java 1.3". Selv om jeg sa at jeg var avhengig av 1.4 på grunn av utvikling.

Fikk aldri noe svar på om de hadde tenkt å gjøre noe med det.

Lenke til kommentar

Nå har jeg lastet ned versjon 1.3.0, men før jeg skulle installere den, tenkte jeg at jeg måtte avinstallere den nyere versjonen. Da oppdaget jeg at jeg faktisk hadde både 1.4.0 og 1.3.1 inne fra før, men likevel virket det ikke. Jeg avinstallerte begge, men bare for sikkerhets skyld testet jeg å gå inn på SkandiaBanken. Og, til min store overraskelse virket faktisk regningsbetalingen! Kan noen forklare meg hvordan det kan virke, når Java ikke engang er installert?

Dessuten, nå er jeg i tvil om jeg skal legge inn versjon 1.3.0 igjen, eller om jeg bare skal prøve om all Java virker. Har noen en side eller flere som bruker Java, bare for å teste om det egentlig virker, eller om det bare er SkandiaBanken som er litt spesiell?

I alle tilfeller, takk for alle svar! :smile:

Lenke til kommentar

Haaland skrev (2002-08-02 23:23):

Etter at jeg la inn Windows XP på nytt, fant jeg ut at Microsoft hadde sluttet å tilby Java for IE selv, derfor lastet jeg det ned fra www.sun.com. Men, etter dette får jeg ikke frem regningsbetalingen i SkandiaBanken lenger. I stedet får jeg opp dette. Klart jeg kan gjøre slik det står, og bruke HTML-versjonen i stedet, men dette er langt mer tungvindt, så jeg lurte på om noen andre har hatt dette problemet, og visste hva man kan gjøre med det?

Hei,

Jeg har for en studn siden lasta ned Virtual Machine installasjons pakke fra MIcrosoft og når jeg installerer den i Win XP så fungerer Skandiabanken OK.

Jeg kan sende den i e-post eller via ICQ til deg hvis du vil.

Hilsen

Staljin

[ endret av staljin1 den 2002-08-04 23:09 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-08-04 23:07, staljin1 skrev:

Hei,

Jeg har for en studn siden lasta ned Virtual Machine installasjons pakke fra MIcrosoft og når jeg installerer den i Win XP så fungerer Skandiabanken OK.

Jeg kan sende den i e-post eller via ICQ til deg hvis du vil.

Hilsen

Staljin

<font class=editedby>[ endret av staljin1 den 2002-08-04 23:09 ]</font>

Ellers takk, men jeg tror ikke det er nødvendig iom. at det virker nå. Men, dersom noen har en forklaring på hvordan det kan virke nå, når Java egentlig ikke er innstallert, hadde jeg blitt glad! :smile:

Lenke til kommentar

Sannsynligvis er java vm fra microsoft installert.

Tools->Internet Options->Advanced

Sjekk her om Microsoft VM er haket av. Dersom den er det har du nok java fra microsoft.

Ellers trenger du i grunn ikke drive og avinstallere alle java versjonene. Under samme valget jeg beskrev over så kan du velge hvilken av de installerte java versjonene du skal bruke :smile:

Lenke til kommentar

ja, stemmer det..jeg måtte instalere noe java greier når jeg skulle kjøre MMS toolkit til Nokia, og da slutta Skandiabanken å funke. Det var bare å høyreklikke på JAVA iconet i system tray og avslutte java..så funka banken...hvorfor tenkte jeg ikke på det med engang.

AKIRA

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-08-05 12:51, cyclo skrev:

Eh. Hvilken java versjon har mulighet for det? Ingen av de jeg har inne hvertfall

Anner ikke...jeg fikk instruksjoner var nokia om å gå til sun å laste ned noe java. Og når jeg kjørte det..så kom det et lite icon nede i system tray....mener å huske jeg bare avslutta det der...hmm..kanskje jeg tok Ctrl alt Del, og killa det i task manager..hmm..uansett..bare det "stoppet"..så funka banken! Mao, jeg behøvde ikke å avinstalere det.

AKIRA

Lenke til kommentar

Denne eposten fikk jeg fra Skandiabanken

Utdrag

Quote:

Det er konstatert en feil i Java v1.4. som berører blant annet vårt sertifikat system. Vi kommer ikke til å jobbe videre med å få Java 1.4 til å fungere med Nettbanken

før det er kommet en ny og forbedret versjon.

Vi forslår at du forsøker å nedgradere til Java Plug-in 1.3, da denne versjonen viser seg å fungere for våre tjenester. Gå på:
og last ned Java Plug-in 1.3.1_3 derfra.

Det funker heller ikke med 1.4.0_01

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...