Beatnut Skrevet 31. juli 2005 Del Skrevet 31. juli 2005 (endret) Torbjørn Egners 'Hakkebakke-skogen' går i ett sett om dagen da min datter på 1 1/2 år tydeligvis ikke får nok. Som en konsekvens av det har også jeg måtte høre gjennom skiva noen ganger og er snart på det nivået der gode barndomsminner er byttet ut med tvangstanker om skjending av spesifikke barneplater.. Men nok om det. Det jeg egentlig vil ta opp er oppskriften i Bakermester Harepus sin Pepperbakekake-vise. Man smelter altså en kg margarin i en jerngryte, har oppi 1 kg sukker, blander inn 8 eggeplommer og 1 kg hvetemel og til sist en teskje pepper. Kort fortalt. Etterpå kjevler man deigen flat som en pannekake og tar mann- og kone-former og lager mann- og kone-pepperkaker. Så setter man de i ovnen og lar de bli stekt. Etter å ha hørt gjennom noen ganger begynte jeg å bli nysgjerrig på om opskriften funker. Etter hva jeg tror uten å ha prøvd, blir de for det første ikke pepperkaker i hvert fall med 1 teskje pepper fordelt på ca 3 kg med deigmasse. For det andre lurer jeg på om det er nok veske i deigen. Vil ikke den deigen bli veldig tørr og smuldrete? Jeg vet ikke, men hvis noen har prøvd, eller vil prøve, vil jeg gjerne høre om erfaringen og resultatet . Endret 31. juli 2005 av Beatnut Lenke til kommentar
HolgerL Skrevet 31. juli 2005 Del Skrevet 31. juli 2005 Mener dessuten at det er ingefær som gir "pepper"-kaker den kjente smaken. Lenke til kommentar
Beatnut Skrevet 31. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2005 Mener dessuten at det er ingefær som gir "pepper"-kaker den kjente smaken. Det i tillegg ja. Lenke til kommentar
ErlendRU Skrevet 31. juli 2005 Del Skrevet 31. juli 2005 Det må jeg prøve en gang.. Synes det var nokså mye smør, sukker og mel Lenke til kommentar
Beatnut Skrevet 31. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2005 Jeg tenkte umiddelbart at det lignet litt på sånn butterdeig som brukes i wienerbrød. Tror jeg. Og at smøret ville smelte ut av deigen. Uten at jeg er sikker altså. Lenke til kommentar
ka1ser Skrevet 31. juli 2005 Del Skrevet 31. juli 2005 Dette er noe for Hyneman&Co Lenke til kommentar
aklla Skrevet 1. august 2005 Del Skrevet 1. august 2005 eller forumets egene myteknusere skal poste en post der og sjekke om noen vil teste Lenke til kommentar
Beatnut Skrevet 1. august 2005 Forfatter Del Skrevet 1. august 2005 Jeg får følge opp hos myte-knuserne da. Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 1. august 2005 Del Skrevet 1. august 2005 (endret) Deigen stemmer ikke, nei. Det er vel halve poenget, at han roter litt. Jeg tviler i hvert fall på at det funker. De fleste pepperkaker har vel sirup i? Endret 1. august 2005 av darkness| Lenke til kommentar
ErlendRU Skrevet 1. august 2005 Del Skrevet 1. august 2005 Deigen stemmer ikke, nei. Det er vel halve poenget, at han roter litt. Jeg tviler i hvert fall på at det funker. De fleste pepperkaker har vel sirup i? poenget var at han sa 1kg pepper i stedet for 1ts Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 1. august 2005 Del Skrevet 1. august 2005 Aha, det var det Tror likevel ikke at deigen funker. Men dere kan jo prøve Lenke til kommentar
KimNK Skrevet 1. august 2005 Del Skrevet 1. august 2005 Den oppskrifta funker ikkje, nei... =/ Lenke til kommentar
ErlendRU Skrevet 1. august 2005 Del Skrevet 1. august 2005 Den oppskrifta funker ikkje, nei... =/ prøvd? hva smaker det a? Lenke til kommentar
KimNK Skrevet 1. august 2005 Del Skrevet 1. august 2005 Prøvd, ja. Ein gang for leeenge sidan, i barnehagen elns trur eg. Etter det eg hugsar blei det ikkje deig eingang. Lenke til kommentar
kakemonster7 Skrevet 1. august 2005 Del Skrevet 1. august 2005 Hvorfor gikk jeg inn på denne tråden??? Nå er det nemlig ikke bare dattera di som synger på den sangen.... Lenke til kommentar
Den Røde Tsar Skrevet 1. august 2005 Del Skrevet 1. august 2005 Hahaha, må lage de pepperkakene til klassefest en gang:P Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå